Radioapan kojträd - blank skärm direkt efter startskärmen

iPad 3, iOS 10.3.3
Appen visar startskärmen men om man trycker start eller försöker aktivera föräldraläget visas bara en tom skärm med ljusblå bakgrundsgradient.

Har provat att installera om appen utan framgång. Noterade även en enstjärnig recension med liknande problem.

Appen fungerar bra på andra enheter med nyare iOS

Kommentarer

  • Hej Jerker!

    Utvecklarna har fått frågan. Tills vi hör vad de tror, tipsar jag om ett trick som kan hjälpa mot alla möjliga Ios-problem: den tvingande omstarten (ibland kallad hård omstart och ibland kallad mjuk omstart, märkligt nog):
    Håll ned hemknappen och den övre knappen (eller sidoknappen) samtidigt i minst tio sekunder tills äpplet visas.

    Blev det någon skillnad?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    App-utvecklarna har på olika vis försökt återskapa detta fel utan att lyckas. Hos dem fungerar det alltså på en Ipad med Ios 10.3.3.

    Hur har det gått för dig? Har du testat den tvingande omstarten? Hjälpte den i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Det hjälpte tyvärr ej med tvingad omstart. Problemet kvarstår. Dessvärre ser jag att jag angivit fel modell av iPad i min ursprungliga post. Det handlar om en fjärde generationens iPad, alltså en sån med lightningkontakt.
  • Jag har oxå problem med samma app.
    Våra ipad 4 har senaste uppdateringarna.
    Problemet har vi haft väldigt länge. Sedan appen uppdaterades senast.

    Utvecklarna borde väl rimligtvis kunna trycka om senaste uppdateringen på appen...
  • Tack, Emelie!

    "Bakom kulisserna" ser jag att även du har Ios 10.3.3.

    Utvecklarna borde väl rimligtvis kunna trycka om senaste uppdateringen på appen...

    Tyvärr är det inte säkert att det skulle hjälpa. Felet kan ligga någon annan stans än i själva appen, till exempel på våra servrar. Att backa en uppdatering är en åtgärd som påverkar alla som använder appen och för att göra en sådan sak behöver vi veta att det hjälper.

    Men något är ju uppenbarligen fel. Vi kan inte reproducera felet, men det kanske beror på att det endast uppträder endast vid specifika (men inte på något vis konstiga) förhållanden och vi inte gör på samma sätt. Men vad? (Det kan röra sig om att plattan inte är uppkopplad mot Wifi, ifall familjedelning är på eller av, att rotationen är på- eller avslagen eller något annat. Något som vi gör annorlunda, vilket gör att felet inte uppstår hos oss.

    Kan ni ta en bild på hur plattan ser ut innan ni startar appen (skrivbordet) och sedan på startskärmen och den tomma skärmen med ljusblå bakgrundsgradient? Vi behöver komma vidare i felsökningen och kanske hjälper bilder oss att se något vi inte har tänkt på att testa ...

    Så tar du en skärmbild på din iPhone, iPad och iPod touch

    Tack för att ni vill hjälpa oss att lösa detta!

    Har ni testat vår äldre app, Radioapan – banankalas? Fungerar den i sådana fall utan problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Har samma problem som Emelie, kör iOS 10.3.3 på en iPad 2. Radioapan - banankalas funkar. Bifogar skärmdumpar.

  • Tack! Bra att du inte hade Ipad 4, så att vi kan utesluta det som gemensam nämnare.

    Det ser ut som om du har flygplansläget på, vilket nog är rätt vanligt för Ipads som barn får använda (och som därför förstås ska fungera med en app som riktar sig till barn).

    Uppstår samma fel utan flygplansläget?
    Annika Webbmaster
  • Hej, har flygplansläge då jag inte har något simkort i ipaden. Wifi är dock alltid påslaget.

    Ingen skillnad om flygplansläge slås av.
  • Det bekräftas av vårt test att ladda hem appen på nytt och ha vår test-platta i flygplansläge när vi startar appen. Appen fungerar hos oss.

    Att ni är flera som får samma fel, gör att jag tycker att vi borde kunna återskapa felet själva - men att det är något vi inte gör på samma vis som ni som drabbas i våra försök, eller någon inställning vi missat att testa.

    Den inställningen är i så fall av den art att ni som har felet alltid har denna inställning och vi (och de lyssnare som inte får problemet) andra aldrig har den - annars borde ju någon ha rapporterat in att de får detta fel ibland, men inte alltid ...

    Lurigt. Och hur tråkigt det än är att ni är flera som har samma fel, så ökar vår möjlighet att förstå mönster när det är flera felrapporter om samma problem.
    Annika Webbmaster
  • Jag sammanfattar vad vi hittills sett:

    • Felet är inrapporterat av tre oberoende lyssnare i denna tråd, samtliga har Ipad (Ipad 4 och Ipad 2)
    • Dessutom finns två felrapporter i App Store
    • Alla i denna tråd, samt minst en av felanmälarna i App Store, har Ios 10.3.3
    • Felet uppkom vid uppdatering av appen till version 2.0.1
    • Vare sig ominstallation av appen eller hård omstart av Ipaden hjälper
    • Flygplansläge eller inte spelar ingen roll
    • Felet är bestående hos er som drabbas
    • Än så länge har vi själva inte kunnat återskapa detta på en Ipad med samma OS
    • Jerker har samma app på andra enheter, där den fungerar utan anmärkning
    Annika Webbmaster
  • Harsamma problem som dom ovan har beskrivit. Har ipad 2, ips 10.3.3
    Den har fungerat fram till ? (Vet ej) men det är nu nyss min dotter klagar på att den inte fungerar.
  • Tack!

    Även om jag inte vågar utesluta att felet kan finnas på andra versioner, så tycks 10.3.3 vara ett genomgående tema ...

    Vi har experimenterat med lite olika inställningar, men har fortfarande inte lyckats återskapa felet, tyvärr.

    Har ni som har fått detta fel Familjedelning aktiverat? Det skulle kunna vara en typisk sådan sak som vi (vuxna som arbetar med appen) inte har aktivt, medan ni (barnfamiljer som använder appen) ofta har och som gör att vi inte kunnat återskapa felet ...
    Annika Webbmaster
  • Ja, familjedelning är aktivt för det iCloud-konto som används på paddan
  • Har oxå familjedelning aktivt på den ipad där det inte funkar.
  • Tack! Jag har bett Ios-utvecklarna att se om de kan återskapa felet ifall de har familjedelning påslaget!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har äntligen lyckats återskapa detta! Det som behövdes var en lite äldre enhet som kör exakt den Ios-versionen, alltså de enheter där just Ios 10.3.3 är den högsta versionen som går att installera (Iphone 5, Iphone 5c och fjärde generationen av iPad).

    Familjedelning har inte med saken att göra. Vi får felet utan att detta är aktiverat.

    Nu när vi kan återskapa buggen så har vi betydligt större möjligheter att ta reda på vad som går fel. Jag återkommer när vi har en fix redo.

    Ibland är jag glad när folk får problem, i alla fall när det drabbar utvecklarna som behöver undersöka felet ...
    Annika Webbmaster
  • Nu funkar det igen! Stort tack!
  • Tack för att du bekräftade det!

    Ni andra:
    Vi har alltså släppt en ny version där vi har åtgärdat felet.

    Stort tack för hjälpen och hoppas att ni och era barn får kul med Radioapan och hans kompisar utan problem framöver!
    Annika Webbmaster
  • Överlycklig dotter! 😀
  • Hurra!

    Annika Webbmaster