P1 programbeskrivningen på internetradio

Hej,

sedan "vi-sänder-just-nu"-informationen ersattes med en allmän och statisk beskrivning för att akkomodera äldre internetradior dess mjukvara inte tål ovannämnd dynamisk information får man läsa så här på internetradions
visning:

"Beskrivning: Kanalen för kvalificerade nyheter. Och det är definitivt P1 ska du lyssna på om det är vetenskap. dokumentärer, film, konst, teater, litteratur intressen filosofi dig."

Tacksam om någon hos er skulle korrigera det till rätt svenska. Jag pratade om det här med Jörgen från lyssnarservice, och han sa att jag skulle ta det med er.

Mvh, Eddi ._._.

Kommentarer

  • Hej Eddi!

    Jörgen på Lyssnarservice skickade dig helt rätt.

    Det är två delar i detta. Det ena ämnet rör den konstiga P1-informationen, som vi ska göra vad vi kan för att snabbt rätta. Det andra gäller den förlorade programinformationen. Där kan jag tyvärr inte utlova en snar förbättring, men jag vill gärna förklara vad försämringen beror på.

    Konstig text om P1
    Vad är det för modell på din radio? Det finns en stor mängd olika radiomottagare och flera av dessa har sina egna databaser med radiokanaler.

    Den väldigt märkliga text som nu visas i din Internet-radio är verkligen inget som gynnar vår trovärdighet. Det är inte vi på Sveriges Radio som skrivit den. Vi vill självfallet byta det mot en bättre text!

    Texten är förmodligen skriven av den lyssnare som ursprungligen lade in kanalen i den databas som just din mottagare använder sig av, men eftersom den texten tidigare inte har visats, så har ingen reagerat över formuleringarna förrän nu. Vi är förstås väldigt glada över att en lyssnare har tyckt så bra om P1 att han eller hon lade in kanalen i databasen, men är samtidigt lite frustrerade över att vi inte själva vet hur information om vårt innehåll presenteras på alla plattformar och därför inte kan rätta till den här typen av konstigheter förrän andra lyssnare, som du nu, gör oss medvetna om problemet!

    Försvunnen programinformation
    Felet ligger på vår sida och vi tycker själva att det är tråkigt att det inte fungerar längre. Det var en väldigt bra tjänst som gav ett mervärde och att hjälpa lyssnare att veta vad det är de lyssnar på ligger helt i vårt eget intresse ... Det går fortfarande att hitta den informationen på vår webbplats, https://sverigesradio.se, men vi vet att det inte alls är samma sak som att enkelt se informationen direkt i displayen på radion.

    Varför har vi då tagit bort en tjänst vi själva tycker om? Anledningen är att systemet som "bakade ihop" ljudströmmen med metadata var byggt för länge sedan och tyvärr inte gick att flytta med när vi gjorde andra tekniska förändringar. Att laga det är så pass komplicerat (vilket betyder dyrt) att vi har bedömt att det vore att slösa med de pengar vi får från er lyssnare. Det skulle nämligen bli en stor utgift som en rätt liten del av lyssnarna har nytta av. Problemet är stort för er som drabbas, och att du tog dig tid och berättade att du saknar informationen är i sig ett tecken på det.

    De ljudströmmar där vi har haft sådan "inbakad metadata" bygger på en teknik som vi inte längre använder på vår egen sajt eller i appar som Sveriges Radio Play och vår egen Sonos-app. (På dessa plattformar fungerar alltså informationen fortfarande.) För dig blir problemet självfallet inte mindre av att veta att ni som märker av försämringen är relativt få. Men jag berättar det, eftersom det bidrar till att vi tyvärr inte kan lova en snabb lösning.

    På längre sikt vill vi bygga en ny tjänst som hanterar metadata och fungerar både på vår egen sajt och för er som lyssnar via fristående spelare.

    Tack för att du berättade att detta är viktigt för dig! Och tack för att du lyssnar.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

       Tack för ditt svar! Det rör sig om två olika modeller, en HAMA IR-110 och en MEDION MD 87480. Båda två hämtar sina uppgifter från vtuner.com .

       Mvh, Eddi ._._.

  • Tack, jag försöker få vtuner att ändra i databasen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Har det blivit någon förbättring?

    Vtuner har bekräftat att de har fått min förfrågan om att byta texten, men jag vet inte ifall de har hunnit åtgärda det ännu.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    stort tack för ditt besvär som tyvärr har ännu inte förbättrat något. Dvs det distribueras fortfarande den felaktiga beskrivningen.

    Mvh, Eddi ._._.
  • Tack för ett snabbt svar!

    Jag får kontakta dem igen och påminna, alltså!

    Lyssnar du på andra kanaler från Sveriges Radio? Är det i så fall någon av dessa som har formuleringar du reagerat på? Även om informationen är beroende av vad våra lyssnare har skrivit, vill jag att det inte ska vara hur kostiga beskrivnigar som helst ...

    (Framöver hoppas jag få tid att göra en rejäl genomgång över hur våra kanaler presenteras i Vtuner och liknande tjänster, men tyvärr har jag ite den tiden just nu.)

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    jag lyssnar huvudsakligen på P1 och det för att fõrkovra min hõrfõrståelse och jag har mycket att tacka SR fõr detta fina talprogram! Jag byter kanalen till NRK P2 eller DRK Nyheder bara när Nordegren och Epstein eller gudtjänsten sänds. På vtuner.com finns bifogade (sr-kanaler.txt) SR-kanaler.
    Jag ber om ursäkt att jag inte känner mig tillräckligt motiverad fõr att notera alla dessa olika beskrivningar på papper från min internetradios rullande lilla visning och sedan mata dem in igen här. Tyvärr är beskrivningarna inte tillgängliga när man når vtuner.com med en webbläsare.

    Ha en riktigt trevlig helg!

    Eddi ._._.
  • Hej Annika!
    Vi här i Frankrike saknar också programinformationen, det är bl.a. roligt att ha den när vi lyssnar på P4 plus och gissar på låtarna.
    Den konstiga texten "Description" som bara beskriver kanalen, inte vad som sänds finns på samtliga SR-kanaler. Att ändra den tjänar inte till något alls, det är förstås vad som sänds som är intressant.
    På alla andra kanaler vi lyssnar på som inte hör till SR fungerar det som alltid.
    Vad är det som ändrats i er teknik, är det någon "förbättring"? Vi hoppas att ni hittar en lösning.
    Hans
  • Hej igen!
    En fråga: använder ni SHOUTcast för att sända radioprogrammen?
    Hans