Nu spelas sidan helt blank i Apple Watch

Då och då blir Nu spelas sidan (den som dyker upp när man trycker längst upp, mitt på AW:s skärm) helt blank. Enda sättet jag hittat som fixar problemet är genom omstart av AW. Samtidigt slutar volymkontroll att fungera. Känt problem eller?

Sedan ett önskemål. Skulle gärna vilja ha en kontroll på Nu spelas sidan som tar mig till live sändning efter ett stopp i uppspelningen som ett komplement till 15s bakåt/framåt.

Kommentarer

  • Tack för såväl förbättringsförslag, som rapport om den blanka "nu spelas".

    Har du något minne av vad det är du har lyssnat på när felet uppstått? Vissa typer av fel uppstår endast i P2 exempelvis (vilket har att göra med att vi har två olika P2-kanaler), så för att vi ska kunna återskapa felet är det bra att vetaså mycket som möjligt om det.

    Jag har inte sett någon felrapport om detta tidigare, och tror inte att det är ett känt fel, men kollegerna som utvecklar appen kanske har fått in felrapporter på andra vägar.

    Nu vet vi om det, om inte annat! Med plattformar som är mindre vanliga, som Apple är vi extra tacksamma över att få in felbeskrivningar, i och med att de annars lätt går under vår radar.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    App-utvecklarna tycker att det låter som om du har en äldre version av appen, en som ser ut så här (fast med Nu spelas ovanför Direkt, när något spelas på mobilen). Stämmer det?

    Den senaste versionen, 20.5.1, ser ut så här:

    Jag tror att den senaste versionen kräver WatchOS 2.0 eller senare (men dubbelkollar den saken).

    Har du möjlighet att uppdatera appen?

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Om din app ser ut som på den nedre av mina bilder, så kan det finnas en annan förklaring till problemet!

    Appen fungerar visserligen från watchOS 2.0 (som går att installera på alla modeller avaApple Watch), men den nya “spelarvyn” använder sig av en teknik där du behöver watchOS 6.0 för att det ska fungera fullt ut, annars kan vyn bli blank i vissa lägen. Det skulle kunna vara det som drabbar dig ...

    Om du har den allra tidigaste modellen av Apple Watch, generation 0, går det tyvärr inte att uppdatera till watchOS 6.0, men om du har en nyare modell än så, bör en uppdatering av Apple watch till det senaste operativsystemet göra att appen fungerar bättre.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hmm.. är Apple en mindre vanlig plattform, trodde det var en av världens största 😛.

    Jag brukar nästan uteslutande lyssna på P4 Stockholm/Extra och det mellan 10.30 - 15.30 om det har någon betydelse.

    Jag har alltid senaste officiella version av mjukvara på allting, gammal IT-tekniker som man är 😉. Jag har en AW4.

    Problemet har funnits ett tag men är intermittent men när det dyker upp måste jag starta om AW för att det ska försvinna.

  • Hmm.. är Apple en mindre vanlig plattform, trodde det var en av världens största 😛.
    😀 Apple är superstora. Men ni som har en Apple-manick runt handleden är inte fullt lika många. (Tror att det saknas officiell statistik på hur många klockor som sålts, eftersom statistiken är ihop-bakad med siffrorna för hörlurar och andra "wearables".)
    Jag brukar nästan uteslutande lyssna på P4 Stockholm/Extra och det mellan 10.30 - 15.30 om det har någon betydelse.
    Tack! Vi vet ju inte vad som kan vara viktig. P4 Extra hör du alltså medan programmet sänds, inte genom att du valt att följa (hjärtmarkera) programmet, och lyssnar på avsnitt i efterhand ...?
    Jag har alltid senaste officiella version av mjukvara på allting, gammal IT-tekniker som man är 😉. Jag har en AW4.
    Bra att veta när vi felsöker, men synd att det inte var så enkelt att en uppgradering hade hjälpt.

    Intermittenta fel är luriga. Om du kommer på något mönster (som att problemet uppstår när klockan och mobilen hamnar vid gränsen för att kunna "prata" med varandra, eller att det inträffar när du gjort något specifikt med mobilen ...

    Vi får tänka ett varv till på vårt håll.
    Annika Webbmaster
  • "😀 Apple är superstora. Men ni som har en Apple-manick runt handleden är inte fullt lika många. (Tror att det saknas officiell statistik på hur många klockor som sålts, eftersom statistiken är ihop-bakad med siffrorna för hörlurar och andra "wearables".)"

    Ingen officiell statistik från Apple nej med det finns företag typ välrenommerade Strategy Analytics som pekar på att Apple Watch sålde över 50 miljoner AW 2018-2019 och att AW står för över 50% av smartwatch marknaden så ska man fokusera på någon sådan plattform så är det trots allt Apples 😉.

    #Tack! Vi vet ju inte vad som kan vara viktig. P4 Extra hör du alltså medan programmet sänds, inte genom att du valt att följa (hjärtmarkera) programmet, och lyssnar på avsnitt i efterhand ...?"

    Ja jag lyssnar alltid när det sänds, jag startar det live för hand så att säga.

    "Bra att veta när vi felsöker, men synd att det inte var så enkelt att en uppgradering hade hjälpt."

    Nej det hade ju varit kanon.

    "Intermittenta fel är luriga. Om du kommer på något mönster (som att problemet uppstår när klockan och mobilen hamnar vid gränsen för att kunna "prata" med varandra, eller att det inträffar när du gjort något specifikt med mobilen ..."

    Lovar återkomma om jag kommer på något mer.
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Inte hittat något mönster men har råkat ut för blank sida en gång till senaste veckan. Innan dess dök en variant av problemet upp. Sidan var inte blank men det gick inte att justera volymen mha. kronan, ingenting hände när man skruvade på den.
  • Hej Mats!

    Som du kanske har sett, har vi infört lite nyheter i senaste versionen (20.7.7) av appen. I teorin ska du kunna använda appen på apple watch utan att mobilen är med. Och det vore ju toppen!

    Tyvärr smög det sig in en bugg som gör att detta inte fungerar om appen hamnar i bakgrunden på klockan. Vi vet om felet och har löst det bakom kulisserna, så från och med nästa version (förhoppningsvis i början av nästa vecka) hoppas jag att det fungerar som vi tänkt.

    Och då vill vi gärna ha din återkoppling. Om du har tid och lust, alltså ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Felet med att Apple Watch tystnade när spelaren hamnade i bakgrunden är åtgärdat och en ny version av appen, 20.7.10, finns för nedladdning i Appstore (vilket jag inte sett förrän nu, så den har nog precis fått godkänt av Apple).

    Denna nya version kommer inte till alla lyssnare på en gång, så det kan ta några dagar innan den kommer till er via automatisk uppdatering. Ni kan dock manuellt uppdatera till denna version.

    Leta upp Sveriges Radio Play i AppStore. När ni kommer till vyn där det finns en knapp "Öppna", ska ni inte trycka på den, utan där jag markerat, så kommer ni till sidan för vår app och kan välja att uppdatera:

    Annika Webbmaster