Stänga av animationer

Hur stänger man av rörliga bilder i appen? Jag vill använda SR eftersom jag inte orkar med TV:s rörliga bilder, pga hjärntrötthet (ME/CFS). Snälla låt radion vara radio och enbart vända sig till våra öron! Det blir för mycket intryck annars.

Hälsningar Cecilia

Kommentarer

  • Hej Cecilia!

    Jag framför din återkoppling till apputvecklarna. Det är bra att alla vi som arbetar med appen är medvetna om att även en stillsam rörelse som den vi har på appens startsida (en "stillbild med kameraglidning") är distraherande för en del lyssnare.

    På gott och ont får appen allt fler val och funktioner. Dessa är välkomna av många lyssnare - men för dig och andra lyssnare som lätt blir överväldigade av intryck, så kan jag tänka mig att appen blir svårare att använda.

    Jag kanske kan hjälpa dig på två olika sätt. Dels genom att tipsa om sätt att använda appen så att du snabbt kan ta dig från den "informations-täta" startvyn till det du vill nå i appen. Berätta i spå fall om det är någon speciell kanal eller några speciella program du vill nå enkelt.

    Dels kan jag tipsa om andra sätt att lyssna på oss i din mobil eller surfplatta. Berätta i så fall vad det är för enhet du använder.

    Tack för att du uppmärksammade oss på problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för ditt tillmötesgående svar!

    Jag lyssnar mest i Ipad och mest på nyheter, men även på vetenskap och drama.

    Hälsningar Cecilia
  • Hej igen!
    Jag har pratat med app-teamet om detta, och om att just lyssnare med hjärntrötthet kan vara extra känsliga, men att även lyssnare som har problem att fokusera/byta fokus (vanligt vid exempelvis adhd) blir hjälpta av att vi håller nere denna typ av animationer, medan andra animationer är en hjälp (till exempel små glidningar för att förtydliga att man bytt vy, animationer som vi användare oftast inte tänker på – men som gör mycket för begripligheten).

    I både Android och på Ios finns det inställningar under tillgänglighet, som minskar antalet rörliga bilder. I Android påverkar denna inställning vår app, men tyvärr har vi inte stöd för det i Ios-appen än. Din fråga har gjort oss medvetna om problemet och jag hoppas att vi framöver kan stödja detta! (Framöver kan dock tyvärr innebära väldigt långt i framtiden, eftersom det finns mer akuta saker som våra Ios-utvecklare måste lösa.)

    Även om vår app inte påverkas (än!), kan detta kanske hjälpa dig med andra sidor och appar?
    Minska skärmrörelse på din iPhone, iPad eller iPod touch

    För vår app, rekommenderar jag att du undviker den innehållsrika startsidan. När du öppnar appen så gå direkt vidare genom länken "sök program" i menyn längst ned i appen. De program du vill lyssna på kan du hitta på olika vis där, exempelvis genom att bläddra ned till "hitta program via kategori".

    Det finns även möjlighet att öppna appen genom att långpressa på ikonen på hemskärmen och välja "program du följer", utan att exponeras för startsidans "informations-brus". Om du hjärt-markerar (alltså följer) de program du oftast lyssnar på, så kan du i princip hålla dig till den delen av appen – och via länkarna nedtill vid behov hitta fler program under "sök program" och alla kanaler under "direkt".

    Hoppas att du har nytta av tipsen och tack för att du får oss att titta på denna tillgänglighetsfråga!
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket! Jag ska prova alla dina tips! /Cecilia
  • Tack Annika för dina inkännande och välformulerade svar med bra tips som vi lyssnare har nytta av!
  • Tack själv för att du påminde oss om detta ämne!

    Det var ju ett tag sedan Cecilia ställde frågan, och jag vill följa upp hur det har gått med ett par av de förbättringar vi ringade in att vi ville göra.
    Annika Webbmaster
  • Uppföljning:
    Vi har tagit bort rörelsen på hemskärmen för nyhetskorten, alltså det som Cecilias fråga främst gällde, för de lyssnare som har "minskad skärmrörelse" påslaget.

    Däremot påverkar den inställningen inte alla animationer i appen - men å andra sidan tror jag att många av de animationer som finns är till mer hjälp än skada, så om "minskad skärmrörelse" påverkade dessa animationer, skulle det nog upplevas som rörigare att använda appen.

    Det bästa är nog att vi helt enkelt lyssnar på kritik när den kommer. Har vi något som pulserar, snurrar eller flänger omkring på ett sätt som är distraherande vid exempelvis intryckskänslighet, så ska vi se till att just de animeringarna påverkas av inställningen "minskad skärmrörelse".
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Nu är ju detta ett tag sen, men jag som inte har några besvär vill också kommentera detta.
    Jag tycker också att bilderna som rör sig lite fram och tillbaka på nyheterna är störande.
    1.
    Jag uppfattar det som att jag svept och det inte stannat än.
    2.
    Det fyller inget syfte. Det är en bild. Ingen film.
    3.
    Nyheten om gelé i lungorna efter Corona är ett bra exempel på att det är estetiskt fel och synbart dåligt också. Ansiktet på professor Anders Blomberg kapas på hälften när bilden glider till höger.
    Så kan det ju inte vara. Funktionen ”glidande bild” förutsätter att bilden bara innehåller innehåll. Det gör inte alla bilder.
  • För övrigt: ”Det bästa är nog att vi helt enkelt lyssnar på kritik när den kommer. Har vi något som pulserar, snurrar eller flänger omkring på ett sätt som är distraherande vid exempelvis intryckskänslighet, så ska vi se till att just de animeringarna påverkas av inställningen "minskad skärmrörelse".”, skriver du. Att ni överhuvudtaget skulle komma på tanken att lägga in något som ”flänger omkring” hör inte till god app-utformning idag. Det gäller för alla användare av er app att vi inte vill titta på en rörig app med saker som flänger omkring. Vi är intresserade av innehållet. Eftersom detta är radio så borde därmed fokus på innehållet primärt vara ljud.