podradiosändningarna avbryts (Radiotray, Linux)

Har något hänt med programpoddarna? Jag har i många år kört SR direktströmmat och poddar genom widgeten radiotray i linuxmiljö, vilket fungerat oklanderlikgt. Sedan ca en vecka verkar det som om flera programpoddar vore 'trunkerade', de lägger av ca 20' in i programmet. Strömning av liveprogrammen fungerar fortfarande som den skall. mvh, Håkan

Kommentarer

  • Hej Håkan!

    Förra veckan hade vi allvarliga problem på serversidan, vilket skulle kunna förklara felet under den perioden. Detta åtgärdades dock och sedan slutet av förra veckan borde det fungera som vanligt. Att det inte gör det hos dig, behöver vi felsöka.

    Kan du ge exempel på en podd det är problem med, gärna med den URL Radiotray tankar hem programmen från?

    Annika Webbmaster
  • Hej Håkan!

    Hur har det gått för dig?

    Två besökare med helt annan teknisk plattform (Logitech Squeezebox) har också problem med avbrott av poddfiler, och jag funderar över om en av de åtgärder vi gjorde för att komma till rätta med förra veckans problem, har medfört nya svårigheter för dem och dig ...
    Podsändningar i Logitech Squeezebox stannar

    Sker alla avbrott efter ca 20 minuter? kan du återta lyssningen efter det? Blir det i så fall ett nytt avbrott efter ytterligare 20 minuter, eller vad händer?

    Har du märkt om det fungerar bättre eller sämre under olika tider på dygnet?

    Tack för att du felanmälde och trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Två frågor/kommentarer.

    1. Spanarna, MoT, Nordegren & Epstein, På minuten, Lantzkampen, Kino, Lundströms bokradio, mfl. Programid hämtat från länksidan.

    2. Tja, alltid ca 12-16 min eller däromkring, har inte mätt på sekunden, mer på känsla. Radiotray har ingen möjlighet att ladda strömmen annat än från början, kan därför inte redogöra för vad som sker ytterligare ~20' in i programmet. Vid omstart sker det emellertid igen vid exakt samma tidpunkt. Provade idag 16/11 med N&E klippte av liksom före helgen. Har ingen känsla av att det är beroende av tid på dygnet.

  • Ok, det är ju väldigt regelbundet och ger mig ett intryck av att det är en viss datamängd som läses in och spelas upp - sen blir det stopp ...

    Du låter som en trogen P1-lyssnare (vilket jag tycker är trevligt!), så du kanske inte brukar lyssna på poddar från annat håll? I så fall tycker jag att det vore intressant att testa det och se om det blir samma fel.

    Det är förstås svårt att tipsa om andras poddar, dels för att jag själv mest lyssnar på våra egna program, dels för att många av de bästa poddflödena, är sådana som är starkt nischade, och jag inte vet vad du kan brinna för ...

    Många som lyssnar på Sveriges Radios poddar, brukar gilla Värvet, med Kristoffer Triumf. Det är timslånga avsnitt där Triumf intervjuar svenska personligheter inom främst nöje och media. Samtal, snarare än hårt :
    http://rss.acast.com/varvet

    Studio Ett om Värvet:
    Porträtt i ljudform

    En banbrytande amerikansk podd (som jag ännu inte lyssnat på själv) är Serial, en radiodokumentär influerad av det format vi känner igen från deckar-serier på TV. I den serien gräver de vidare med nya infallsvinklar kring ett femton år gammalt mord:
    http://feeds.serialpodcast.org/serialpodcast

    P1-morgon om Serial:
    Serial - ett nytt sätt att berätta

    Återkom och berätta ifall du får liknande problem även med dessa (eller andra poddar som inte kommer från Sveriges Radio)!

    Annika Webbmaster
  • Banbrytande? Det var ju så deckarserierna började. Även i Sverige, ta till exempel Mannen i Svart, som klistrade mina föräldrar till radioapparaterna i ungdomen. Har för mig att SR (p1?) sände några episoder i repris för ett tiotal år sedan.

    Men jag ska kolla serial, och återkommer. Detta forum?

  • För övrigt; P1 är ju bara så bra. Ju mer jag lyssnar desto tröttare blir jag på det mesta av annan radio. Och väcker intresse för ting jag aldrig trodde jag ville veta något om. Just det är ju helt fantastiskt! Och det är för det mesta fördomsfritt och förutsättningslöst. Människor som presenteras framstår som verkliga. Jag har förstått att jag kan skratta åt samma saker som en centralafrikanska pygmékvinnor (några år sedan) och fås att förstå, och i någon mening dela samma ångest som en flykting på väg över havet. Detta är inget mindre än ett välformulerat, ändamålsenligt och framgångsrikt, civiliserande projekt. Och våra utrikeskorrespondenter!..

  • provade denna adress: http://feeds.serialpodcast.org/serialpodcast, och den laddade inte alls. RadioTray vill ha .mp3 som filändelse.

    Men http://dts.podtrac.com/redirect.mp3/files.seria... fungerade. Oklart hur länge. Jag lyssnar ikväll.

    Att lyssna på poddarna via sr.se/p1s hemsida går bra, förutsatt att browsern kör Java (tror det är där kruxet ligger; Kan lyssna via Firefox och Chrome men inte Chromium) men jag föredrar en liten applet som är ur vägen och minimal på resurser. Och den har ju fungerat tills för några veckor sedan, så varför inte nu?

  • serial verkar fungera över tid.

  • Tack för återkoppling!

    Du är inte bortglömd ... Vi återkommer i nästa vecka.

    Annika Webbmaster
  • Det var trevligt att höra! (problemet kvarstår)

  • Medan jag håller på att klippa och klistra in delar av det du skrivit i min felrapport, insåg jag att jag i förbifarten kan tipsa dig om hur du kan lyssna via Chromium ... (Vilket på intet sätt är tänkt att ersätta felsökningen här, men ändå kan vara trevligt att lösa.)

    Du saknar kanske rätt codec, chromium-codecs-ffmpeg-extra?

    Detta är en rätt gammal tråd, men jag tror att det fortfarande är ffmpeg-extra som gäller...
    Problem med Chromium i Linux - Ubuntu 12.04 och kloner

    VLC är en trevlig spelare som brukar fungera bra på Linux, om du vill ha ett alternativ till Radiotray. (Dessutom är det förstås bra för vår felsökning att veta om det blir samma fel i den, men lägg inte ned tid på detta om du inte är intresserad. Vi jobbar vidare från vårt håll och kommer att hitta den gemensamma nämnaren hos er som är drabbade!)

    Annika Webbmaster
  • Ser man på...
    Fungerar oklanderligt. Jon Severinson 'försvann' från Launchpad? Github? någonstans vid den här tiden. Åtminstone fick jag det för mig, Canonical el kanske även andra distributioner slutade använda ffmpeg, som inte längre uppdaterades (fick jag för mig). Kanske det här tillägget är före den tiden, eller så har jag missuppfattat hela skeendet. Låter ju märkligt om codeken fortfarande skulle fungera så bra i en uppdaterad Chromium tre år senare.

    Se t.ex: http://askubuntu.com/questions/151494/why-cant-...

    "Last year, some of the ffmpeg developers split off and started their own version ("fork") of ffmpeg, called libav. For various reasons, Ubuntu ended up choosing libav as the version to include in Ubuntu 12.04."

    Tack för tipset hur som helst.
    Vad gäller Radiotray, dock, ingen märkbar förändring. Klockade torsdagens Nordegren & Epstein Radiotray mot sr.se genom Firefox, och den klickar ur ca 14' in i programmet; och det kan gott hända att det är samma tidslängd i alla 'senasepodd'ar. Hur går ni till väga? RT är ju öppen källkod, tillgänglig på Sourceforge, kanske SR kunde tweaka en egen version, och fixa återuppspelning från samma plats i strömmen, i stort sett den enda funktion som saknas.

    Och kanske göra det möjligt att överföra alla stations-url-erna i form av ett .txt-dokument, så att man slapp skriva in dem manuellt vareviga gång man laddar ned programmet till en ny dator/installation, då då... Om man fick önska något, alltså.

    Igen, tack för ffmpeg-extra-tipset. Har alltid föredragit Chromium framför Firefox som förvald browser. Och för att ni inte (ännu) gett upp hoppet om radiotray.

    mvh, h

  • @ ditt inlägg nr 3.: Ja, bestämd datamängd. Vet bara inte hur stor buffern är. Tot RAM 3GB. Känns som om det skulle räcka längre än 14 min. Men det ska ju räcka till så mycket annat också, bevars.
    h

  • Hej igen!

    Det här felet beror troligen på att några enheter (Radiotray, Logitech-enheter och spelaren i en telefon som heter Samsung Young vad jag sett hittills, har fått problem sedan vi införde något som kallas Varnish).

    Vår lösning till att börja med blir att identifiera era user agents och se till att just era enheter kopplas förbi denna mjukvara.

    Jag tror att din spelare är den vi enklast kan testa med och är sugen på att testa så snart vi kan 😀

    Annika Webbmaster
  • Kan du på något vis se vad du har för User Agent? Det verkar ha funnits en del otydligheter kring detta i Radiotray förut, och det är ju bra ifall vi enbart gör undantag för de användare vi vill göra undantag för ...

    Annika Webbmaster
  • Du har fått e-post. vi vill ha din hjälp att testa en sak 😀

    Annika Webbmaster
  • Du kan helt enkelt testa om de förändringar vi gjort har hjälpt. Annars tar vi nya tag nästa vecka!

    Trevlig helg

    Annika Webbmaster
  • Sorry, varit borta i ett par dagar. Ska genast testa. Jag vet inte vilken min user agent är, ffa vet jag inte VAD en user agent är, kanske jag kan ta reda på vilken om du hjälper mig med vad?...

  • Nope. På minuten avbryter Hans Rosenfelt efter 14 min blankt.

  • Håkan och jag vet det - men om någon annan lyssnare läser här, så vill jag berätta att vi nu har testat ihop och hittat vilka inställningar vi på Sveriges Radio behövde göra för att lösa problemet 😀

    Annika Webbmaster
  • Och jag kan bara tillägga; Bra jobbat! Tack!

  • Jag har skapat en ny tråd med rubriken Squeezebox Radio: Poddfiler stannar efter en viss tid, som bättre speglar problemet.

    Till den tråden har jag flyttat Johans felanmälan och Supporters och Johans kartläggning av felet.

    Den här tråden stänger jag för nya inlägg. Vi har nämligen gjort så pass många förändringar i vår tekniska miljö att det kan bli mer vilseledande än konstruktivt att kika på denna ett år gamla felsökning.

    Ni som har just Radiotray-problem idag får väldigt gärna starta en ny tråd om detta!

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.