Android: App tystnar när skärmen släcks

Något har hänt! Fungerade perfekt på Android fram till ca 6-9 månader sedan. Efter ett par minuter, då skärmsläckaren gått på, så stoppar uppdelningen. Efter några minuter kan den hoppa igång igen och sedan stoppar den igen (osv).
Har bytt telefon eftersom jag trodde det var felet.
Ser nu att andra verkar ha samma problem, märkligt att inte SR gör något åt det

Kommentarer

  • Hej!

    Felet beror på att din mobil stänger ned appar i bakgrunden för att spara batteri. De appar som behöver fungera även utan att du tittar på dem, som ljud-appar, behöver du ändra en enkel inställning, "undanta appen från batteri-optimering" för att skydda.

    Hur du gör denna inställning skiljer sig tyvärr åt mellan olika telefoner, så det jag beskriver nu är det sätt som fungerar på "standard-modeller" med Android "som det r tänkt att fungera". Om beskrivningen inte går att följa eller det inte hjälpte, så hör av dig igen och berätta vad du har för telefonmodell och version av Android. På Samsung och Huawei är inställningen som du behöver göra undangömd och på vissa telefoner finns det dessutom ytterligare någon inställning du behöver ändra.

    Nåväl, för de flesta telefoner gör du så här:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    • Starta om telefonen, så att inställningen "slår igenom"
    Hoppas att det gick att följa - och att det hjälper! Hör av dig annars och berätta vilken telefon det gäller.

    Annika Webbmaster
  • Samma problem här med skillnaden att batteriet inte används då vi använder strömkabel... Streamar radio via Android Samsung S9. Finns nån lösning på det?
  • Hejh Marie!

    Testa ändå att undanta appen från batteri-optimeringar, för det namnet är lite missvisande då optimeringarna ibland slår till även när strömkabeln är i.

    Går beskrivningen ovan att följa? Och hjälper den?
    Annika Webbmaster
  • Annikas svar fungerade för mig.
    På ren Android (Pixel 3) hittar man undantaget så här.

    1. Open your phone's Settings app.
    2. Tap Apps & notifications  Advanced  Special app access  Battery optimization.
    3. If an app is listed as “Not optimized,” tap the app  Optimize  Done.
    När jag lagt till SR -appen så stängs den inte av längre. Jag behövde inte starta om telefonen
  • Tack för den återkopplingen, Joel!

    Marie, jag hoppas verkligen att det löst sig för din del. Om inte så hör av dig.
    Annika Webbmaster
  • Hej Marie!
    Jag har också problem med att när jag lyssnat på en websändning en stund tystnar allt....
    Min telefon är en Samsung J330F/DS beskrivningen ovan stämmer inte riktigt på denna telefonen. Kan du hjälpa mig tror du?
    Vänligen
    Christer Bertel
  • Hej Christer!

    Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändringen och omstart) så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Christer nämner "websändning"
    Om man lyssnar via webbläsaren i telefonen kan samma inställning behöva göras för den appen också (alltså chrome, firefox, eller samsungs web-app, beroende på vilen man använder)

    Joel
  • Tack, Joel!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Tyvärr så hittar jag inte punkt 6 och neråt! :-(
  • Hej igen och förlåt det sena svaret!

    Om felet kvarstår, så berätta vad du har för alternativ under trepunktsmenyn vid punkt 5.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Punkt 5 Dölj OS- och systemmappar.
  • Ok, kan du ha hoppat över punkt 4, och gått på trepunktsmenyn direkt, istället för att trycka på "Batterianvändning"?

    Se bilden nedan, där jag markerat den knapp du ska trycka på med en grön pil:

    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Christer!

    Du har nog gått in på det ställe jag markerat, men det ser tydligen inte likadant ut i din version av Android.

    Se om du kan göra så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app (eller webbläsar-appen, om det är via hemsidan du lyssnar) inte är optimerad

    Gick det att följa?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika!
    Ja det gick att följa. Efter "optimera batterianvändning" och "appar inte optimerade", där finns ingen SR app bland apparna!!

    Vänligen
    Christer
  • Bra, nu är du nära!

    Ändra så att du istället för "appar inte optimerade" (där Sveriges Radio Play just nu inte finns med) ser "alla appar". Hittar du ett sådant val?

    I den vyn letar du i så fall upp vår app och slår av optimeringen.

    Starta gärna om telefonen och försäkra dig om att förändringen verkligen slagit igenom. Därefter ska problemet vara löst!

    Hoppas och tror
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,ja skam den som ger sig.....Nu har jag gjort enligt dina instruktioner och nu hoppas jag att jag inte behöver höra av mig mera!
    Tills vidare tackar jag så mycket för din hjälp!
    Vänligen
    Christer Bertel
  • Bra att vi var envisa både du och jag.

    Att hitta rätt var lite knepigt, men borde förstås ha gått snabbare. Det tog extra lång tid denna gång på grund av att jag försvann på semester ett par veckor ...

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Ja jag lovar att höra av mig!
  • Hej igen Annika!
    Nu har jag hunnit lyssna(utan avbrott) på flera websändningar. Det fungerar nu utan avbrott! Skönt.Jag hade aldrig klarat att klura ut detta själv.
    Stort tack för hjälpen.
    Vänligen
    Christer Bertel