Vanliga Play-appen över Sonos

Har ni planer på att ordna appen som typ Spotify. Att välja o koppla upp via Sonos och/eller Chromecast? Jag kan lyssna på Sveriges Radio direktsändningar i Sonos egna app. Mvh Kristian

Kommentarer

  • Hej Kristian!

    Kan vår egen Sonos-app fungera för dina behov?
    Strömmande radio i ditt Sonos-system

    Om inte, hjälp oss att förstå vad det är du saknar!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Vet inte om trådskaparen önskar samma som jag, men chansar på det. Idag kan man bara lyssna på ert innehåll i sonos-prylarna via sonos app. Den är tyvärr rätt kass...

    Förutom att det rent generellt är så att man vill använda er app eftersom den är mycket bättre, så saknas möjligheten att spola i direktsändning vilket helt ärligt gör att jag ifrågasätter min stora sonos-investering.

    Finns det planer på att göra sonos tillgängligt direkt via er app? På precis samma sätt som spotify?
  • Hej, det finns en Sveriges Radio-app för Sonos.
    Och du tittar i listan över tjänster (jag kan inte dubbelkolla exakt vad det heter i menyn just nu), så hittar du Sveriges Radio där.
  • Hej Jonathan, precis jag vill använda Sveriges radios app(även nedladdat) o spela direkt i sonos connect. Inte via Sonos appen. Precis som Spotify har gjort.

    mvh
    Kristian
  • Tack för klargörandet!

    Den här möjligheten har gått under min radar.

    Det går att styra Sonos från egna appen
    Jag har nu tagit reda på att det finns ett fåtal appar (musik-apparna Spotify, Pandora och Google Play Music samt ljudboks-appen Audible) som har fått möjlighet att använda ett "kontrollera-Sonos-API", och dessa tjänster kan därför styra Sonos-enheterna direkt från appen.

    Som ni båda beskriver, är det förstås trevligt att kunna använda den mer utvecklade "fullskale-appen" eftersom den version av olika ljudtjänsters appar som går att nå inom Sonos egen app, oftast är nedbantad ...

    Endast öppet för utvalda partners

    Detta är tyvärr inget vi på Sveriges Radio kan använda. Det är inte ett öppet API (som exempelvis det API vi själva erbjuder), utan något som, i alla fall än så länge, endast är öppet för vissa utvalda tjänster. Som jag tolkar det är det hittills endast "globala jättar" med tjänster som är relevanta för en stor del av Sonos användare som valts ut, och jag tror inte att en liten aktör som Sveriges Radio med en ytterst blygsam publik i sammanhanget kan komma i fråga för den typen av samarbete än.

    Men bara att detta går redan idag (om än inte för oss) och på sikt kan bli en möjlighet även för mindre aktörer, gör att jag absolut ska rekommendera våra app-team att anmäla intresse för detta!

    Som Sonos skriver:
    While we fine tune the experience, the developer program is invite-only, but we don’t want you to miss out when we open the platform. Introduce yourself and we’ll notify you when you can start building.
    Sonos Developer program

    Jonathan:
    När det gäller funktionen att backa i direktsändning i den nedbantade Sonos-app vi erbjuder idag, så går det inte än, men Sonos kanske bygger in det i framtiden.

    Kristian:
    Nu när jag förstod mer hur detta är uppbyggt, förstår jag också fördelen med att exempelvis kunna lyssna på det du laddat hem i Play-appen över Sonos, och det går alltså inte att få till här och nu. Tyvärr, för det hade ju varit fantastiskt!

    Båda:
    Som webmaster kan jag inte bedöma om vi bör lägga utvecklingsresurser på att integrera appen bättre med Sonos. Det kan dels vara något vi bedömer kostar för mycket utan att det gagnar hela vår publik och dels kan det finnas juridiska problem som gör det omöjligt för oss med den typen av samarbete.

    Men ni har hjälpt oss att bli av med ett viktigt hinder, nämligen att vi inte kände till möjligheten ... Och det tackar vi förstås för!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Kristian, just det du har laddat ned i appen går ju inte att spela upp genom Sveriges Radio i Sonos-appen, men visst vet du att du kan ta del av alla våra program i Sonos-appen genom att lyssna på dem strömmat?

    Med tanke på att du skrev "jag kan lyssna på Sveriges Radio direktsändningar i Sonos egna app" vill jag bara försäkra mig om att du känner till den möjligheten!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för bra svar, och det är väl bara att hoppas att de lyssnar! Man ifrågasätter verkligen investeringen i det här systemet när de valt att stänga ned denna essentiella del...
  • Man ifrågasätter verkligen investeringen i det här systemet ...

    Det har jag ingen åsikt om, men jag har funderat lite och insett att det finns sätt att spela upp ljud direkt från Sveriges Radio Play (och andra ljudtjänster) över Sonos, så att du kan behålla apparnas fulla funktion samtidigt som du får Sonos-systemets fördelar!

    Nu vet jag inte vilken eller vilka Sonos-prylar du har, men helt omöjligt är (eller blir) det kanske inte att få in ljudet från exempelvis Sveriges Radio Play i ditt system via Airplay eller Chromecast.

    Airplay 2
    Med AirPlay 2 kommer du att kunna spela vilket ljud som helst från en iPhone,iPad eller Mac dator /.../ på Sonos-högtalare i hela hemmet.

    /.../ Nyare Sonos-högtalare som Play:5, Playbase och Sonos One kommer att stödja AirPlay 2, tillsammans med framtida Sonos-produkter. Och när du grupperar en av dessa Airplay 2 anpassade högtalare med andra, äldre Sonos-enheter kan du använda AirPlay för hela ditt Sonos-system.
    AirPlay 2 på ett antal utvalda Sonos-högtalare i år

    Airplay
    Med en Airplay Express, en kabel och en Sonos-enhet med "linjeingång", vilket finns i Play:5, Connect och Connect:Amp, kan du koppla upp vår app till Sonos.
    Använda AirPlay med Sonos

    Chromecast Audio
    Med de Sonos-enheter som kan ta emot signaler med kabel (se ovan), så ska det gå att koppla in en Chromecast Audio-puck (är förhållandevis billig), och på så vis kunna spela upp innehåll från valfri app till Sonos-systemet.

    Frågor om dessa tips är det bättre att ta i något Sonos-forum, eftersom det är från sådana min kunskap om att detta ska fungera kommer 😉

    Att koppla ytterligare prylar till systemet för att det ska fungera tar ju bort lite av Sonos idé om användarvänlighet, men när allt väl är konfigurerat, så tror jag att även en sådan lösning är lätt att använda.

    Enligt en snabb nätsökning är begagnade äldre Play:5-enheter det billigaste alternativet med linjeingång. Och en sådan enhet är förstås användbar till annat än att koppla in Airplay Express och Chromecast Audio.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Världsklass! Tack Annika, får forska vidare i detta... Att spola i direktsändning är för bra för att vara utan :-)
  • När något låter för bra för att vara sant, ska man utgå från att det inte stämmer helt ...

    Och Sonos beskrivning av Airplay 2, att det går att spela vilket ljud som helst från Apple-enheter, var väl optimistisk. Jag har frågat en Ios-utvecklare som tror att vår Play-app behöver viss handpåläggning innan den fungerar med Airplay 2.

    Mac World skriver något liknande:
    Även appmakare måste bygga in stöd. Använder vi Spotfiy med Airplay måste appen uppdateras för att kunna använda också Airplay 2. Förhoppningsvis dröjer det dock inte allt för länge innan de största apparna är uppdaterade.
    Allt du behöver veta om Airplay 2 – och prylarna som stöder tekniken

    Vi måste helt enkelt undersöka detta för att veta.
    Annika Webbmaster
  • Hej, varit utchekad ett. Tag självklart vet jag att man kan strömma Sveriges Radios direkt sända program. Jag vill kunna lyssna när jag vill, inte när ni sänder live. Neladdade alt de program som jag kommer åt via Er android app.

    Förstår ni inte, ring mig...
  • Okej. För att försäkra mig om att du och jag talar om samma sak, tar jag programmet Kaliber om fusk i vetenskapsvärlden som ett exempel.

    I Play-appen för Android kan du lyssna på det programmet på tre olika sätt och två av dessa fungerar  i Sonos-appen.

    1. Det du beskriver ovan, att lyssna när det sänds i kanalen (i detta fall i P1 måndag 21 maj klockan 10, med ett par repriser i samma kanal). Går i både Play och i Sonos-appen
    2. Det jag tipsade om, nämligen att lyssna på avsnittet når det passar dig, men utan att ladda hem det innan. Kallas on demand. Programmet streamas altså från våra servrar och lagras inte hos dig, men du kan lyssna när du vill och är inte styrd av våra tablåer. Går i både Play och i Sonos-appen
    3. Ladda hem avsnittet och lyssna utan att uppkoppling behövs. Bra om du vill lyssna när mobilsurfen är dyr eller opålitlig (till havs, när du flyger eller på fjället till exempel) men i din Sonos-anläggning lyssnar du över wifi, och behovet av att först ladda hem avsnitt finns därför inte. Att ladda hem går i Play-appen, men inte i Sonos appen.
    Annika Webbmaster