skicka in manus till drama i p1

Hej! Som jag minns det fanns det förr instruktioner och nån form av mall till när man ville skicka in ett manus till den redaktionen för P1 drama och P1 serie. Den verkar nu vara försvunnen? Jag hittar bara en sida från 2010 som jag minns inte gäller längre!

Tacksam för svar

Kommentarer

  • Jag hittade det och kan svara på min egen fråga!

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4973&artikel=6438227
  • Exakt, det är rätt sida!
  • Hej,
    Länken ovan verkar inte riktigt funka längre. Tacksam för svar.

  • Hej Markus!
    Jag hittade en gammal sida med information om hur ett radiomanus ska skrivas:
    Manus till Radioteatern

    Magnus
    /i telefonen/ Hej jag heter Magnus och jag håller på att avsluta en pjäs jag skulle vilja skicka in till er. Men jag blir lite osäker på hur ett radioteatermanus ska se ut?

    Marie
    Som vilket annat manuskript som helst. Vänsterställda repliker, centrerade rollnamn och gärna scenanvisningar omgärdade av snedstreck, så här: /scenanvisning/. Och en bra storlek på typsnittet: 12 pt. fungerar väldigt bra.

    Den sidan är dock inaktuell redan när det gäller rubriken. Sveriges Radio Drama heter redaktionen numera och detta är deras samlingssida:
    http://sverigesradio.se/drama

    Om informationen där är aktuell för övrigt, som att de fortfarande föredrar pappersmanus framför digitala manuskript, har jag ingen aning om. Jag ber en kollega på Radiote... Sveriges Radio Drama att svara på det!

    Hoppas att detta ändå var till viss hjälp tills vidare!
    Annika Webbmaster
  • Kollegan heter för övrigt Marie. Och hon är inte en rollfigur, utan högst verklig 😉
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Den upphittade sidan var tyvärr en sida om av misstag legat kvar sedan vi gjort om våra hemsidor. Ber om ursäkt för det och jag har nu avpublicerat den. Det går bra att skicka in manus/synopsis/pitcha idéer till oss på adressen: Sveriges Radio, att: Drama, 105 10 Stockholm.

    Vänliga hälsningar
  • Tack för snabbt svar, Marie!

    Markus:
    Lycka till med eventuella framtida manus!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Jag har snart ett färdigt manus som jag vill skicka till er. Några korta frågor:
    1. Vart skickar jag det?
    2. Funkar elektroniskt eller måste jag skicka per vanlig post?
    3. Jag är också intresserad av formalia – dvs hur vill ni att jag ställer upp scenerna? Försökte klicka på länkarna här i forumet, men de verka inte funka riktigt.
    Tack på förhand!
    Vänligen, Markus
  • Hej Markus!
    1. Det går bra att skicka manus. Adressen är Sveriges Radio, Att: Sveriges Radio Drama, 105 10  Stockholm.
    2. Det grå bra att skicka digitalt: drama@sverigesradio.se
    3. Våra manuskript ser ut som vanliga teatermanuskript.

    Vänliga hälsningar,