Se kommande avsnitt i appen

Hej
Lyssnade i appen på Kidnappad P1 Dokumentär som har 6 avsnitt. I appen syns inte när kommande avsnitt sänds. Det syns på se.se. Skulle vilja ha samma

En annan önskan är att det blir smidigare att lyssna i följd. Att avsnittet efter drar igång automatiskt- som på andra platstjänster (svtplay). Nu är det till och med svårt att hitta nästa avsnitt. Lär mig aldrig vad ni har f
Vänligen
Ylva

Kommentarer

  • Hej Ylva!

    Bara avsnitt med ljud i appen
    Appen är till för att lyssna, så det går endast att söka upp avsnitt där det finns ljud - oavsett om detta avsnitt har sänts än, eller kommer att sändas. Du kan till exempel hitta det avsnitt av P3 Dokumentär som heter Dråpmisstänkta läkaren på Astrid Lindgrens barnsjukhus, trots att det inte kommer att sändas förrän nu på söndag den 5 april.

    Det finns en "tablå framåt" i appen. Gå in under "direkt" i appens nederkant och tryck på "önskad kanals yta" (dock inte på bilden med en play-symbol, eftersom appen då istället spelar upp kanalen). Där kan du se när program ska sändas, men du kan inte söka utan får skumma igenom framtida tablåer, så det är något jag själv aldrig gör.

    Sajten är helt enkelt bättre än appen när det kommer till att visa upp vad vi ska sända framöver och när vi ska göra detta.

    Spela avsnitt i följd - sajten
    Detta problem arbetar vi för att finna en lösning på. Manuellt kan du, både på sajten och i appen, själv lägga till avsnitt i min lista för att få till en kontinuerlig lyssning i den ordning du själv väljer.

    Men vissa program, som ditt exempel Kidnappad från P1 Dokumentär eller en följetong hos Radioföljetongen & Radionovellen är det naturligt att lyssna på i en viss ordning. Där kan redaktionerna själva lägga in dessa avsnitt i en spellista. Du hittar dem så här:

    1. Gå in under alla avsnitt hos P1 Dokumentär
    2. Nedanför avsnitten finner du Upptäck avsnitt från ... där du kan välja exempelvis Kidnappad eller Männen bakom våldet

    3. Klicka önskad grupp av avsnitt (spellista), exempelvis Kidnappad
    4. den sida du då kommer till ligger avsnitten i rätt ordning och det finns en knapp för att spela alla
    Detta fungerar i de flesta webbläsare, men i Ios fungerar själva bytet mellan avsnitten tyvärr dåligt om du inte har webbläsaren i förgrunden - och själva poängen är ju att kunna spela en serie utan att behöva hålla på med telefonen ...

    Spela avsnitt i följd - appen
    Appens spellistor fungerar bättre rent tekniskt, men de här "avsnitts-grupperna" går inte att hitta i appen. Vi försöker lösa det, för vi delar din syn att det ska vara så enkelt som möjligt att lyssna på - och hitta till - de avsnitt som hör ihop!

    Med endast sex avsnitt, som i Flykten (som du enklast hittar genom att leta upp programserien P1 Dokumentärs alla avsnitt, som ligger i kronologisk ordning), är det dock enkelt att själv lägga in dem i Min lista. Det är lite jobbigare med 22 avsnitt av följetongen Rosen på Tistelön av Emilie Flygare-Carlén ... Men det går!

    Vi har en annan typ av redaktionella samlingar (teman) som du hittar via appens startsida. De går även att finna under Poddar & program på webben.

    Det rör sig om avsnitt, ofta från olika redaktioner, som kolleger med god kunskap om vårt utbud samlar efter ett visst tema. Just nu har "Koll på coronaviruset" av förklarliga skäl väldigt höga lyssnarsiffror, men även humor är något vi märker att lyssnare törstar efter. Där kan du lyssna kontinuerligt i appen (men även enkelt välja att hoppa över ett avsnitt om du redan har hört ett av de utvalda avsnitten, eller inte tycker att det är lika intressant som gruppen i övrigt).

    Var detta svar på dina frågor? Om inte, eller om du vill att jag förtydligar något, så hör av dig.
    Annika Webbmaster