Ojämn volym i sändning

Hej. Jag lyssnar ofta på radio med hörlurar. Det irriterar mig att ljudnivån varierar så mycket och irriterade instrument-toner i talet för att inte tala om jinglarna. Jag trodde rent tekniskt att i FM frekvensmodulering är informationen skild fån volymen och den regleras lokalt men jag har tydligen fel. När man lyssnar utan lurar är hörseln tydligen mer tolerant mot oönskade volymförändringar.
Vad kan vi göra?
Det har förekommit även före Coronan.
Mvh Allan

Kommentarer

  • Hej Allan!

    Syftet med det forum du skrev till, är att ge support på våra webbtjänster, så jag vill kartlägga det du beskriver, så att jag sen kan koppla ihop dig med de kolleger som har rätt kompetens! Svara på det du kan:

    1. Vilken eller vilka kanaler har du noterat dessa skillnader i?
    2. Lyssnar du via FM-radio, dator, en mobil-app eller på annat vis?
    3. Ligger musik generellt högre än tal, eller är det även ojämna nivåer mellan olika talade program respektive vid olika musik-stycken? (Ge gärna exempel)
    4. Vad använder du för hörlurar?
    5. Har du testat andra hörlurar och fått samma problem?
    6. Är det samma problem med ljud från andra medier, exempelvis SVT:s utbud?
    Annika Webbmaster
  • Allan svarade på dessa frågor i en ny tråd, men för att fågorna och svaren ska hänga ihop, kopierar jag in svaren här:

    1 Lyssnar till 90% på P1 Upplevs mest med öronproppar.
    2 FM ibland via mobil.
    3 Om man ställer volymen behagligt för tal måste man sänka på musik och dessa förfärliga tonstötar mellan programmen. På P1 vill man höra tal tydligt, inte nedsmutsat av musik.
    4. Bullets V3 Kjell o Co
    5 Ja, så har det varit i minst 20 år och jag har slitit upp många headset.
    6. Använder inte lurar till TV och då är avståndet större.
    Min teori om att FM är en pilotton överlagrad med frekvens är den hyggligt rätt.
    Vi fixar det här när vi har överlevt Coronan och återgår till vanliga små problem.
    Mvh
    Fortfarande frisk.
    Allan
    Jag återkommer med svar senare.
    Annika Webbmaster
  • Oj, förlåt att du inte fick svar, Allan!

    I och med att jag själv kopierade in ditt svar, så såg det ut som om detta redan var besvarat.

    Att musiken blir mer påträngande med hörlurarna tror jag beror på att man då hör mindre av det omgivande ljudet.

    Min kollega Elle-Kari Höjeberg, som bland annat är utbudsansvarig för tillgänglighetsfrågor håller, tillsammans med vår förre teknikchef Hans-Eric Järvenhag, i ett projekt om hörbarhet och ljudkvalitet. Det ska bland annat utmynna i tydliga och övergripande ljudpolicy.

    De är mycket intresserade av den återkoppling vi får från lyssnare och de får självfallet del av dina synpunkter.
    Annika Webbmaster