Symbolen "Direkt" - även vid repriser?

Hej,
Vad betyder egentligen symbolen "Direkt" som ofta står vid informationen om det program som sänds just för tillfället?
Den verkar i alla fall inte betyda "direktsändning", för många gånger står den även vid s.k. reprisutsändningar.

Kommentarer

  • Bra fråga!

    Det betyder just att du lyssnar direkt på det som sänds just nu i en kanal - men om det är en repris eller en direktsändning framgår inte.

    I och med att det går att pausera och backa upp till tre timmar i direktströmmen (en praktisk funktion!), så behöver lyssnare veta om det är direktlyssning eller inte, annars kan det ju bli väldigt tokigt när vi säger att "klockan är tio, nu blir det nyheter" - fastän klockan egentligen är elva ...

    Om du backar i direktströmmen för att du t ex vill höra början av det program som sänds när du startar webbradion, så ska det finnas en väg till att snabbt nå direktläget igen. Den ser lite olika ut på olika plattformar, men om du lyssnar i webbläsaren så finns det en direkt-knapp som du når om du klickar på "ufällningspilen" (ser ut som ett V) till höger om volymkontrollen.

    Hoppas att det var ett svar som redde ut mer än vad det trasslade till begreppen!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret.
    Kunde man då inte byta namn på den symbolen till exempelvis "Just nu" eller "Direktlyssning"? Termen "Direkt" är ju så länge etablerad och använd i TV-sändningar, att betyda att det man just nu ser i de reguljära utsändningarna är en direktsändning. Personligen eftersöker jag ett enkelt snabbt sätt att se via SR:s webbplats om det program som just nu sänds i den analoga radion är en direktsändning eller är en "repris", men finner idag inget.
  • Tack för förslaget!

    Det brukar framgå i tablåerna, som du också når om du fäller ut webbspelaren med pilen vid volymkontrollen. (Tablåerna kan du nå även från en kanals startsida eller, för P1, P2 och P3, genom att skriva tablå i sökfältet. Når du en av våra tablåer så ligger alla andra kanalers tablåer länkade därifrån.)

    Eftersom P1 är en kanal som väldigt ofta sänder repriser, så tar jag dagens tablå för P1 som exempel, där jag tycker att det är rätt tydligt om ett program är en repris eller inte
    Tablån för P1

    Vilken kanal är det du främst brukar lyssna på? Jag kan försöka reda ut närmare hur du kan veta om det är ett nytt program eller inte! Observera att även ett nytt program kan vara förinspelat, och då är det ju inte direktsänt trots att det är helt nytt!
    Annika Webbmaster
  • Men är det verkligen tydligt via tablån att se vilka program som är direktsända? I exemplet P1 (för idag), så står det t.ex. för Studio Ett med sändningstid kl 22.12 "Direktsänt aktuellt nyhetsmagasin". Men om jag är inte helt fel ute, så är den sändningen en repris från 16.03 (åtminstone till allra största delen).
    Lyssnar främst på P1, P3 och P4.
  • Studio Ett sänds direkt från en studio även kvällstid. Att sedan många av inslagen i programmet är desamma som i tidigare sändning (liksom i Ekot eller P1 Morgon) är en annan sak. Har något förändrats i nyhetsläget efter Studio Etts första sändning, så hör du det i andra sändningen!

    P3 och P4 har mer "långa programblock" där det nog tydligare märks att det sänds direkt. Med förinspelade program som dokumentärer bör det framgå både av programmets egen hemsida och i tablån om det är en repris och i så fall från när, men jag vet att vi missar att lägga ut den informationen ibland.
    Annika Webbmaster