Push-notiser funkar inte i Android-telefoner (talk back)

Hej,

Jag har aktiverat posh-noteiser för Ekot, P4 Stockoolm och VMA (viktigt meddelande till allmännhetertn) i min Samsung Galaxi S8. Den senaste tiden har det inte fungerat. På meddelandeskärmen står det bara "Sveriges Radio Play[tid]/[datum]Sveriges Radio Play"och det går inte att aktivera. Har detta att göra med att jag använder skärmläsaren TalkBack? Det är ju allvarligt och kanske livsfarligt att missa VMA.

Kommentarer

  • Hej Mats och förlåt för att du inte har fått svar tidigare!

    Vi har inte lyckats återskapa det du rapporterar in, men just hur push-notiser visas är en djungel, i synnerhet på Android 8 och högre, där det går att göra väldigt många olika inställningar.

    Vi kan därför inte heller bedöma om detta problem är ett TalkBack-problem (det vill säga att pushen för en seende ger rätt information, men att denna är kodad felaktigt så att TalkBack inte kan läsa av den), eller om du får någon variant som även en seende skulle tycka var felaktig. Om felet syns även för lyssnare utan TalkBack borde dock fler ha rapporterat in det. Eftersom vi inte fått in felrapporter om "tomma" notiser, felsöker vi därför detta som ett problem som de flesta besökare inte märker, men som är allvarligt.

    Sedan du skrev hit har appen uppdaterats och några förändringar rör just Push-notiser. De förändringarna är inte gjorda för att lösa TalkBack-buggen, men kan ju ha gjort det i förbifarten ... Ifall ditt problem har försvunnit sedan du skrev hit, så vill vi förstås veta det!

    Har du någon annan app som du tar emot push-notiser från där det fungerar bra?
    Annika Webbmaster
  • Hej Mats!

    Hur har det gått med de otillgängliga push-notiserna? Är det fortfarande samma fel?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tack för er återkoppling.

    Pushnotiserna fungerar fortfarande inte med TalkBack. Vet dock inte om det funkar utan TalkBack. Alla andra appar som jag har pushnotiser på funkar.

    Jag tror att problemet kom när jag återställde min mobil till fabriksinställningar i höstas. Android 8 kom förra våren och pushnotiserna funkade perfekt i somras när det var skogsbränder och många VMA-notiser. Nu har ju mobilen uppdaterats till Android 9, men det har inte gjort någon skilnad.

    Jag tryckte på Påtvinga stopp  på SR-appen och rensade cache och lagringsminne i appinställningarna, gjorde sedan om inställningarna där jag valde pushnotiser, men felet kvarstod med texten "Sveriges Radio Play06:20Sveriges Radio Play" i meddelandefältet och det gick inte att klicka på (dubbeltryck med ett finger när TalkBack är aktivt).§
  • Tack!

    Det finns inställningar som reglerar hur olika appar får visa notiser. Dessa inställningar går att reglera både generellt för alla appar, och på app-nivå.

    Kanske har vår app fått någon begränsning som gör att aviseringen syns, men "känsligt innehåll" är dolt? Jämför ifall Play-appen har samma inställningar som de appar där aviseringarna fungerar bättre!

    Här skriver Googles support om de inställningar som finns och vad de innebär:
    Hantera aviseringar på Android

    Det är framförallt avsnittet Hantera hur aviseringar visas på låsskärmen som jag misstänker kan skilja sig åt.

    Hör av dig om Googles tips inte går att följa, så försöker vi ge en tydligare beskrivning. Dels kan Samsungs inställningar avvika från Androids standard, men det finns även delar av beskrivningen som bygger på att användaren ser, som uppmaningen "tryck på nedåtpilen". (Jag hoppas dock att alla grafiska element har fått begriplig text.)

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    I Inställningar > Aviseringar och under ”Nyligen skickat” och ”Visa alla” är Play-appen på. När jag klickar på Sveriges Radio Play är alla reglage på. Detta tolkar jag som att alla typer av pushnotiser från Play-appen ska kunna tillåtas i systemet även om alla pushnotiser inte är ikryssade i Play-appens inställningar.

    I Play-appens inställningar under Pushnotiser sparas bara kryssrutan för P4 Stockholm. Jag kryssar också i VMA och extra nyheter från Ekot, men de sparas inte. Reglaget för att tillåta pushnotiser är givetvis på. Det visade sig att man måste trycka och hålla ned fingret länge (ca 1 sekund) på kryssutan för att den ska sparas när man lämnar inställningarna (TalkBack aktiverat).

    Det visade sig också att min telefon hade en gammal app från Samsung som hette Avisering. Jag öppnade inställningarna för den appen från Inställningar > Appar och valde ”Avinstallera uppdateringar” från menyn ”Fler alternativ” uppe i höger hörn (jag tror det är kugghjulet). Då försvann den helt – lite märkligt kan man tycka. Det kan ha varit den som bidrog till att pushnotiserna inte funkade som det ska.

    Jag har nu fått pushnotiser från Ekot och VMA. Jag får sällan pushnotiser från P4 Stockholm, men de kanske inte skickar ut så många sådana längre.

    Nu verkar det funka som det ska. Hoppas det hjälper er något.

    Ha det gott.
  • Tack, jag tror att den där detaljen om att trycka och hålla ned fingret länge (ca 1 sekund) på kryssrutan kan förklara ett annat problem, där just dessa inställningar inte "bet". Om det stämmer så är det ett ovanligt fel (endast en annan lyssnare har beskrivit vad som verkar vara samma sak) och han använde inte Talkback.

    Det är svårt att veta vad som hjälpt. Vi har även haft problem från vår sida, som vi löste för två-tre veckor sedan.

    Men vad det än var som löst problemet, så är jag glad över att det nu fungerar bättre!
    Annika Webbmaster
  • För att aktivera pushnotiserna måste man fortfarande trycka och hålla ned fingret en stund på kryssrutorna för att det ska sparas. Vet dock inte om det är så när TalkBack inte är aktivt.

    Annars funkar pushnoteserna bra efter några uppdateringar som har kommit.