störningar i form av tystnad någon gång per minut

hej! jag har försökt få klarhet i denna fråga medelst diverse googlingar, men tyvärr utan resultat. jag erfar både då jag lyssnar på direktsänd radio i dator och när jag lyssnar i min bil, att det inträder ungefär en eller ett par sekunders tystnad väldigt ofta, ibland så ofta som varje minut. eftersom det händer både då jag lyssnar med hjälp av internet och i bilen så kan det ju inte ha med mina mottagare att göra. vad handlar det här om? känner ni redan till problemet i fråga?
tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej Josefin!

    Som webbmaster är jag mer kunnig om datorernas problem, och där tycker jag att det fel du beskriver liknar ett fel som jag hittills endast har sett på senaste Firefox på Windows 10. Av den information jag (bakom kulisserna) kan se om den dator du använde för att skriva hit, verkar du ha samma webbläsare, men på Mac. Där har jag tidigare inte fått in sådana felrapporter, men det är högst troligt att det som lyssnare på Windows 10 även kan hjälpa dig:

    Sänk kvaliteten i spelaren
    Klicka på den lilla pilen till höger om volymreglaget i spelaren i Firefox. Då fälls ett lager ut där du ser vilken ljudkvalitet du använder nu. Om du klickar på "ljudkvalitet" kan du byta kvalitet.

    Berätta om det påverkar felet!

    Bilradion
    Var i världen befinner du dig oftast när du åker bil, och vilken kanal är det du lyssnar på?
    Annika Webbmaster
  • hej, tack för ditt svar! när jag tittar bakom nämnda pil framgår att kvaliteten är "hög". jag kan absolut prova att ändra kvalitet för att se om detta påverkar, men problemet är ju exakt detsamma då jag lyssnar på radio i bilen så jag har lite svårt att tro att det skulle vara lösningen. jag befinner mig i södra skåne, kör sträckor mellan malmö och tomelilla, och lyssnar enbart på p1. samma på webben, enbart p1. idag hörde jag första halvan av radiopsykologen i bilen, programmet hade små tystnader som de jag beskrivit. ofta faller hela meningar bort. jag satte vid hemkomst på datorn för att höra färdigt, samma sak där. har fortsatt att ha radion på via datorn och problemet har kvarstått igenom de olika program som spelat under dagen. jag får för mig att det är ett sändningsproblem? nyfiken på om andra erfar samma glapp.

  • Ok, då bör det vara två olika frekvenser som kan vara aktuella. Den rekommenderade 87,9 MHz och alternativet 88,8 MHz. Har du någon av dessa i bilen? Om inte (t ex att du har 87,8 - alltså nästan rätt), så rätta till det:
    Frekvenstabeller radio (Teracom)

    Testa annars gärna den andra av de alternativa frekvenserna, och se ifall det är bättre för dig!

    Och se ifall lägre kvalitet hjälper på webben.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Josefin!

    Hur har det gått? Eftersom webb-frågorna är mitt jobb, är det framförallt att lyssna i datorn jag är nyfiken på, men självfallet vill jag att det ska fungera utan problem även i FM ...
    Annika Webbmaster
  • Hejsan!

    Jo, de tillfälliga tystnaderna har i stort sett upphört både på webben och i etern. Jag kör med just de två frekvenserna du rekommenderade i bilen, men fick ändå för mig att det här problemet var något med själva sändningarna, då kvaliteten i övrigt varit god och då det som sagt förekommit både via webb och eter. Häromdagen lyssnade jag på något program (minns inte vilket nu) då störningen förekom igen men på det stora hela är det mycket bättre 😀

    Tack för prompt och trevligt bemötande!
    Vänliga hälsningar,
  • Så skönt att det är bättre. Och jag ska självfallet inte utesluta att det kan ha funnits problem med själva utsändningen ...

    I datorn -
    ändrade du någonsin kvalitetsinställningen, eller upphörde avbrotten ändå?

    Vi felsöker varför nya Firefox har problem hos en del lyssnare. Vi har fått in ett dussin liknande felanmälningar som gäller Windows, men på Mac är det bara din felrapport som kanske rör detta ... Om felet du drabbades av upphörde utan att du ändrade inställningen är det troligen inte relaterat till det som drabbat Firefox på Windows, vilket är bra att veta när vi felsöker.
    Annika Webbmaster
  • Hej Josefin!
    Felet jag misstänkte att du drabbades av i Firefox är nu, äntligen, löst och det ska inte bli samma avbrott i hög kvalitet på Firefox längre.

    Jag vet inte om du någonsin behövde sänka kvaliteten? Vi beklagar hur som helst att det tog så lång tid att lösa.
    Annika Webbmaster