Play-appen saknar tablå

Hej.  Det är ofta så att jag har lyssnat på något, och vill sedan försöka återfinna programmet  för att lyssna igen.
 Men det är inte helt lätt att hitta en tablå vare sig i appen eller på hemsidan, över tidigare dagar (eller timmars) innehåll för en kanal.
Det hade varit grymt bra om det fanns en tablå-funktion i play-appen t ex. Där även det som redan sänts finns med, även tidigare dagar etc. Allra helst en kalender-funktion så man kan välja dag och tid på ett smidigt sätt. Även kunna klicka in på det program som sändes, eller programmets generella hemsida.

Kommentarer

  • Hej Mats!

    Jag delar upp svaret i två delar, eftersom svaret är lite olika beroende på om du använder appen eller hemsidan.

    Tablå på hemsidan
    sverigesradio.se finns det tablåer som fungerar som du efterlyser. Du hittar tablåerna från respektive kanals startsida (http://sverigesradio.se/p1, http://sverigesradio.se/p2 etc). Ett annat sätt är att skriva tablå sökrutan. På en dator finns denna uppe till höger på alla våra sidor (nedanför spelarens volymreglage), och på mobiler finner du sökrutan genom att klicka på Sök (med ett förstoringsglas).

    Genom att ta dig till en tablå, t ex den för P1, kan du finna övriga kanalers tablåer (på en dator ligger dessa till höger, medan du på en mobil finner dem genom att klicka på Fler kanaler som du hittar nedanför den aktuella kanalens tablå.

    Hör av dig om jag ska beskriva det bättre!

    Både på dator och mobil finns det i toppen av tablån en funktion för att välja datum med kalenderfunktion.

    Appens tablå
    Det finns idag viss tablåfunktionalitet även i Sveriges Radio Play, men det finns stort utrymme för förbättring, så själv brukar jag använda tablån på hemsidan även om jag vill lyssna genom appen.

    Då letar jag upp ett avsnitt via tablån på hemsidan i mobilen och väljer sedan Öppna i Sveriges Radio Play. Det sättet kanske skulle passa dig också? Hör av dig om du vill att jag förklarar närmare i så fall.

    Den tablå som finns i appen är till för att planera lyssningen den närmaste tiden, inte för att leta upp avsnitt bakåt. Du hittar den genom att gå in under Direkt, och sedan välja en kanal och klicka på textdelen. (Klickar du på bilden istället, så börjar kanalen spela.)

    Vi kommer att förbättra detta, har app-teamet lovat. Jag kan inte säga exakt i vilken version vi hinner få med det, men det finns i alla fall i våra listor över saker vi inför i appen. Till en början kommer då tablån gå tillbaka till klockan 00.00 samma dygn.

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra appen och webben bättre!
    Annika Webbmaster
  • Nja, inte är det speciellt användbart att behöva gå från appen SRPlay för att hitta en tablå. Varför inte hänvisa till DN eller BBC?...
  • Precis den tablåfunktion som finns på hemsidan är den jag eftersöker i appen.

    Jag vill även koppla detta till en "lyssna senare" funktion. Dvs om det är något intressant på radion som jag kanske inte har tid att lyssna på just nu, vill jag kunna gå in i appen och smidigt kunna hitta det jag lyssnade på för kanske en stund sedan och lägga till i en kö med program att lyssna på.

    Det behöver även bli tydligare i GUI:t i appen vad man lyssnat på och inte, och man behöver själv kunna markera avsnitt som lyssnade på. För ett givet program, ex "Spanarna", vill jag enkelt kunna se vilka avsnitt jag lyssnat på eller inte. Ex genom att de gråas ut eller annan visuellt tydlig effekt.
  • Uno:
    Helt rätt. Det är inte speciellt hjälpsamt att säga "detta går inte i appen, använd hemsidan i stället".

    En viktig skillnad mellan att hänvisa till vår egen hemsida och andra tjänster som DN eller BBC, är att det finns en koppling mellan sverigesradio.se och appen Sveriges Radio Play. Letar jag via hemside-tablån upp ett avsnitt på mobilen eller surfplattan, kan jag öppna det i Play-appen, se bild:

    Men med detta sagt, så håller jag med om kritiken. En tablå i appen är betydligt enklare än att behöva leta efter innehållet på vår sajt.

    Som sagt så kommer vi att förbättra detta, men tills det är genomfört, är det väl bättre att jag berättar hur det fungerar just nu och vilka sätt det finns att lösa behovet?

    Mats:
    Tack för många bra förslag, varav några finns med på "ska göra-listan" och andra på "borde göra-listan" (om än i lite annan form). Jag tar med dina synpunkter till app-teamet som jag har möte med på måndag, så att vi kan stämma av hur tidsplanen ser ut!

    På hemsidan har vi redan en sådan funktion, Lägg till i min lista (strax ovanför Öppna i Play på bilden ovan). Den funktionen kommer vi förhoppningsvis att utveckla vidare. Läs mer om den här:
    Utvecklingsbloggen: Spara avsnitt till Min lista

    I appen har vi det inte, men det kommer förhoppningsvis i någon variant. Även här berättar jag hur jag själv löser detta just nu, vilket alltså inte betyder att förbättringarna inte behövs ...

    När det gäller att märka upp avsnitt för framtida lyssning, spelar jag upp en halv minut eller så av avsnittet (oftast utan att lyssna just då). Då dyker avsnittet upp under Fortsätt lyssna i menyn, så min "fortsätt lyssna-lista" är en form av arkiv för program att lyssna på framöver. De program som hamnat under Fortsätt lyssna utan att jag egentligen har lyssnat på dem, spelar jag sedan upp från början, när jag väl lyssnar på riktigt.

    Båda:
    Tack för berättigad kritik och bra förbättringsförslag - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Hur har det gått med detta? 😀

    Ja det borde finnas en egen ”Lyssna senare” lista a la YouTube med tillhörande knapp vid varje avsnitt / sändningar.

    Man borde även kunna skapa egna listor a la YouTube eller Spotify, som man enkelt kan lägga till avsnitt / sändningar i.

    Alla egna inställningar och listor borde dessutom sparas på ens AppleID / Google-konto så att man inte tappar det när man byter telefon.

    När man klickar på respektive kanal i appen borde man komma till en en vy där man dels kan börja lyssna live, dels se dagens tablå i scrollbart format, och en kalender. Default visas hela dagens tablå med en markering var i tiden man är just nu, och använder man kalenderfunktionen så ersätts tablån med det datum eller datumintervall man valt i kalendern.
  • Förlåt det sena svaret!

    Vi är tacksamma över dina kreativa förslag som skulle göra appen bättre. App-utvecklarnas schema för vad de ska arbeta med är rätt hårt styrt, så under en nära framtid är det svårt att få med helt nya idéer, däremot kan en del av det du skrivit påverka hur vi utformar sådant vi redan har inplanerat (samt utvecklingen i en mer avlägsen framtid).

    Tablåer och olika former av "lyssna senare-funktion" är sådant som kommer framöver.
    Annika Webbmaster