Radioteater o musik

Hej. 1 Jag försöker hitta gamla radioteater men misslyckats. Hur gör jag? 1. För att som det heter hålla 70+plusarna hemma skulle ni inte kunna spela lite mer program med musik speciellt lämpade för äldre. Jag själv hade gärna hört mer progmusik o lite äldre personer kanske vill lyssna till Harry Brandelius etc. Hälsningar Lennart Widell

Kommentarer

  • Hej
    Det finns inte jättemycket gammal drama uppe just nu, men det är många som efterfrågar det så jag ska kontakta redaktionen och se om det är något de arbetar med att få ut.

    De gamla inspelningar som finns tillgängliga just nu finns här:
    https://sverigesradio.se/dramaarkivetip1
    och de nyare finns här:
    https://sverigesradio.se/drama

    Sedan finns även Radioföljetongen & Radionovellen här:
    https://sverigesradio.se/radiofoljetongenradionovellen

    När det gäller musiken så har vi ju P4 Plus https://sverigesradio.se/p4plus  som riktar sig till en publik som gillar lite äldre musik, och för någon vecka sedan så drog P4 Retro igång https://sverigesradio.se/p4retro med musik från 60- och 70-talet.

    Jag hoppas du hittar något att lyssna på!

    mvh
  • Jag fick precis besked från Dramaredaktionen att det kommer släppas fler pjäser till påsk, så håll ögonen öppna då.

    mvh
  • Hej Karolina!

    Stort tack för snabbt, bra och uttömmande svar!

    Hälsningar

    Lennart
  • PS Någonstans borde man göra tydligare reklam för detta för det finns många äldre som sitter hemma. Det kunde vara som snuttar/trailers i radion men varför inte när olika myndigheter Folkhälsan, MSB mm rekommenderar äldre att vara hemma. Bara ett tips.

    Hej då!

    Lennart
  • Tack för tipset!

    Som Karolina skrev, så bjuder Drama-redaktionen på mycket fint nu i påsk.

    Påskgodis från Sveriges Radio Drama:

    Följande dramaklassiker går att lyssna på i appen Sveriges Radio Play under ”Dramaklassiker” samt på sverigesradio.se från och med skärtorsdag 9 april:
    • Amorina av Carl Jonas Love Almqvist från 1963.
    • Ett dockhem av Henrik Ibsen från 1953
    • Hedda Gabler av Henrik Ibsen från 1956
    • Lille Eyolf av Henrik Ibsen från 1968
    • Rosmersholm av Henrik Ibsen från 1951
    • Som ni behagar av William Shakespeare från 1961
    • Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf från 1958
    • Körkarlen av Selma Lagerlöf från 1958
    • Ett drömspel av August Strindberg från 1962
    • Fröken Julie av August Strindberg från 1957
    • Påsk av August Strindberg från 1952.
    Sedan tidigare finns (som nämnts ovan) även Kameliadamen av Alexander Dumas d.y, Kallocain av Karin Boye, Swedenhielms av Hjalmar Bergman, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg samt William Shakespeares Hamlet tillgängliga för lyssning.

    Läs mer här:
    Sveriges Radio Drama lägger ut klassiker till påsk
    Annika Webbmaster