Pushnotiser: kan inte ändra inställningarna

Hej!
Jag har ett problem med min Androidmobil. Jag försöker stänga av era pushnotiser och bara behålla ett fåtal ämnen aktiva, men så fort jag stängt av en pushnotiser så aktiveras den igen. Jag kan alltså bara välja på att få alla pushnotiser eller inga alls, och i och med det inte heller se vad som spelas i aktivitetsfönstret.
Jag har försökt att ställa in både via er app, genom att gå in på mobilens appinställningar, jag har rensat cashminne och uppdaterat appen.

Har ni någon aning om varför det blir såhär?

Kommentarer

  • Har ni någon aning om varför det blir såhär?
    Nej, men jag vet att vi för länge sedan hade ett liknande problem, där inställningarna som en del lyssnare gjorde i appen inte "bet".

    Tricket den gången var att, efter det att inställningen var ändrad under "Inställningar och hjälp" undvika att backa, eftersom det på något vis verkar vara den manövern som gjorde att förändringarna inte slog igenom, utan allt förblev som det var innan.

    Gå alltså inte ur vyn "Inställningar och hjälp" med "backa-knappen", utan klicka på en länk istället!

    Återkom och berätta hur det går - och vad du har för mobil, för naturligtvis ska förändringar under inställningarna slå igenom även om man backar, så vi behöver ta reda på mer om detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi gjorde tydligen en förändring av hur det fungerar för några månader sedan.

    När du går in i appens inställningar och försöker stänga av push-notiser för ett visst ämne så ska du skickas till systeminställningarna där du kan stänga av push-notiser för detta ämne.

    Fungerar det inte så hos dig, så kan du förstås manuellt gå in under systeminställningarna och göra samma val:
    Styra aviseringar på Android

    Underrubriken Aktivera eller inaktivera aviseringar för enskilda appar står det hur du gör för att reglera detta så att du kan ta emot vissa kategorier av notiser från en app, men inte tar emot övriga.

    Hör av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Ja, precis som du säger gick jag in på systeminställningarna för varje kanals pushnotis och stängde av, men det fungerade endast för systeminställningen för alla pushnotiser, inte de olika kanalerna. Jag försökte även göra som ni tipsat tidigare, att inte backa mig ur appen eller systeminställningarna, även det utan resultat.

    Nu har det under dagen plötsligt ändrats, och jag kan ställa om pushnotiserna som jag vill ha dem igen, efter att ha stått ut med i genomsnitt 12 pushnotiser i timmen. Jag har ingen aning om varför eller hur, och inget på min mobil har uppdaterats. Jag har en Huawei Androidmobil, med EMUI system, version 8.0.0, ifall det hjälper.

    Hur som helst, ni får gärna se om ni kan hitta någon lösning ifall det händer för några andra, men jag är i alla fall nöjd med att appen verkar fungera igen.

    Tusen tack för supertrevlig support, för en kanonapp och helt makalöst bra program!
  • Jag har samma problem och även jag Huawei mobil. Jag har försökt flera gånger att stänga av de notiser jag inte vill ha och så länge appen är igång i bakgrunden funkar det. När jag stängt av appen och startar den igen, är mina inställningar borta o jag får massa notiser jag inte vill ha. Men om jag ska ha den igång hela tiden tar den massa batteri.
  • Erika:
    Skönt att det fungerar bättre nu. Men synd att vi inte vet varför ...

    Nina:
    Besvärligt!

    Huawei-telefoner har en del lite udda saker för sig där syftet är att spara batteri och andra resurser, men där följden ofta blir att man istället behöver starta om processer från början och ladda hem data på nytt, så att det går åt mer data och ström!

    Jag kan tänka mig att det ni beskriver har med detta att göra, men vet tyvärr inte vilken inställning som är viktigast. Dessa tre är de jag brukar tipsa om vid andra Huawei-problem, och de (plus ytterligare ett par tips) nämner även Huawei själva här:
    Unable to receive notifications from third-party apps

    Där rör sig problemet i och för sig om att få notiser, inte att ändra inställningarna. Med inställningar som nollställs vid omstart, är det nog framförallt tipset "hantera manuellt" som är viktig, men jag tar med alla tipsen änfdå!

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    (Nej, det kommer inte att få appen att löpa amok. Om appen inte spelar något ljud, förbrukas minimalt med batteri i bakgrunden.)

    Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt

    Hjälpte det?
    Annika Webbmaster
  • Nina, har det löst sig?
    Annika Webbmaster
  • Ursäkta sent svar men, nej det har inte löst sig. Det enda verkar vara att låta appen bli kvar i bakgrunden och ta batteri. Fast just nu verkar det som om jag inte får notiser alls fast jag ställt in det.?
  • Hej Nina och förlåt att svaret dröjt!

    Så här har app-ansvarige svarat en kollega som rapporterat problem att få pushnotiser:
    Vi har haft ganska mycket röra kring pusharna för Android, och inställningar som inte sparats rätt. Men i den release vi har på gång nu kommer en fix för detta och alla användare kommer tipsas om att se över sina push-inställningar när de uppdaterar appen.

    För att få detta att fungera redan nu kan du bli beta-testare Clara. Gå in i Play Store och sök fram Sveriges Radio Play och klicka på ”Gå med” under rubriken ”Delta i betaprogrammet”, så får du nya uppdateringar före andra användare.
    Annars kommer denna version, 20.12.2, snart ut till alla. Den är nu släppt till 10 procent av lyssnarna med appen och det ökar vi på allt eftersom, så förhoppningsvis har den nya versionen med bättre notiser nått dig inom något dygn.
    Annika Webbmaster