Sr funkar inte längre på google home

Hej

För någon vecka sedan(ungefär när ni mh18 började) slutade det att kunna streama sr kanaler på google home via tunein.

Andra kanaler funkar fint och hon säger att hon skall sätta igång streamen men det är bara tyst.

Ekots nyheter funkar via min dag

Jag har googlat runt via google home och tune in support men där hänvisar de till att felet ligger hos de som sänder ut då tjänsten startar upp men är tyst

Pelle

Kommentarer

  • Aj då, tack för att du rapporterade in detta!

    Se om det fungerar bättre att lyssna på våra kanaler från oss istället för att gå omvägen över Tunein.

    Mer om detta kan du läsa här:
    Första smarta högtalaren på svenska

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Det funkade fint att köra gentemot "prata med sveriges radio"

    Något omständigare och verkar vara sämre kvalitet. Går det att manuellt höja bandbred på den streamen?

    Hoppas det kommer igång igen via tune in
  • Tack för den återkopplingen!

    Berätta gärna vad det är som blir omständligare, så att vi kan förbättra det! Är det själva hälsningsfrasen som är omständlig, så beskriver min kollega Magnus hur du slipper den:
    Vill kunna avbryta hälsningsfras i Google home

    Kul att du tycker att ljudet är bra när du lyssnat med Tunein! På vissa plattformar har jag fått intrycket att Tunein levererar vår MP3-ström i "mellankvalitet" (128 kpbs), som inte ger bästa möjliga ljud för att undvika problem. Fördelen med MP3 är att formatet fungerar i princip överallt, inte låter lika bra som motsvarande bitrate i AAC.

    Självklart behöver vi förstå varför det inte fungerar som tidigare i Tunein!
    • Vilken eller vilka kanaler är det du har försökt starta den vägen?
    • Testa gärna dessa tre kanaler (som jag tror eller vet har olika länk-typer hos Tunein): P2 Klassisk jul, P3, P3 Star. Ger alla samma problem?

    Jag kollar vad vi själva använder för ljudströmmar i Google home. Jag skulle gissa att det är 192 kbps i AAC för direktlyssning, men att gissa är ju onödigt när jag har kolleger som vet ... (Mina kolleger är dock jullediga, så svaret kan dröja.) Jag har även frågat dem om det finns möjlighet att själv påverka kvaliteten.

    Tack för att du vill hjälpa oss att fungera så bra som möjligt i Google home och tack på förhand om du har möjlighet att svara på några av mina frågor!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått för dig att lyssna i Tunein?

    Tack för att du berättade om ljudkvaliteten. Det visade sig att min gissning om att vi använder den högsta kvaliteten var helt fel. Tvärtom använder vi den lägsta, vilket innebär att våra direktströmmade kanaler ligger ute i 64 kbps och MP3, vilket verkligen inte gör rättvisa åt fina produktioner.

    Att vi valt det, beror på att vi helt enkelt har följt Googles specifikationer, som innebär 24K ~ 96K bits per second, fixed rate

    Jag vill undersöka ifall det finns någon möjlighet att öka kvaliteten ändå. Max 96 är verkligen lågt (i synnerhet om det är i MP3, som inte komprimerar lika "smart" som AAC). Jag vill även veta ifall Tunein har haft möjlighet att frångå specifikationen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har höjt kvaliteten till 128 kbit/s för liveströmmarna om du "pratar med Sveriges Radio". De tester vi har gjort visar att det bör fungera lika bra (och låta mycket bättre), trots att vi alltså valt att frångå Googles specifikation.

    Om du märker något problem med att strömmarna behöver buffra länge innan start eller att det blir avbrott, så hojta gärna till! Ditt larm om kvalitetsskillnaden bidrog till att vi höjer kvaliteten och då vill vi ju att det verkligen blir bättre för dig (och alla andra).

    Tack för att du hjälpte oss att förbättra detta. Jag hoppas och tror att det var ett bra beslut!
    Annika Webbmaster