Svenska tecken på DAB blir två tecken för varje

Svenska tecken i kompositörer, artister och låttitlar (d.v.s. é ü å ä ö É Ü Å Ä Ö) blir två skräptecken för varje svenskt tecken på min DAB-radio: MarQuant 002-205. På samma radio fungerar svenska tecken på FM (RDS). Danska tecken fungerar på DAB+. Sänder ni ut UTF8 på DAB? Fungerar svenska tecken på någon DAB-radio? Kan ni ändra så att svenska tecken fungerar på min DAB-radio?

å = Èě
ä = ÈǦ
ö = Èń

Kommentarer

  • Teracom använder för närvarande standarden för teckenkodning i DAB systemet som heter UTF8. UTF8 är en modernare och internationell standard som syftar till att stödja alla förekommande tecken i världen. Det är framför allt nyare mottagare som har fullt stöd för UTF8, medans vi är medvetna om att det finns äldre mottagare som inte har fullt stöd för denna standard. Tråkigt att detta orsakar en dålig radioupplevelse hos dig. Kanske kan du ta kontakt med tillverkaren och be om en uppgradering?   // Per @ Teracom
  • Stort tack för att du förklarade detta, Per!

    Annika Webbmaster
  • Jag får reklamera den för Jula, men då tvingas jag nog köpa en betydligt dyrare apparat som hanterar UTF8 rätt. Det är inte en äldre DAB-mottagare utan en splitter ny. Danmark sänder DAB+ med någon annan kodning som fungerar i min billiga apparat. Kan inte Teracom byta till samma teckenkodning & använda UTF8 endast för språk som kräver det? Det är så att vilken teckenkodning som används sänds med varje meddelande så denna hybridlösning är möjlig. https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/cd-radio-och-stereo/radioapparater/dab-radio-002205/
  • I standarden för DAB anges fyra teckenkodningar. Vilken "character set
     indicator" använder ni (Teracom) vid utsändning?
    https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301200_301299/301234/01.01.01_40/en_301234v010101o.pdf

    Table 3: Character set indicator for the ContentName
     b7   b4 Description
     0 0 0 0 complete EBU Latin based repertoire
     0 0 0 1 EBU Latin based common core, Cyrillic, Greek
     0 0 1 0 EBU Latin based core, Arabic, Hebrew, Cyrillic, Greek
     0 0 1 1 ISO Latin Alphabet No 2 (see ISO-8859 Part 2 [7])
     0 1 0 0 ISO Latin Alphabet No 1 (see ISO-8859 Part 1 [6])

    Det är konstigt att danska tecken fungerar, men inte svenska. Det
     finns ingen speciell svensk teckenkodning, ty "complete EBU Latin
     based repertoire" eller "ISO Latin Alphabet No 1" borde fungera för
     både svenska och danska. T.ex. "R Køge" på DAB+ klarar att visa danska
     tecken på min radio. UTF8 verkar inte finnas i DAB-standarden.
  • Hej Mobluse!
    Kontakta tillverkaren och fråga om du har planer på att stödja UTF 8, som Per Borgå föreslog ovan!

    Det ligger förstås i deras eget intresse om du till och med överväger att byta mottagare! (Själv skulle jag nog "stå ut" med denna brist om jag i övrigt vore nöjd med radion, men vi lyssnare är olika!)

    Stöd för UTF 8 är något som rekommenderas för tillverkare av DAB-mottagare ... characters may be coded using UTF-8 and UCS-2
    Se här:
    WorldDAB Receiver Profiles

    Detta forum är dock till för att ge hjälp på våra webbtjänster, och DAB ligger utanför vad vi webbmastrar har möjlighet att svara på. Jag stänger därför denna tråd!

    Om du vill få kontakt med Teracom, där Per Bergå som svarade högre upp i tråden, arbetar, så ser du hur du når dem här:
    https://www.teracom.se/om-teracom/kontakt/

    Hoppas att det löser sig!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.