Appen: nyhetslistor tystnar efter varje inslag

Hej, ”spela alla”-knappen på sidan Nyheter har försvunnit. Det vore bra om vi får tillbaka den. Antar att tanken är att man ska spela en nyhet och att de andra sedan ska följa, men det fungerar inte alltid, ofta stannar den efter en nyhet.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Visst startar du nyheten genom att klicka på bilden när du fortfarande befinner dig i en lista (och alltså kan se de följande nyheterna)?

    Själv har jag märkt att jag rätt ofta lockas att först trycka på texten för att läsa mer om en enskild nyhet. När jag gör det, lämnar jag listan och om jag därefter startar ljudet, utan att först backa till listvyn igen, så blir det den enskilda nyheten som spelas upp. I och med att jag jobbar med det jag gör, inser jag vad som sker. Själva uppspelningen ser dessutom lite olika ut om det är "ett nyhet i en lista" (bild 1 i nästa inlägg - ska byta till mobilen först!) eller "samma nyhet utanför listan" (bild 2 i nästa inlägg).

    Kan det vara detta som du råkat på?
    Annika Webbmaster
  • Bild 1, i lista:

    Bild 2, utanför lista:

    Annika Webbmaster
  • Här har jag markerat saker som visar att nyheten spelas upp som en del av en lista:

    • Rubrik på listan
    • Streckad linje ovanför bilden, för att indikera var i listan jag befinner mig
    • Vid sidorna av bilden från inslaget jag hör, skymtar de bilder som hör till inslaget innan och efter (men här illustrerade jag med en bild från första posten i listan, så till vänster finns ingen bild)
      TIPS: Det går att backe eller hoppa över inslag genom att svepa åt sidan till önskad bild!
    • Förekomst av "backa till förra posten-knapp" (här utgråad på grund av att jag är vid första inslaget) och "skippa denna post-knapp"
    • List-symbolen nere till vänster är svart när jag lyssnar i en lista, utgråad om jag är utanför listan. Här kan jag trycka för att slå av och på listfunktionen.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Stort tack till dig att du tog dig tid att läsa, förstå och skriva ett utförligt svar!

    Det du beskriver är precis vad som händer. Systemet fungerar som tänkt, ur ett tekniskt perspektiv, men sub-optimalt ur ett användarperspektiv. I min mening alltså 😀 Jag jobbar själv som mjukvaruutvecklare så jag kan hålla med om att ”spela alla”-knappen är överflödig när man är i listvyn och startar uppspelning därifrån (iaf om man startar översta nyheten). Men de är/var en enabler för de som inte tänker i termer av objekt och strukturer.

    Funktionen man vill uppnå är menar jag ”spela senaste nyheterna”. Till skillnad från ”spela denna listan härifrån och framåt”. Så i det läget var ”spela alla” närmare målet.

    Jag gillar app i övrigt men just detta upplevde jag som ett litet steg bakåt.

    Tack!
    Erik
  • Tack själv för att du tog dig tid och förtydligade ditt resonemang. Jag framför det till app-teamet.

    Vi vill ha en enhetlig funktion för alla spellistor, och för listan "Nedladdat" och "Nya avsnitt" är det förstås mer relevant med möjlighet att starta från valfri position än vad det är i de kortare nyhetslistorna.

    Men att det är en skillnad mellan att trycka på liten bild (starta ljud i lista) och trycka på text sen stor bild (starta ljud utanför lista) är verkligen inte uppenbart, så vi behöver förtydliga det även där, både för de lyssnare som ofrivilligt startar en spellista och för lyssnare som inte lyckas få listan, trots att de vill!
    Annika Webbmaster