Skillnaden mellan vanlig intervjuserie i fm och en podd

Hej!
Jag blir nyfiken på vad den egentliga skillnaden mellan en podd och en radiointervju är? Särskilt som man nu också kan ladda ner och spara många radioprogram som återkommer med samma programledare på lite olika teman. Var det inte det som var det "nya" med podd tidigare, att det gick att ladda ner och spara och lyssna närsomhelst? Men oavsett, jag är bara väldigt nyfiken på vad Sveriges Radio gör för definitionsskillnad mellan ett återkommande intimmesprogram i fm och en podd (kanske t om av samma program)?

Kommentarer

  • Hej
    Poddar är program / programserier som bara finns för nedladdning och som inte är gjorda för sändning.
    Sen sänds en del av dem i FM ändå, men det är inte det de är gjorda för.

    Mvh
  • Hej Karolina!

    Tack för så snabbt, och framförallt klargörande svar:-).

    Så om det nu är så att begreppet/formen podd håller på att vattnas ur genom att det trots allt sänds i fm - vad är då vitsen, tänker jag?

    hälsar
    Ulrica
  • Det finns nog inte en tanke från början att de kanske ska sändas i FM, utan det är något som händer när det råkar finnas ett hål att fylla, och man vill göra lyssnare uppmärksamma på att en podd finns.