Varför reklam för smarta högtalare?

Varför gör SverigesRadio reklam för smarta högtalare, särskilt Googles smarta högtalare!??

Kommentarer

  • Hej
    Det är sagt att vi ska finnas där publiken finns, och smarta högtalare är ett område som växer stort, och som radiolyssning är stort i.
    Vi finns i alla smarta högtalare (så vitt jag vet), det råkar bara vara så att just Googles är den enda som finns på Svenska än så länge.

    mvh
  • Hej Karolina!
    Jag tycker inte att det är ett bra svar!
    Sveriges Radio gör inte reklam för mobiler och datorer och osmarta högtalare och vanliga radioapparater och ...? Alla dessa områden är mångdubbelt större när det gäller radiopubliken än just "smarta högtalare".
    "Smarta högtalare" samlar inte bara på sig information om vad du lyssnar på i radio, de kan också samla in allt som hörs i det rum där den står.
    Och det "råkar" också bara vara så att Google är en av de största informationssamlarna i världen. Sveriges Radio borde snarare upplysa lyssnarna om de risker man löper med att lyssna just via "smarta högtalare"!?
    Jag menar på allvar att det är väldigt märkligt att SR propagerar för en så tveksam konsumtionspryl. Får Sveriges Radio någon form av ersättning för att göra reklam för denna verksamhet?

    mvh
  • Hej Erik,

    En fråga för lyssnarservice!
    Detta forum fokuserar egentligen på teknisk support kring problem mm. Jag rekommenderar dig därför att kontakta Lyssnarservice med din fråga: lyssnarservice@sverigesradio.se

    och lite info
    Här finns lite att läsa om varför Sveriges Radio finns i smarta högtalare:
    https://sverigesradio.se/artikel/sveriges-radios-roststyrda-tjanster

    + mina tankar
    Sveriges Radio gör annonser för lite allt möjligt: nya poddar, event och våra olika tjänster/appar. I fjol vet jag att vi annonserade för våra mobilapp (som finns på Iphone och Android). Vad jag förstår görs inte annonserna för att folk ska köpa just de mobiltelefonerna eller besöka just de lokalerna där eventen hålls. Men vi vill gärna nå ut med info om att det går att ta del av vårt innehåll, för de som har tillgång till en viss pryl (eller platsen för ett event) – vilket även gäller smarta högtalare.

    Frågan om i vilken utsträckning smarta högtalare samlar in data är viktig, men handlar om juridik på en högre nivå, tänker jag. Även webbläsare och mobiler samlar in data. Och som Karolina säger så finns Sveriges Radios innehåll på flera tillverkares smarta högtalare. Google är dock störst i Sverige i och med att den pratar svenska.

    Vänligen
    Maksim