röde orm

God morgon Hoppas ni kan hjälpa mig I våras hitta jag på Youtube en helt fantastisk sak nämligen Radioteatern om Röde Orm av Frans G bengtsson Det var helt underbart att lyssna på den berättelsen men den försvann från Youtube innan jag hade lyssnat klart Nu har jag letat och letat efter den överallt men går ej att finna Så snälla behöver er hjälp för lösa detta Hoppas ni kan lösa det för mig Med vänlig hälsning Niclas Bergendahl

Kommentarer

  • Hej Niclas!

    Att uppläsningen försvann från Youtube beror säkert på upphovsrättsliga regler, och det är samma anledning som gör att vi på Sveriges Radio (oftast) inte kan ha våra radioföljetänger ute på webben längre än 30 dagar efter sista delens sändning.

    Vi verkar ha sänt en fin uppläsning av Röde Orm som radioföljetong 1966, och sedan repriserat den 1999 (kanske fler gånger - det är inte så viktigt för sammanhanget).

    Om det är den uppläsningen du hörde på Youtube, så var det en uppläsare som heter Gunnar Sjöberg, och turligt nog finns den inläsningen utgiven som ljudbok! Jag ser nämligen på Libris, en stor databas för böcker (och ljudböcker), att denna version är en förkortad version för Sveriges Radio. Det är alltså helt rätt inläsning!
    Libris: Röde Orm av Frans G. Bengtsson (inläsning av Gunnar Sjöberg)

    Om du går till ditt bibliotek, kan de säkert hjälpa dig att låna denna ljudbok!

    Jag svarar ofta på liknande frågor, och det är väldigt ovanligt att Sveriges Radios innehåll finns tillgängligt på detta vis ... Röde Orm är en underbar bok, så det är ju bra att du får lyssna klart.
    Annika Webbmaster
  • Fast gäller det en radioteater torde det väl vara denna?
    https://smdb.kb.se/catalog/id/001824407
  • Det var ju exakt den Jag sökt efter och överallt "nästan 😉Nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa problemet med att få lyssna på den  Skulle vara så trevligt med lite hjälp 🍻mvh Niclas
  • Tyvärr är SMDB som Elias länkar till öppet för alla att söka i, men för att lyssna krävs ett konto, som tyvärr endast forskare, författare och en del andra grupper kan skapa. Det är alltså inte öppet för privatpersoner.

    Läs mer här:
    Om Svensk mediedatabas
    Annika Webbmaster
  • Och tack, Elias!
    Annika Webbmaster