Nyhetsflödet med Google Assistent fungerar inte efter uppdatering av Samsung mobil

Hej!

Detta är kanske lite utanför ämnet...

Den nya Google-assistenten på svenska har en inställning där man kan välja vilket nyhetsflöde som ska spelas upp när man säger "spela senaste nyhetrna" till assistenten. Från SR kan man välja: Ekot, Vädret, sporten, ekonominyeterna, vetenskapsnyheterna och kulturnyheterna. Det fungerade mycket bra med t.ex. ett Blue-tough-headset.

Efter diverse uppdateringar som kom till  Samsung-mobiller den 29 oktober funkar det inte  längre. Det kommer bara felmeddelanden om att innehållet inte kan spelas upp. Assistenten säger med glad röst "ja vist, här kommer senaste nyheterna" eller något liknande, men inget spelas upp.

Vad är detta för bugg? Ni kan väl kontakta Samsung och Google för att åtgärda problemet?

Jag har en Samsung Galaxy S8 mobil med alla senaste uppdateringar som man blir uppmanad att installera. Jagh avskyr uppdateringar som förstör mer än vad de gör nytta.

Kommentarer

  • Jag kommer med supportens mest uttjatade tips:
    Starta om ...

    (Att det är uttjatat beror ju på att det så ofta hjälper!)

    Jag hör med de kolleger som sett till att vi finns i Googles assistent, ifall de har något annat tips!

    Fungerar andra tjänster fortfarande?
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar nyhetsflödet med Google-assistenten igen. Det kom en uppdatering till appen Google med en buggfix som löste problemet. Google har ändrat lite i uppspelningsrutinerna för nyhetsflödet med assistenten, så det var väl det som var orsaken till att det låg nere i några dagar.

    Annars fungerar tjänsten "Prata med Sveriges Radio" bra. Jag har dock inte utforskat den så mycket.

    Man kan också streama SR:s kanaler via TuneIn Radio med assistenten. Det bör noteras att om man vill lyssna på P4 Stockholm ska man säga "spela P4". För andra P4-kanaler ska man säga "spela P4 ..." följt av namnet på det lokala P4-området. För att streamningen ska fungera när man lyssnar med ett headset och skärmen är släkt t.ex. om mobilen ligger i fickan., måste man först säga "öppna TuneIn" till assistenten.

    Om man har en Google Home smart högtalare säger man bara t.ex. "Hej Google! spela P1", så vips hörs P1 direkt.

    Tekniken är underbar när det funkar :).