Tablå i appen

Hej!

Efter senaste uppdateringen av SR-appen hittar jag inte någon tablå över FM-sändningarna. Har den försvunnit? Jag saknar den.

Jag vill även hålla med den som efterlyste möjligheten att även bläddra bakåt i tablån för att se vilka program som sänts nyligen.

Sist vill jag efterlysa en förbätting. I tidningarnas tablåer finns det presentationer av innehållet i (dagens) avsnitt av vissa program. Detta har jag saknat i appen.

Tack för många intressanta program
/Roland C

Kommentarer

  • Hej Roland!

    Tablå "framåt" hittar du genom att leta upp rätt kanal under "Direkt" och sedan klicka på pilen till höger om namnet på det program som sänds just nu.

    Att tablå bakåt i tiden (åtminstone det senaste dygnet) vore ett stort lyft vet vi och det finns med på listan över vad vi gärna vill lägga resurser på, men riktigt hur det vägs mot andra förslag och nödvändiga förändringar, vågar jag inte svara på!

    Mer utökade tablåer i stil med de vi hittar i tidningar, finner du på vår hemsida (leta upp en kanal, så finns tablå-länk där). Här länkar jag till P1:s tablå, från vilken du kan finna alla andra tablåer.
    Tablå P1

    Det finns även en speciell tablå-app för Android. Hur utförliga tablåerna är i den vet jag inte. Det är inte vår egen app, utan den är utvecklad av en kreativ privatperson som också saknade tablåfunktion:
    SR.nu

    Hör av dig om du behöver en tydligare beskrivning på hur du hittar våra (rudimentära) tablåer i appen eller (de fylligare) på webben.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre och för de snälla orden om våra program!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för svaret. Dock en invändning mot implementationen som den är utformad just nu. Detta innebär att jag måste sätta igång streamandet av nuvarande program ett ögonblick för att nå tablån, eller hur? Jag kan visserligen stoppa den snabbt genom att trycka på paus, men ljudet kan störa omgivningen lite grann.

    Hälsningar
    /Roland C
  • Jag är glad att tablån syns i SR-appen, men jag ser inte tidigare program under dagen? Allt gott Urban Ståhl
  • Roland:
    Inte behöver du starta en kanal för att se tablån. Gör så här:
    1. Gå in under direkt och bläddra dig ned till önskad kanal
    2. Tryck på högerdelen av "kanal-raden", den del jag markerat på bilden nedan

    I Iphone-versionen av appen finns det en liten pil på detta ställe som visar att det finns något mer att upptäcka. Det var den pilen jag menade när jag skrev "klicka på pilen till höger om namnet på det program som sänds just nu".

    Jag hade inte upptäckt att den pilen saknas i Android och har rapporterat in denna skillnad till app-utvecklarna, som ser det som en bugg vi behöver åtgärda.

    Det fungerar dock att klicka där även i Android, det är "bara" själva pilen som saknas. (Det är ungefär som att ha en bra dörr, men att den är helt osynlig alltså.)

    Stort tack för att du återkom så att jag kikade närmare på detta!

    Urban:
    Tablån har tyvärr alltid fungerat på detta vis i appen, men det är ju inte något försvar för att det måste förbli på detta vis.

    Som jag skrev ovan håller vi helt med om att tablå bakåt i tiden (åtminstone det senaste dygnet) vore ett stort lyft. Det finns med på listan över vad vi gärna vill lägga resurser på, men riktigt hur det vägs mot andra förslag och nödvändiga förändringar, vågar jag inte svara på!

    I mitt förra svar gav jag även en del tips på var du redan idag kan finna en bättre tablå (sverigesradio.se eller appen SR.nu).

    Annika Webbmaster
  • Ytterligare en röst för bakåttablå :-)
    Som idag när jag lyssnade på radio i bilen och fick veta att det senare skulle komma ett program som lät väldigt intressant. När jag nu har tid att lyssna så kommer jag inte ihåg vad det var. Då hade det varit fint att kunna leta igenom vad som har varit under dagen.

    Tack för många bra program! Bor i Norge och räddas av att man kommer åt P1 genom appen.
  • Hej Nicklas!
    Det är noterat 😀
    Kul att du gillar programmen, och bra att vi får feedback på förbättringar.
  • Tack för en suverän app, väldigt uppskattad och användbar!
    Lägger också min röst på tablå för tidigare dag(ar). Så bra idag att kunna se tydligt en hel vecka framåt men hade förstås varit bra även omvänt.

    Vänliga hälsningar
  • Tack Rob! Vi tar upp detta med utvecklarna såklart! 😀
  • Jag lägger också min röst på tablå bakåt i tiden.
    Men det jag helst vill ha är en tablå som visar alla kanaler. Att först behöva välja kanal för att se ett tablån är i min mening helt omvänt. Jag vill först se vad som sänds för att sedan välja kanal baserat på valet jag gör i tablån.

  • Hej!

    Att en bättre tablå i appen vore en önskvärd förbättring skriver jag helt under på!

    De planer jag har hört löser dock inte ditt behov av att kunna jämföra olika kanaler. Kan någon av dessa tjänster fungera för det behovet?Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Tack för svar.
    Ja, dom var bra!
    Men man vill ju såklart har det i radioappen. :-)

  • Ytterligare ett tips, som fungerar för er med Android (vilket det ser ut som om du använde när du skrev hit igår), är denna tablå-app:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.ericfransson.srnu&hl=sv

    Det är en privatperson som utvecklat den tjänsten, men innehållet i tablåerna är det vi som skapar!
    Annika Webbmaster