Sveriges Radio Play - Spela alla

Hej!

Jag lyckas inte klura ut hur jag spelar alla avsnitt i följd i en podd. När ett avsnitt är slut måste jag öppna appen och själv navigera till nästa avsnitt och trycka play.

Ser att det finns en spelkö-ikon i spelaren nere till vänster, men hittar inget sätt att lägga till avsnitt i den kön (den är alltid tom).

Det enda sättet jag hittat för att göra det jag vill är att ladda hem alla avsnitt och spela ifrån "Min Sida". Var tvungen att ladda hem dem i "omvänd ordning" för att avsnitten skulle komma i rätt ordning (hittade ingen sorterings-knapp).

Är det en bugg, eller saknas den här funktionen? Om det spelar någon roll så är det barnradions Blå Hotellet. Jag navigerade dit genom Sök -> Barn 3-8 -> Blå hotellet. Använder senaste versionen av appen på Android.

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Du är inte ensam om att tycka att detta är krångligt och vi kommer att förenkla det. Bra jobbat att du till slut fick till en spellista i önskad ordning, trots svårigheterna - som jag ber om ursäkt över.

    Sortera spellista
    I vyn NedladdatMin sida kan du tyvärr inte sortera om avsnitten om de hamnat i fel ordning, men det finns en lista som går att sortera: Min lista. Du ska kunna lägga till avsnitt till "din Min lista" genom att trycka på trepunktsmenyn som hör till varje avsnitt.

    Sortera Min lista så här:
    1. Tryck på eller pennan längst uppe till höger (i en Iphone står det Hantera, men fungerar på samma vis)
    2. Nu dyker det upp en ikon med tre horisontella streck till höger om avsnittet
    3. Om du "långtrycker" på den ikonen, kan du dra detta avsnitt till en annan position i listan
    Färdigsorterade listor - en väl dold hemlighet
    Vissa program, i synnerhet serier som Det blå hotellet där det finns en given "rätt ordning" går att spela upp i en följd utan att du behöver lägga in avsnitten. Redaktionen har nämligen själva skapat en lista, det jag nedan kallar en avsnittslista.

    Funktionen är rätt ny och det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör så vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte att behöva en manual för att starta en befintlig avsnittslista - hoppas jag innerligt!

    I mitt exempel väljer jag Paddington i barnradion, för Det blå hotellet var dåligt som exempel. Det avsnitt jag testade med från det programmet var nämligen inlagt i ett flera olika avsnitts-listor och beskrivningen skulle bli onödigt komplicerad ...

    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Paddington i barnradion under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att gå in på avsnittets sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet från detta avsnitt att spelas upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Paddington vid en "bildkarusell" som startar med del 1 och följs av övriga avsnitt i rätt ordning. Jag tror att denna bildkarusell ligger ovanför karusellen "hitta liknande lyssning", men det kan vara strax nedanför denna. (Vi har flyttat runt funktioner lite, så det är olika beroende på vilken app-du har.)
    4. Tryck på Visa alla för att komma in i själva spellistan
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild. (Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.
    Hör av dig om du inte får det att funka!

    Var finns dessa spellistor?
    Hur vi som lyssnar ska veta att det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte. Själv brukar jag testa mig fram.

    Och tills jag vet det, ger jag exempel på olika typer av serier du kan hitta i appen:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Radioföljetongen & Radionovellen
    • Sommar & Vinter i P1 grupperade på olika vis (Om ämnet djur och natur, Sommarpratare med koppling till musik etc.)
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)
    • Programserier där avsnitt av helt olika karaktär samsas under ett gemensamt namn, som P4 Plus-programmen där alla avsnitt av Smoke Rings är en lista, och alla av Lyckliga timmen är en annan.
    Vi jobbar på att bli bättre här och det finns mycket kvar innan det blir tydligt hur man ska göra, men att funktionen är på väg, är lovande! 😀

    PS: Hopas att ni tyckte om Det blå hotellet! Jag lyssnade på det när min numera 18-åriga dotter var något yngre än nu,och minns nog mest General Fågel och hans öron ...
    Annika Webbmaster