Nedladdning av samma avsnitt om och om igen (Samsung)
Hej!
Jag har skrivit förut och väntar på svar.
Har problem med att ett Sommar-program jag laddade ned har hakat up sig på något sätt och det laddar ned om och om igen hela tiden. Varje dag sedan 1,5 månad. Hur får jag stopp på det?
Har prövat att installera om er app och att starta om telefonen.
Jag har skrivit förut och väntar på svar.
Har problem med att ett Sommar-program jag laddade ned har hakat up sig på något sätt och det laddar ned om och om igen hela tiden. Varje dag sedan 1,5 månad. Hur får jag stopp på det?
Har prövat att installera om er app och att starta om telefonen.
Följ inlägget
0
följare
Jag hittar tyvärr inte din tidigare fråga. Skrev du här den gången också?
Som jag förstått det använder Play inbyggda funktioner i operativsystemet för att sköta nerladdningen. Och i vissa fall verkar det inte fungera som tänkt. Dvs det är inte Playappen som försöker ladda ner ideligen, utan något annat system i telefonen som alltså fått beställningen. Du skriver inte vilken smartphone du använder, men kanske kan något av tipsen här hjälpa?
https://forums.androidcentral.com/android-6-0-marshmallow/678820-cancel-download.html
Återkom gärna med resultatet.
Mvh
Det gick inte att följa länken. Fick felmeddelande "Går inte att ansluta på ett säkert sätt".
Det är en Samsung Galaxy A3 jag har.
Tacksam för snabb hjälp eftersom det verkar som nedladdningen bryter pågående samtal och det börjar bli jobbigt.
Ulla-Carin
Om det inte går att följa de tipsen (för att de alternativ som det tipsas om inte finns hos dig till exempel) så hör av dig och berätta var det blir annorlunda!
Gör så här:
Gå till filhanteraren, leta upp och radera den problematiska filen. Filhanteraren är lite gömd, men borde finnas här:
Startsidan tryck på > Inställningar > Lagring och USB. Välj sedan Utforska
Ser du den fil som det är problem med? Radera den.
Hjälpte det? Om inte, så fanns det andra tips på sidan, som du i så fall kan försöka dig på, men detta var det jag tyckte verkade bäst!
Ulla-Carin
Ulla-Carin
Det du behöver stoppa är den process som envisas med att tanka hem den på nytt. Om vi inte lyckas med detta, så vänd dig till Samsungs support eller till din telefonåterförsäljare, men självfallet hoppas jag att vi snart kan få rätsida på det! (Bra att du hörde av dig igen. Inte heller jag hittar din ursprungliga felanmälan.)
Kan du under Utforska finna något som heter "nedladdningshanteraren" eller liknande ("download manager" på engelska)? Den skulle kunna ligga under "system-appar" om det finns en sådan? Se i sådana fall om det på något vis går att rensa data och tömma cache.
Om du hittar nedladdningshanteraren, men det inte finns någon inställning för att rensa cache, så kanske det finns någon text som visar hur stor din nedladdningshanterare är? I så fall - klicka på den texten, så kan det öppna sig en möjlighet att rensa data / avsluta processer och liknande. Avbryt och rensa allt du kan. (Det kanske känns lite läskigt att liksom avsluta processer som är en del av systemet, men du har inte rättigheter att göra saker som är skadliga för din telefon, så det är ingen fara.)
Jag är tacksam för er hjälp!
(App-->Settings-->Applications-->Application Manager-->More-->Show System Apps-->Download Manager)
Ett sätt att få bukt med detta är annars fabriksåterställning. Jag ser efter hur du gör detta på just din telefon. Det innebär att anteckningar, foton och annat också försvinner, och är förstås en sista utväg, men om du backar upp allt viktigt, och sedan gör en fabriksåterställning, så ska det lösa sig.
Men din iakttagelse om Boplats i Göteborg är väldigt intressant eftersom det fick mig att tänka i en ny bana och hitta en möjlig förklaring till vad det är som händer, och i så fall en lösning som är enklare ...
Minns du hur du laddade hem detta avsnitt första gången? Om det var i en app (som vår egen Sveriges Radio Play) eller genom en länk från vår hemsida?
Har du möjlighet att skicka en länk till den sida hos Boplats Göteborg där det finns en länk som, när du klickar på den länken, tycks starta processen igen? Eller beskriva närmare vilken sida det gäller?
Jag har nämligen en teori om felet, men den teorin bygger på att du var inne på vår hemsida sverigesradio.se, inte appen Sveriges Radio Play. Skillnaden mellan dessa är något som många lyssnare inte tänker på och inte ska behöva tänka på i vanliga fall, men just när vi felsöker, är det väldigt viktigt ...
Finns det någon möjlighet att du var inne på en webbsida som såg ut ungefär så här när du letade upp programmet?
I så fall tror jag att jag har en lösning, nämligen ...
Jag vill alltså veta hur webbsidan och länken hos Boplats Göteborg ser ut och om det finns någon möjlighet att det var från vår webbplats som du laddade hem avsnittet!
Spår 1
Om du har lyckats hitta till nedladdningshanteraren och tömt datan där, så är det stor möjlighet att det löst sig. Bra i så fall!
Spår 2
Mitt andra spår, som var kopplat till webbläsaren (efter att ha kopplat samman din iakttagelse om Boplats Gbg med vad jag läst på denna sida), går ut på att du behöver stänga rätt flikar i webbläsaren. Kanske har din telefons webbläsare öppnat en ny flik när avsnittet först laddades hem, och nedladdningen startar om varje gång den fliken laddas om.
I så fall är nyckeln att dels stänga ned den aktuella fliken - som skulle kunna vara den flik du är på när du klickar på länken till den där sidan hos Boplats Göteborg, men ännu troligare är att länken i sin tur öppnas i en ny flik. Stäng båda. (Hoppas att du förstod vad jag menar!) Kanske upphör problemet då?
Spår 2 - fördjupning
Själv skulle jag dock därefter stänga ned webbläsaren helt med "force stop" ("kräv avstängning" kanske det heter på svenska?). Och för säkerhets skull skulle jag sedan rensa all webbläsarens cache och data. Detta finns beskrivet här:
How to Stop Ongoing Downloads in Android 6.0 Marshmallow
Hoppas att den sidans beskrivning går att följa - och att det hjälper!
Spår 3 - en nödlösning
Som en sista åtgärd, som andra lyssnare har blivit hjälpta av, skulle jag backa upp allt viktigt och fabriksåterställa telefonen.
Här står det hur du gör enfabriksåterställning:
How to factory reset your Samsung Galaxy A3 (2017)
Berätta gärna hur det går, för jag vill verkligen att vi framöver ska kunna ge så snabb och bra hjälp som det går till andra lyssnare!
Länken till Boplats kommer i mejl med info om lediga bostäder:
https://nya.boplats.se/sok?objecttype=newProduction&objecttype=senior&objecttype=normal&objecttype=cooperativeLease&area=508A8CB4029C003F0003E4C0&area=508A8CB4029E0040000377CD&area=508A8CB402A6004400038369&area=508A8CB40294003E0003C757&types=1hand&rent=7500&sortorder=startPublishTime-descending&rooms=1.5&listtype=imagelist&moveindate=any
En maillänk öppnar troligen webbläsaren på ett sätt som för att flikar som ligger i rad också öppnas.
Gör så här för att stänga alla flikar (vilket troligen är enklare än att leta upp vilken flik som felet finns i):
Öppna webbläsaren. Bredvid sidans adress finns en ruta med antal öppna flikar. Klicka på den och sedan meny med tre prickar. Välj där Stäng alla flikar. (Hoppas att det heter något liknande hos dig!)
Om felet inte upphör, så gör det jag beskrev ovan under Spår 2 - fördjupning.
Lycka till och trevlig helg!
Du kan ju se ifall det finns någon Sveriges Radio-flik, förstås. I så fall är den huvudmisstänkt! Vi är i så fall väldigt intresserade av vilken adress det är och vad det står på sidan, så har du möjlighet att ta en skärmbild (håll inne avstängningsknapp och hem-knapp samtidigt) är det till stor hjälp för oss.
Det verkar som problemet har löst sig! I vart fall har jag klarat hela helgen utan ofrivilliga nedladdningar. Verkar som det försvann efter att jag följt ert råd att stänga alla flikar i webbläsaren. Hann dock inte se om Sveriges Radio fanns med där.
Jag håller tummarna att allt är bra igen.
Tack för ert engagemang och för bra hjälp!
Om felet skulle dyka upp igen, så hör av dig.