SR Play startar själv i bilen

Telefonen är ansluten via Bluetooth i bilen, inte Carplay. Det har vid ett flertal tillfällen hänt att när jag i bilen väljer att lyssna från telefonen så startar SR Play automatiskt en ”notis”-uppspelning trots att jag inte hade appen igång i min iPhone. Senast kontrollerade jag vilka appar som var igång för att kunna stänga SR Play, den var inte ens med bland aktiva appar. Detta har hänt både med min förra iPhone 6s Plus och min nuvarande 12 Pro, bilen är en MB från 2017. Jag rör eller tittar inte på telefonen när det händer, det beror inte på att jag råkar trycka på en notis. Det är ganska irriterande eftersom man måsta stanna för att kunna stänga av och byta till den app man egentligen ville lyssna på.

Kommentarer

  • Hej Henrik!

    Bluetooth-mysteriet
    Du har drabbats av det besvärliga Bluetooth-mysteriet, som handlar om att många BT-anläggningar, i synnerhet i bilar, i vissa lägen drar igång mediaspelaren i appen med det innehåll som ligger inläst i mediaspelaren i kontrollcentret. För dig blir det vårt innehåll som ger problem eftersom du använder Sveriges Radio Play regelbundet (trevligt!), medan andra drabbade kan få igång en helt annan app med musik, poddar eller ljudböcker.
    Senast kontrollerade jag vilka appar som var igång för att kunna stänga SR Play, den var inte ens med bland aktiva appar.
    Det stämmer. Vår att har inte med saken att göra - tror vi. Men självfallet ligger det i vårt intresse att försöka förstå vad det är som sker och hur vi bäst hjälper er som drabbas!

    Nästa gång detta sker, så se gärna om Apples app Musik är aktiv. Det tycks finnas ett oklart samband mellan kontrollcentret och denna förinstallerade app (en röd ikon med ett vitt not-tecken), så det kanske finns inställningar i vad den appen har rätt att göra som kan minska risken för att ljud spelas upp ...

    Vanligast när enheten ansluts
    Det finns många sidor om detta på nätet, och det vanligaste scenariot är att ljudet drar igång direkt när anläggningen automatiskt ansluter till mobilen via BT.

    Det du beskriver, att det triggas igång av att du får en push-notis, förekommer också, och verkar inte ha en koppling mellan appen som skickat notisen och det ljud som startas. Jag hittar många beskrivningar om att ljudet från Pandora, Apple Music, Spotify eller Storytel startar av ett vanligt textmeddelande.

    Riktigt vad det i en notis eller ett meddelande som triggar igång mediaspelaren i Iphone, vet jag inte, men förmodligen "väcker notisen" telefonen på något vis.

    Allmänt om problemet
    Här tycker jag att det finns en del bra tips:
    How to Turn off Music on iPhone?

    När jag först läste igenom det, tänkte jag att de CarPlay-inställningar som beskrivs inte är aktuella för dig med "vanlig BT", inte just CarPlay, men det står uttryckligen att metoden är avsedd för "icke CarPlay-anläggningar":
    This method works only when your Bluetooth stereo doesn’t support official CarPlay system.
    Tips för Mercedes Bentz
    Eftersom ett bra råd är att slå av "auto-play" i bilanläggningen, försökte jag se hur du gör detta på Mercedes Bentz:
    how do I disable autoplay for the command center?

    Detta tips är nog mer för dem som har problemet att ljud autostartar när mobilen ansluts, inte för dig som vill ha mobilen inkopplad och spela upp ljud - bara inte just vårt innehåll där och då ...
    Don't leave it on media/bluetooth mode, then it won't autoplay. Leave it on sat or regular radio.

    Berätta gärna mer om vad det är för ljud som drar igång och om detta ljud hänger samman med notisen du fick, är ett program du tidigare har lyssnat på - eller rent av är en FM-sändning!

    Lycka till och hoppas att vi snart kommer fram till vad det egentligen r som händer ...
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.