Sökord för App (namnet Play är anonymt)

Hej!

Idag går det inte att söka efter play-appen i IOS om man inte söker på just ”play”. Men play säger inget om vilken app det är, de flesta appar heter något med play.

Ett tips: lägg till orden ”Sveriges radio play” och ”SR play” så blir det lätt att söka o snabbt få fram appen!

Kommentarer

  • Det är ett mycket bra förslag, som kloka lyssnare kommit med förr, men det var ett tag sedan senast, så vi behöver omvärdera detta!

    Sveriges Radio Play: för långt för vad?
    Tidigare vet jag att namnet Sveriges Radio Play (som är vad appen heter i Appstore) avskrevs som för långt, men jag minns inte om det finns en faktisk maxgräns för antalet tecken, eller om namnet i olika lägen skulle förkortas till Sveriges Radio P... Vilket kanske i sig inte är ett problem?

    SR Play, trots att vi heter Sveriges Radio?

    Alternativet SR Play är ett naturligt alternativ, och där ligger det oss i fatet att Sveriges Radio under en period allt mer kom att kallas SR, och vi av olika skäl aktivt arbetar för att vi ska använda det självförklarande namnet Sveriges Radio i all kommunikation. (Ni lyssnare får kalla oss SR, och t ex använda adressen sr.se - men i sändning ska vi säga Sveriges Radio!)

    Kanske är vi som arbetar med webben och apparna onödigt trogna vår kommunikationsplan eller också har strategin har förändrats. Företaget använder nämligen förkortningen SR i sammanhang som är förankrade uppåt. Här är till exempel en färsk text där vår vd Cilla Benkö använder förkortningen (omväxlande med hela namnet):
    Långsiktigt högt förtroende för Sveriges Radio

    Det finns i alla fall goda argument för att se över namnfrågan igen. Play som ord är anonymt, och att bli en play-tjänst bland andra play-tjänster kan vara ett sämre alternativ än att ha för långt namn eller en förkortning som vi försökt sluta använda 😉

    Tack för att du hjälper oss att omvärdera gamla beslut!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!

    Jag tror inte ni behöver göra det så svårt, det verkar gå att lägga in flera ord som ska vara sökbara i iPhone för apparna.

    Exempel är Försäkringskassan där appen heter ”Mina Sidor” men går utmärkt att söka på ”Försäkringskassan” i iPhone.

    Mao skulle ni kunna lägga in fler ord som går att söka på (men behålla tex ”Play” som synligt namn).
  • Tack, jag kollar med app-teamet om det inte är dags att ge vår app några väl valda alias!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Exempel är Försäkringskassan där appen heter ”Mina Sidor” men går utmärkt att söka på ”Försäkringskassan” i Iphone.

    Däremot går det nog inte att finna den appen genom att söka på FK, trots att adressen fk.se fortfarande fungerar och många personer använder den förkortningen. Försäkringskassan - FK är lite som Sveriges Radio - SR. Förkortningar används, men företagen använder själva det fullständiga namnet.

    Om du testar att söka efter Sveriges Radio, så kommer du att finna vår Play-app, något jag inte kollade upp när jag svarade senast!

    Det som inte fungerar är att söka på SR eller SR Play. Och i och med att det är vad en del lyssnare kallar oss och appen så är det klart att det vore bra att ha stöd för det också, ett önskemål jag har framfört till app-teamet!
    Annika Webbmaster
  • Hej, bara så vi inte missförstår varandra. Det är sök bland installerade appar i iOS där jag saknar alias (inte i AppStore).

    Bra alias är tex Sveriges Radio Play, SR Play.
  • Just det. Alltså det som beskrivs här:
    Använda Sök på iPhone, iPad och iPod touch

    Visst kan du söka efter Sveriges Radio Play och finna vår app?
    Annika Webbmaster
  • Jag instämmer i detta förslag. Har stört mig på detta i många år, och det var därför jag letade mig till detta supportforum. Som sagt tidigare, ni behöver inte döpa om appen, se bara till att den dyker upp då man söker på SR.
  • Lite konstigt att man kan söka på det som står på er app-ikon (SR), men inte få träff på själva appen.
  • Om man söker på SR på twitter dyker bland annat dessa konton upp (se bild):

    Om ni tillåter det i en kanal borde ni i konsekvensens namn tillåta det i andra. Allt annat blir bara förvirrande, oberoende av av vilka interna policys ni har.

  • För att söka efter appen idag krävs att man skriver in fyra tecken ”sver”.

    Varför kan ni inte lägga till ett alias som är SR? Ett alias syns inte, skulle bara underlätta och göra era användare gladare i vardagen.
  • Varför får vi ingen feedback på detta?
  • Är det ingen som återkopplar i detta forum längre?
  • Jo, men just detta är nog något som alla vi webbmastrar tycker är betydligt knepigare att svara på än vad det är att försöka lösa buggar. Jag vet liksom inte vem som "äger frågan".

    Jag lovar att försöka återkomma under morgondagen med ett vettigare svar än detta:
    Ni är inte bortglömda.
    Annika Webbmaster
  • Och där var jag sen igen, men har nu haft möte med app-teamet och kommit fram till följande:
    1. I första hand försöker vi skapa ett alias, så att SR Play fungerar parallellt med Play (anonymt) och Sveriges Radio Play (något otympligt)
    2. Om Apples regler gör att vi endast får ha två varianter av namnet eller liknande, så kommer vi att höra med kommunikationsavdelningen om vi inte kan byta namn till SR Play (där de argument som framförs här i tråden är en viktig del
    Tack för att ni hjälper oss att göra saker rätt, och hoppas att ni orkar fortsätta att berätta vad vi behöver förbättra trots att vi i den här frågan är så trögrörliga ...
    Annika Webbmaster
  • Vad fint att ni lyssnar, spännande fortsättning som följer! 😉
  • Tack Annika. Mer än så kan vi inte önska. Hoppas de lyssnar till våra förslag.
  • Ett ytterligare argument är att ni på webben pekar vidare www.sr.se till er webbplats. Varför inte göra samma sak på iOS-sök.
  • Har ni fått något svar från er kommunikationsavdelning än? Gällande SR Play.
  • Tack. Jag tar reda på var detta har fastnat. (Det är förmodligen en kommunikationsmiss mellan mig och den kollega jag trodde skulle kontakta dem, vilket jag beklagar och försöker rätta till.)

    Annika Webbmaster
  • Hur går det med detta?