P4 utan trafikinfo

Hej,

Finns det en streamad direktlänk för P4 där trafikinformationen inte går ut? Jag lyssnar enbart hemma via internet och är inte intresserad av den. Det blir avbrott i programmen och musiken.

Kommentarer

  • Bra fråga. All bilradio har inbyggd möjlighet att välja och välja bort trafikinformation. Varför skall då trafikinfo sändas på FM-nätet.
    Lägg den i möjligaste mån i anslutning till de lokala nyheterna om den måste gå ut. Lyssna och lär hur man gör i UK och i Tyskland.
  • P4 Plus
    Gör det enklare ta in P4 Plus för seniorer. Varför inte en egen app?
    Lägg även in stationen efter Sisu SR Play appen.
  • Hej!

    Att välja trafikinformation
    Funktionen med att välja trafikinformation kallas RDS:
    Om mottagaren stöder RDS EON, som står för RDS Enhanced Other Network, innebär det att när man lyssnar på en kanal från Sveriges Radio håller mottagaren reda på vad som sänds i andra radiokanaler från Sveriges Radio i området. Då kan mottagaren automatiskt byta till den radiokanal som sänder trafikmeddelande. När trafikmeddelandet är uppläst hoppar mottagaren tillbaks till det man lyssnade på innan avbrottet, oavsett om detta var en radiokanal från Sveriges Radio, en CD eller en kassett.
    RDS - Radio Data System

    Att lyssna på P4 utan trafik-rapporter går alltså inte, utan det du kan göra är att se till att de trafikrapporter som sänds i P4 når dig även om du lyssnar på en annan kanal.

    P4 har mer eller mindre trafikrapporter
    Alla våra P4-kanaler har trafikinformation, men i P4 Stockholm eller P4 Malmöhus kan trafikrapporterna under rusningstid bli fler än i t ex P4 Västernorrland, helt enkelt för att fler trafikanter rör sig på en mindre yta ... Så att testa lite olika P4-kanaler och se vilken som verkar mest passande för att slippa trafikrapporter, kan ju vara ett tips för dig som lyssnar via webben!

    P4 Plus
    Förslaget om en egen app för P4 Plus har vi fått tidigare. Läs gärna vad vi svarade då:
    App för P4 Plus?

    Andra lyssnare har också framfört önskemål om att det ska gå att lägga in en valfri favoritkanal efter de kanaler vi själva har "valt ut" i appen:
    Genväg till favoritkanal (appen)

    Bra att veta är att den kanal du senast lyssnade på ska finnas inläst i spelaren nederst i Play-appen, så ett väldigt snabbt sätt att starta P4 Plus (om det är den kanal du alltid lyssnar på) är att helt enkelt strunta i att välja kanal och klicka direkt på play-knappen nere i spelaren ...

    Trevlig helg och tack för att ni berättar hur ni vill att vi ska förbättra våra tjänster!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har också tidigare frågat samma som Erik ovan. Trafikinformation är viktig och bra, men störande när man lyssnar hemma.

    Varför är det inte möjligt för er att streama p4:s riksflöde med P4 Plus under de tider som det är lokala program?
  • Hm ... Det var en ny variant på temat.

    Det skulle i så fall bli P4 Plus större delen av tiden mellan klockan 6 och klockan 17.35 under vardagarna.

    Dessutom skulle det bli märkliga övergångar under de kortare lokala nyhetsluckorna på helgen, där du exempelvis lyssnar på Melodikrysset - och så går sändningen över i P4 Plus, oftast mitt i den låt som då sänds i webbkanalen. Själv skulle jag bli väldigt frustrerad oavsett om det var en låt jag inte är speciellt förtjust i, eller om det är en gammal favorit, som jag endast får höra de sista tio sekunderna av ...

    Idén är dock kreativ och jag funderar över vem jag ska föra den vidare till! Tack för att du hittade en ny infallsviinkel på detta gamla problem ...
    Annika Webbmaster
  • På vardagar, när det är lokala program under större delen av dagen, kan ju Ekot, Radiosporten och P4 Extra bryta in från P4 Riks. Om man inte vill höra Ekot m.m får man ju själv byta till P4 Plus.

    När det är luckor för lokala nyheter på helgerna kan man ju lägga in en låt i P4:s riksflöde så det inte blir konstiga snuttar från P4 Plus.

    Trevlig helg
  • Hej Annika. I första stycket säger du att efter avbrottet går sändningen tillbaka till föregående program, och det gör det men ljudnivån är helt annan. Den automatiken bör ni se till för man får alltid göra justering.
    Detta gäller när man sitter i bilen.
    Tack !
    Hälsningar
    Arne J
  • HEJ!
    Jag har en Peugot 308 årsmodell 2018 där jag har RDS+TA inställt.Jag får inga trafikmeddelanden när jag lyssnar på NRJ eller annan FM-kanal.Jag får enbart meddelanden när jag lyssnar på P4.Min tidigare Peugot 308 årsmodell 2014 fungerade meddelanden på vilken kanal jag än lyssnade på.Även om radion var avstängd så fick jag meddelanden.Peugot påstår att sekvenserna har blivit ändrade så det inte går längre att få meddelanden på andra kanaler än P4.Är det sant? .
  • Hej!

    Arne:
    Detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster, och din fråga om bilradio är alltså egentligen inte något jag arbetar med, men eftersom jag vet hur frustrerande det är att bollas runt försöker jag svara dig ändå! (Om det inte hjälper, kontakta den som säljer din radio.)

    Detta fel har inte med vår utsändning, utan med din mottagares inställningar att göra. Exakt vad som är fel vet jag förstås inte, men jag hittade en tänkbar orsak hos Volvo.

    Jag förmodar att många bil-anläggningar har liknande funktion, så även om det är ett annat fabrikat, kanske du har nytta av tipset:
    Volymkontroll för avbrytande RDS-funktioner
    De avbrytande RDS-funktionerna, t.ex. larm eller trafikinformation (TP), hörs med den volym som valts för respektive programinriktning. Om ljudnivån justeras under programavbrottet, sparas den nya nivån till nästa programavbrott
    .

    Som jag förstår det kan det alltså bli problem med den efterföljande "vanliga sändningen" ifall du höjer eller sänker volymen under "det brytande meddelandet", så se till att volymen för nyheter och trafikmeddelanden är inställd på en lagom nivå!

    Kent:
    Det låter märkligt! Jag tror att mina supportkolleger hos Peugeot är ute och cyklar ... (vilket är passande då Peugeot har tillverkat cyklar sedan 1886 - men här var det radio du vill ha hjälp med).

    Du ska ju kunna lyssna på en CD-skiva och få trafikmeddelanden, så att lyssna på NRJ med flera kanaler ska fungera. Jag tror att det enda som saknas är en enkel inställning. Här är manualen på engelska, hoppas att den går att följa ändå! På sidan 309 kan du läsa om Activate/ Deactivate RDS, och på sidorna 360 och 365 om olika inställningar för Announcements.

    Kontakta Peugeot igen om detta inte hjälper, för denna funktion ska finnas, och de ska kunna hjälpa dig.

    Tills dess är jag glad över att det i alla fall fungerar på P4!
    Annika Webbmaster