Språkfel på webben

Okej, jag ska vara konstruktiv direkt: Ändra korrfelet i rubriken på webben "Utlysar nyval" till "Utlyser nyval". Ett subjekt vore inte så dumt det heller, om ni vet vad det är. Ursäkta, men jag är så in i h-e trött på alla snabba webbnyheter som blixtrar till och poppar upp, nästan alltid nedlusade med slarvfel, stavfel och andra tecken på bristande språkkunskaper. Sådant sänker ert varumärke för den än så länge stora del av befolkningen som kan läsa.

Kommentarer

  • Hej!

    Stavfelet är rättat, men subjektet saknas, så det står nu "Utlyser nyval".

    Klickar du på rubriken hamnar du dock här:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?progr...
    Det blir nyval i Ukraina

    En fullständig sats, alltså.

    Så tråkigt att du tycker att språket på webben ofta är fullt av slarvfel och andra tecken på bristande språkkunskap. Är det speciellt nyhetssidan du märkt det på, eller är det någon annan redaktion jag bör framföra denna kritik till?

    Som du skriver är språket en viktig del av att vi ska fortsätta att ha hög trovärdighet, så vi måste självfallet arbeta aktivt för att bli bättre!

    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för snabbt svar. Mitt svar på svaret kommer dock sent, tyvärr. Ledsen för det. Med att det vimlar av språkfel på webben menade jag inte specifikt SR:s webb, utan alla. Ett (ungt?) och stressat gäng med förmodligen bristande kunskaper och erfarenhet gör blinkande hemsidor med mängder av signaler för en likasinnad publik. (Kort sagt: Ett gäng som inte kan skriva gör flipperspelsliknande hemsidor för folk som inte kan läsa.) Det är det som är så sorgligt. Kvalitén, var är den? Borta. Ingen märker det ens. Och ibland reagerar jag spontant på det. Men det är ju inte ditt fel.
    Hälsningar Per Carlsson

  • Ok, en mer allmän reflexion om språkets förflackning, i synnerhet på nätet...

    Jag för gärna vidare specifika Sveriges Radio-frågor till rätt instans, till exempel språkvårdarna eller enskilda redaktioner, så återkom gärna om du har sådana.

    Kritiken om "blinkande hemsidor" är inte heller till Sveriges Radio, väl? Vi får oftare kritik om att vi blivit "för tråkiga" i samband med våra senaste omgörningar.

    Tack för dina synpunkter!

    Annika Webbmaster
  • Man finner ofta, flera gånger varje dag, stavfel, slarvfel, på nyhetssidan, hemsidan, och det har varit så i många år. Det händer även att man hittar stavfel i enskilda artiklar, men detta är dock inte lika frekvent. Som sagt flera år, här är ett exempel ur högen på det sistnämnda:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?progr...

    "Totalt sätt så innebär få helgdagar att vi arbetar mer." Det som avses stavas "sett"; att man ser med ögonen kan vara till viss hjälp att tänka. Har nämnt många exempel förr, men blir det bättring?

    Vad gäller nyhetssidan uppstår det lilla problemet vart man ska vända sig; samlingssidan för nyheter har ingen tydlig redaktion. Det blir då lätt att man gör sig en bild av någon webbredaktion, med yngre som brister i kunskap, och som har till uppgift att komponera nyhetssidan, flytta, lägga till och ta bort. Dagens nyhetssida innehåller dessa alster, under den lilla pilen som ibland visar ytterligare information om inslaget.

    "Fettisdagen imorgon. Kärt barn har många namn burkar det ju heta: semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller kanske en klassisk hetvägg. Här finns konditor Mia Öhrns goda recept om du vill göra egna semlor"

    "Burkar"

    "Lättviktstrend ger faror i fjällen Allt fler skidåkare i fjällen bantar ner sin packning för mycket och lämnar säkerhetsprylar hemma för att kunna färdas så lätt som möjligt. Men är olyckan framme så blir då räddningsuppdragen mycket mer akuta varar nu Fjällsäkerhetsrådet för."

    "varar"

    Sedan har vi det här med stilnivå, och det kan kanske diskuteras; för några år sedan hade något ljushuvud satt rubriken att barnmorskor skulle lockas med "feta löner", något som sedan ändrades.

  • Tack, jag ändrade i originalpubliceringarna på de fel du rapporterade in (utom varar/varnar - där hade någon annan redan sett och ändrat).

    När du ser fel så får du gärna kontakta redaktionen direkt. "Avsändaren" ska synas tydligt och vara direkt upplänkad även på nyhetssidan, se bild.

    Stavfel och syftningsfel som gör det svårt att förstå sammanhanget är de flesta redaktioner förhoppningsvis glada över att få hjälp att se.

    Jag håller med dig om att det är svårare att dra gränsen mellan vad som är rätt och fel när vi hamnar på stilnivå... Där har t ex P3 Nyheter ett annat tilltal än Ekot, och så ska det vara.

    Bifogad fil:

    Annika Webbmaster
  • Tack, jag har noterat dessa länkar till olika redaktioner; men som jag antydde ovan kan det finnas fel på nyhetssidan som inte återfinns i de enskilda artiklarna, trots ibland samma ordval. Är det de olika redaktionerna som skriver även de korta texter som återfinns på nyhetssidan, som i de exempel jag nämnde; är det deras ansvar att redigera även dessa texter?

    Skillnaden i antal fel antyder att det är någon annan, men jag kan ha fel. Givet hur nyhetssidan uppdateras, hur nyheter flyttas upp och ned allt efter ändrad prioritering, som det verkar, och att rubriksättning etc. ibland är en annan än i de enskilda artiklarna ger det intrycket att någon form av webbredaktion har det samlade ansvaret för sidan. Därför menade jag att det inte kan tas för självklart att det är redaktionerna som ska kontaktas.

  • Du har helt rätt, det finns en redaktion (nyhetswebben) som prioriterar, rubriksätter etc på förstasidan. En del av felen kan de ligga bakom, i andra fall har de kopierat någon annans fel utan att se det. Dem når du på nyhetswebben@sverigesradio.se

    Även om redaktionen som skrivit artikeln inte ligger bakom stavfelet på nyhetssidan, kontaktar de säkert i sin tur nyhetswebben om de blir varse att det är något slarvfel kopplat till deras artikel. Det ligger i allas intresse att vårt språk, både det talade och det skriftliga, ska vara vårdat, opartiskt, begripligt och korrekt. I korrekt ingår förstås rättstavat.

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag går direkt på sak. SR:s nyheter är tyvärr fulla av skriv- och stavfel. Jämt och ständigt. Er sida är min huvudsakliga källa för nyheter, förutom SVT:s tv-sända nyheter. SVT:s webbnyheter gick inte att fortsätta läsa då språket där var ännu bedrövligare än SR:s. Tyvärr går nu SR samma väg. Jag skulle säga att jag i genomsnitt läser ca 7-8 nyhetsartiklar per dag på sr.se, och i ungefär 5-6 av dessa finns något typ av fel. Det kan exempelvis vara ett mellanslag för mycket, ett mellanslag mellan bokstav och komma, särskrivningar och syftningsfel. Eller den klassiska de/dem-problematiken. Jag förväntar mig inte att samtliga människor på denna jord ska vara språkgenier eller ens intresserade av språk. Dock förväntar jag mig att folk som anställs som skribenter på SR ska vara dels kunniga i svenska, dels noggranna nog att läsa igenom sina texter innan de publiceras. När jag först började uppmärksamma felen mailade jag till respektive skribent och påpekade dessa. Jag kan säga att det inte längre finns varken tid eller ork att göra detta. Jag har dock sedan en tid tillbaka tagit en skärmdump på artiklarna med fel i. Kanske ska jag skicka dessa till er? Senast idag kunde jag hitta ”30-års åldern” i ingressen på en nyhet som stod på sr.se:s förstasida. Det tråkiga är att jag numera förväntar mig att hitta fel i era artiklar.

    Många andra bryr sig inte, det vet jag, men vi som anser att detta skadar er trovärdighet finns också. En ekonom är nog alltid noggrann med att kontrollera sina beräkningar. En skribent bör vara lika noggrann med att kontrollera sitt språk. Det är ju ändå med det som de förmedlar nyheter, vilket är deras yrke. Jag vet inte om ni vill att jag skickar er alla exempel jag har på fel. Annars föreslår jag att ni själva går in på sr.se och verkligen läser igenom era skribenters alster.

    Med hopp om ett bättre språk och en god jul,

    Elin
  • Tack!

    Vi läser självfallet våra egna nyheter och vet att kritiken är befogad. Det finns många skäl till att vi måste ta itu med detta. I Sveriges Radios uppdrag ingår bland annat ett särskilt ansvar för det svenska språket. Om vi inte ansvarar för språket på vår egen hemsida, så missköter vi alltså vårt uppdrag.
    Om Sveriges Radio: Uppdrag

    Vi kan självfallet alla begå misstag på grund av stress, slarv eller okunskap. Men vi på Sveriges Radio måste göra vad vi kan för att dessa misstag ska bli så få som möjligt, och att de fel som trots allt uppkommer ska rättas skyndsamt. Även om vi historiskt har varit - och förstås förblir - ett företag där det talade språket är vår viktigaste tillgång, är allt fler av oss numera även skribenter med detta särskilda ansvar för det svenska språket. Det ansvaret måste vi ta!

    En del av de fel du ser, som mellanslag mellan bokstav och kommatecken, kan vi kanske motverka genom att det tekniska system vi använder för att publicera på webben får stöd för att upptäcka sådant. Annat kan vi förbättra med rättstavningsprogram.

    Men vi behöver mer än så! Rättstavningsprogram kommer inte att hitta särskrivningar eller syftningsfel. Där krävs kanske rutiner där vi hjälps åt att läsa varandras texter?

    Mina kolleger på språkvården får del av detta, så hoppas jag att de kan berätta mer om hur vi arbetar för ett så bra språk som möjligt och vad de tror är de viktigaste insatserna för att höja nivån. Om dessa insatser ligger inom "mitt gebit", Sveriges Radios webbtjänster, så kommer jag att ta det vidare. Det tekniska system som vi använder för att publicera på webben är det nämligen vi själva som utvecklar. Vi har hittills valt att inte inkludera rättstavningsprogram och liknande i systemet, eftersom det finns andra verktyg att använda för att "tvätta en text".

    Vi har en värdegrund som säger att vi ska vara oberoende, nyskapande, öppna och trovärdiga. Trovärdigheten äventyras om vi inte kan uttrycka oss korrekt och begripligt. Vårt språk är alltså viktigt både för vårt uppdrag (ett särskilt ansvar för det svenska språket) och för vår värdegrund (trovärdigheten).

    Så tack för att du tror att vi kan bli bättre och hörde av dig! Jag hoppas och tror att det inte var förgäves. Skärmdumparna behöver jag inte, men tack för erbjudandet!

    God fortsättning
    Annika Webbmaster
  • Hej Sveriges Radio,

    Det står på min önskelista att ni ska försöka hålla de mest pinsamma språkfelen borta från er hemsida. Det borde inte vara så svårt. Här är gårdagens exempel:

    "Tidens gång gör sig påmind. Idag är bara ett fåtal, som upplevt judeförföljelsen och Förintelsen under andra världskriget, i livet. Hör de berätta."

    Jag har också läst övriga berättigade klagomål på er språkbehandling, liksom ert självrannsakande svar:  "Trovärdigheten äventyras om vi inte kan uttrycka oss korrekt och begripligt. Vårt språk är alltså viktigt både för vårt uppdrag (ett särskilt ansvar för det svenska språket) och för vår värdegrund (trovärdigheten)."

    Insikt saknas det alltså inte hos er - men förmåga och handlingskraft att åtgärda problemet. Det tycks vara ett ledningsproblem! Skicka de okunniga på fortbildning i svensk grammatik och anställ inte fler analfabeter! Ställ inträdeskrav!

    Vänliga hälsningar,

  • Hej Helen!
    Tack för ditt språkengagemang och för att du hör av dig till oss! Vi vill naturligtvis att texterna på webben ska vara så språkriktiga som möjligt, men det händer ibland att det slinker igenom felaktigheter.

    Språkvården inom public service består av inalles två personer. Som du förstår finns ingen möjlighet i världen för oss att granska allt som görs inom alla tre bolagen (såväl i etern som på webben) före publicering. Men när vi blir upplysta om uppenbara felaktigheter brukar vi kontakta respektive redaktion och be dem att ändra, och det är just vad jag gjort nu, nämligen bett redaktionen att korrigera "hör de" till "hör dem".

    Bästa hälsningar,
  • Hej Lotta
    Tack för snabbt klarläggande. Två personer inom språkvården till en sådan jätteuppgift är långt från tillräckligt så det förklarar en del. Jag vidhåller därför att det är ett ledningsproblem - det behövs mera resurser. Men då är det också ännu viktigare att ni har journalister som behärskar elementär svensk grammatik och som snarast bör fortbilda sig. Vad säger SR:s ledning om de pinsamma felen?
    Allt gott.
    Helen

    PS Se artikeln om lastbilschaufförer som publicerats 18.57: "Utländska dragare med trailer som är väldigt ovan svenska vintervägar som orsakar mycket olyckor."
    För sent på dagen för journalisten att korrekturläsa? DS