Omöjligt att spela upp nedladdade program när man är offline

Väldigt ofta när man är utanför täckning och ska spela upp nedladdade program så fungerar det inte. Man hör bara ett svagt plong i bakgrunden med några sekunders intervall. Är inte poängen med att ladda ner program att man ska kunna spela upp dom utan anslutning till internet?
Android 9.0, Appen Version 19.10.1

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Är inte poängen med att ladda ner program att man ska kunna spela upp dom utan anslutning till internet?

    Jo, eller om man har nät, men vill spara in på dataförbrukningen. Jag vet inte vad som är värst, att som du upptäcka att det inte fungerar utan nät, eller för den lyssnare som, utan att märka det, använder mobildata där det egentligen inte ska behövas.

    Om du går in under nedladdat så kommer du att märka att de avsnitt som ger problem har en markering laddar ner medan det kan finnas andra avsnitt där det står nedladdat som fungerar som förväntat. Eftersom skillnaden är så liten att de flesta lyssnare inte märker att vissa avsnitt har en annan markering, kommer vi att på något vis (avvikande färg?) se till att de avsnitt som idag har markeringen laddar ner sticker ut bättre!

    Det som troligen har hänt här är att nedladdningen inte slutförts ordentligt. Oftast beror det på att mobilen/plattan låtit dig ladda hem själva filen, men sedan stängt ned appen innan metadata skrivits in i systemet.

    För några plattor/mobiler vet jag vilka inställningar det är som behöver ändras. Har du en Huawei (där felet är vanligast), så gå in under Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning. Där väljer du att Sveriges Radio Play inte ska stänga av vid skärmlåsning.

    Har du någon annan mobil eller platta, så berätta vilken, så försöker jag hitta var du bör ändra!

    Om felet uppstått trots att alla filer är nedladdade, så berätta, för det kan ju vara en ny och allvarlig bugg som vi behöver förstå och lösa i så fall!
    Annika Webbmaster
  • Liknande problem med senaste appversion och nyaste v av IOS 13. Jag har ofta flygplansläge på natten, i natt gick det inte att börja lyssna. Fick slå på igen, och då gick podden igång. När jag satte på flygplansläget igen stoppade podden efter en kort stund. Verkade dock funka om jag lät sändningen köra lite längre innan jag stängde av igen.
  • Hej
    Problemet kvarstår, väldigt irriterande och meningslöst.
    Samsung s8
  • Mats:
    Förlåt att vi missat att svara dig! Kvarstår problemet?

    Emil:
    Kan du testa att starta avsnittet från Nedladdat som du finner under Min sida i appens nederkant och se om det är någon skillnad?

    Självfallet ska du kunna lyssna på nedladdade avsnitt utan nätverk och du ska inte behöva fundera över hur du startat det, men för att vi ska lösa buggen behöver jag få en bils av var felet uppstår.
    Annika Webbmaster
  • Hei Annika

    Jag provade att stänga av internet på mobilen och gå in på Min Sida och Nedladdningar, då fungerade det.
    Osäker på om det är för att jag startat om telefonen eller om det beror på något annat.
    Provade ta bort nedladdningen och ladda ner igen, fungerade som det skulle då.

    När problemet uppstod var jag på tåg i Norge med varierande täckning och laddade ned för att slippa avbrott. Kanske nedladdningen var korrupt, svårt att säga då jag tagit bort den redan 😐

    Fungerar nu men ska följa det vidare om det händer igen.

    Mvh
    Emil Åstrand
  • Bra, gör det, för detta är en viktig funktion och om det finns problem vill vi förstå dessa och lösa dem!

    Att nedladdade avsnitt spelas upp lokalt är ju både viktigt om du inte har tillgång till mobildata (vid flygplansläge eller på ett tåg exempelvis), men det kanske är ännu allvarligare om appen skulle strömma avsnitt utan att vi som lyssnar märker det, och "förbruka mobildata i smyg".

    Jag hoppas att du inte märker av något konstigt framöver, men om du gör det, så larma oss!
    Annika Webbmaster