P2 i hela landet? Stockholmare får musik utan språkprogram

Jag har bäst tillfälle att lyssna på radion när jagh kör bil, inte minst på långa sträckor. P2 är min favorit, men när jag kommer en bit utanför Stockholm så möts jag istället av diverse prgram på oilka tungomål. Varför - kulturen skall ju göras tillgänglig över hela landet - är inte det Riksdagens direktiv?

Kommentarer

  • Hej Rolf!

    Mycket bra fråga. Det är snurrigt med P2, men jag hoppas att mitt svar reder ut mer än det rör till ...

    Lyssna på P2 utan språk över nätet!
    Det finns två olika versioner av P2, och om du lyssnar via nätet (exempelvis genom appen Sveriges Radio Play i en mobil) kan du nå båda! Den du vill lyssna på är den som vi kort och gott kallar P2 på webben och i appar.

    P2 i FM
    P2 som du hör i FM (med undantag för i Stockholm), är en kanal med två helt olika innehåll. Dels sänder vi konstmusik, jazz och folkmusik, dels sänder vi program på andra språk än svenska. I P2 hörs därför varje dag program från Sisuradio (finska), Sameradion och Radio Sweden (olika språk).

    Lär mer: Om P2

    I Stockholm förfogar vi över en extra frekvens och kan sända programmen på andra språk i en separat kanal, P6. Det gör att vi har möjlighet att lyfta ut språk-innehållet från "Stockholms-P2" och fylla den tiden med repriser från musiktablån.

    Stockholmare som vill lyssna på samiska eller arabiska program hittar dessa i P6 och de stockholmare som är intresserad av musik lyssnar på P2. Vi önskar att vi kunde göra samma uppdelning i hela landet, med en frekvens för musiken och en annan för program på andra språk, men det kan vi tyvärr inte. Det är inte vi, utan riksdag och regering, som beslutar vilka och hur många frekvenser vi får ha för Sveriges Radio.

    P2 på webben

    På webben har vi större flexibilitet. Vi sänder därför både "Stockholms-varianten av P2" utan språkprogram, P2, och "den P2-kanal som hörs i hela landet" med språkprogram, P2 Språk och musik

    Hoppas att du har möjlighet att ta del av det P2 du är van vid nu när du vet att du kan hitta denna på webben och i appar!
    Annika Webbmaster
  • Tack för utförligt svar. Mitt problem är dock att min bilradio inte har möjlighet att lyssna på Play eller att koppla min mobiltelefon till högtalasystemet i bilen. De tekniska restriktionerna för att fullt ut ta del av musikradion kvarstår, tycker jag. Många lyssnare ute i landet har kanske inte heller möjlighet att utnyttja alla tekniska finesser. SRs perspektiv verkar vara väldigt Sthlmsfixerat och utformat för en digitallitterat publik!
  • SRs perspektiv verkar vara väldigt Sthlmsfixerat och utformat för en digitallitterat publik!

    Som jag skrev så skulle vi förstås väldigt gärna ge alla möjlighet att lyssna till en renodlad "musik-P2" i FM, men vi har inte frekvenser nog att då fullfölja vårt uppdrag att sända program även på minoritetsspråk etc.

    Där är det ett problem att vi, eller snarare de regler vi lyder under, inte är "digitala nog", för vi själva tror att det skulle fungera bättre om vi fick räkna in även det vi gör på webben när vi räknar efter hur mycket vi sänder på arabiska och romani. Det är nämligen så vi når de flesta av Radio Swedens lyssnare. När jag visade min arabiska kompis att vi har en talkshow på hennes hemspråk, var det naturligtvis hemsidan, där hon kan lyssna när det passar, jag hänvisade till. Jag tror inte ens att jag nämnde att den även sänds i FM ...

    Men idag räknas inte webben in när vi ska redovisa hur vi uppfyller vårt åtagande. Jag hoppas att den saken förändras i nästa tillståndsperiod (som startar vid årsskiftet om jag minns rätt). Och om det går att räkna in det vi gör på webben, öppnas möjligheter att förändra utbudet i det vi gör i FM. Vilket är en alldeles för komplicerad fråga för att jag som webbmaster ska filosofera kring vad det är vi som företag vill, så jag nöjer mig med att citera P2:s ledning:

    Det vore förstås fantastiskt om vi kunde göra samma uppdelning i resten av landet, med en särskild frekvens för musiken och lokala frekvenser för programmen på andra språk, men det är i dagsläget inte möjligt. Det är inte vi, utan riksdag och regering, som beslutar vilka och hur många frekvenser vi får ha för Sveriges Radio.
    Annika Webbmaster
  • Då får vi väl båda försöka påverka politikerna!
    Tack för Ditt engagerade svar/Rolf
  • Det låter precis som det ska vara!

    P2 är den rikstäckande kanalen med ett dubbelt uppdrag: dels att sända musikprogram inom konstmusik, jazz och folkmusik. Dels att sända program på andra språk än svenska.
    Om P2

    Här ser du vilket utbud som sänds i P2 (den version du har i DAB och som hörs i FM i större delen av landet)
    Tablå P2 Språk och musik

    Och här ser du tablån för P2 som du hör på webben och i FM om du är i Stockholmstrakten:
    Tablå P2
    Annika Webbmaster
  • Förlåt!

    Jag skulle kopiera en del av mitt svar till dig när jag svarade en annan lyssnare ...

    Jag ber om ursäkt och passar på att önska trevlig sommar!
    Annika Webbmaster