Nyheter på helgmorgnar

Ekot är min främsta nyhetskälla. Gillar det mesta. Men undantaget är nyheterna på lördags- och söndagsmorgnar. Valet av förstanyhet denna lördagsmorgon kl 06 är ett praktexempel på en ickenyhet som förmodligen slog ut det som var av större intresse för fler personer. Har man ont om tid, futtiga 3 minuter eller så, gäller det att ta vara på tiden bättre än vad som skedde idag och många andra helgmorgnarr också.
(Själv gammal murvel som rivit av TT-tickern på morgnar, så jag vet att utbudet kan vara magert, men inte så magert!)

Kommentarer

  • Hej
    Som gammal journalist kan jag tycka att nyhetsvärdering är en grannlaga uppgift, där dessutom olika personer kan komma till olika slutsatser.
    Men varför tycker du det är en icke-nyhet att "Arbetsmiljöverkets kampanj uppfattas som reklam för byggbolag"
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6834797
    (För övrigt innehöll sändningen notiser:
    Sjöfartsverket saknar beredskap på helikopterbasen i Visby
    kaliforniska skogsbränder
    väder)

    I en annan tråd här på supportsajten (https://kundo.se/org/sverigesradio/d/battre-07/) tycker du 7-sändningen var bättre. Där är huvudnyheten att "Norge utreder kärnvapenförbud"
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6839216
    (Övrigt i 7-sändningen
    Möte i FN säkerhetsråd: kritik från majoriteten av erkännandet av Jerusalem som Israels huvudstad
    utbytesstudenter i Ryssland får inte vara kvar pga visumbrist
    väder)

    Man kan konstatera att sändningarna kompletterade varann och att den senare hade övervikt på internationella nyheter. Spelar det in i din bedömning kanske?
    Mvh

  • Tack för svar. Jag vidhåller att sändningen kl 06 var tunn och att den 07 var bättre komponerad. Man förväntar sig att dessa korta sändningar ska ge läget i riket och världen i ett nötskal
    Ekot har liksom andra medier en förkärlek för s k egennyheter och ger dem företräde för allmängodset. Detta må vara hänt i stora sändningar, men i kortkorta nyheter på tre minuter blir det ofta fel. Till detta vill jag tillägga som jag redan nämnt att nu är bra,. men inget så bra att det inte kan bli bättre.
    mvh
    bo kage

  • Hej igen
    Lite om Ekots nyhetspolicy, och kontaktvägar till redaktionen, finns här
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4540&artikel=5684365
    Tack för dina inlägg
    mvh