Navigation i spelaren, kortkommandon, hjälp och funktioner (sverigesradio.se)

1. Vid direktlyssning eller spellista, visa en knapp för att gå till slutet av klippet och efterföljande klipp.

2. Visa hjälp för kortkommandon/tangentbordskommandon i spelaren (bakåt och framåt i små och större steg, paus, start, slut)

3. Visa aktuell tidpunkt för uppspelning, klockslag för direktlyssning eller tidpunkt från början av aktuellt klipp.

Kommentarer

  • Hej Johannes!

    Jag vet att det ska ske en hel del med spelaren framöver, men är inte helt på det klara med vad och i vilken ordning. Min semesterlediga kollega Karolina, som är utvecklare i webb-teamet, brukar ta hand om frågor och förslag som rör webbplatsen. Det är inga vattentäta skott mellan våra ansvarsområden, men hon har helt klart bättre kunskap om utvecklingen av sverigesradio.se än vad jag har.

    Nedan refererar jag till spelarens två lägen som stora respektive lilla spelaren. Det är något oegentligt, i och med att det är samma spelare, bara lite olika kostym.

    Stora spelaren lite hemlig?
    Många av dina förslag finns redan på plats, men vissa syns först om du trycker på "utfällnings-pilen" och öppnar en större spelare. Att förtydliga att utfällnings-pilen ger möjlighet till fler val, är ett potentiellt förbättringsområde.

    Stora spelaren för stor?
    Ett problem är att storspelaren i vissa lägen är större än min bildskärm - så hade jag inte vetat att knapparna fanns där, kanske jag hade missat dem även i utfällt läge.

    Att se till så att detta lager inte är större än skärmen (eller att knapparna alltid ligger i den synliga delen) ett annat.

    Ditt första förslag delar jag upp i direkt och spellistor, eftersom det är olika sätt att lyssna och kräver olika lösningar.

    1 a: Direktström
    Jag vet inte om jag tolkar dig rätt och det du eftersöker vid direktströmmar är en knapp för att nå slutet av det aktuella programblocket. Om jag missförstod, så förtydliga!

    Där går det förstås att klicka på slutet av tidslinjen, vilket fungerar både i stora och lilla spelaren, men för ökad tillgänglighet behövs nog en egen knapp man kan tabba sig fram till.

    1 b: Spellista
    I Min lista finns det, i stora spelaren, möjlighet att enkelt ta sig till nästa avsnitt eller ljudklipp, samt en förloppsindikator som visar vilken listpost jag är inne på:

    I lilla spelaren finns också knapparna när jag lyssnar på Min lista:

    Andra listor, exempelvis Radioföljetongens avsnittsgrupper, saknar motsvarande "skippa/backa", och tror att det beror på att denna design inte har genomförts överallt än.

    2: Kortkommandon i spelaren
    Tack för förslaget!

    3: Visa aktuell tidpunkt
    Här vill jag förstå vad det är som saknas. Jag ser nämligen klockslaget när jag lyssnar direkt om jag för muspekaren över tidslinjen:

    Och jag ser hur långt in i ett visst avsnitt eller inslag jag befinner mig på motsvarande vis. (Båda funktionerna finns i både stora och lilla spelaren):

    Så vilken tid är det som saknas? Och var?

    Tack för dina genomtänkta förslag och idéer. Jag hoppas att du vet att vi uppskattar att du är så mån om att hjälpa oss att bli bättre både när det gäller användarvänlighet och transparens - även om jag ofta känner att vi inte hinner ta tillvara den hjälpen på det vis jag skulle önska!

    Annika Webbmaster
  • Hej, Jag pratar om webbspelaren för direktlyssning i "stora läget".
    Uppsättningen av kontroller ser ut att vara densamma (se bifogad bild) även när jag visar webbläsaren i fullskärmsläge.

    Det kan hända att en del av det jag upplevt som regressioner i gränssnittet beror på att spelarna skiljer sig så mycket åt mellan olika kontexter, eller att funktioner flyttats om till nya platser. Som användare skulle jag nog förvänta mig att spelaren för direktlyssning och spellistan var mer lika i funktionen. Jag har oftare antagit att ni är inne i någon fas av omarbetning av gränssnittet där ni plockar bort funktioner från gång till annan för att förenkla eller dölja instabila funktioner. Kontentan av mitt inlägg blir väl då att direktspelaren borde sträva att fungera på samma sätt som spelaren på "Min sida".

    1.
    I direktspelaren är det enkelt att gå bakåt i strömmen till föregående "programblock", som ni kanske kallar det synliga intervallet i spelaren, så jag undrade varför det inte är lika enkelt att hoppa framåt igen.

    Att klicka i slutet av tidslinjen för att gå till kommande block känns klumpigt tycker jag. Vid långa block är det svårt att klicka precis i slutet, ofta kan det ändå ta ett 10-tal sekunder innan klippet spelar klart och nästa block påbörjas.

    1b. Spelaren på Min sida fungerar mer som jag skulle förvänta mig för uppspelning av en sekvens av ljudavsnitt, där finns t.ex. knapp för nästa avsnitt/block.

    3.
    I direktspelaren: när man pekar på tidslinjen visas tidpunkten under pekaren. Undantaget är när man pekar till höger om spelarens markör i direktsändning, då visas den aktuella tidpunkten för markören eftersom etiketten för positionen "fäster" vid slutet av sändningen.

    På samma sätt som att hoppa till nästa block genom att peka någonstans i slutet av tidslinjen, så känns det lite oprecist och klumpigt att jag inte kan fästa till spelarens faktiska position. Jag får den tidpunkt jag pekar på, men det är inte givet att det är densamma som spelarens markörposition. Nu är upplösningen i minuter ganska låg, men det har ju också att göra med längden på ljudblocket hur svårt det blir att träffa rätt. Förvisso kan kan jag klicka och dra markören för att visa och justera placeringen till en precis tidpunkt, men det löser inte problemet med att läsa av en exakt tidpunkt under lyssning.

    I Min lista, stora spelaren, fungerar det på samma sätt, men där visas också markörens tidpunkt som en egen etikett som kontinuerligt visar den aktuella tidpunkten.

    Tack för att ni lyssnar, roligt att höra att ni uppfattar åtminstone delar av min återkoppling som konstruktiv kritik.

  • Jag insåg nu i och med att jag skrev föregående inlägg att jag kan gå vidare till nästa block/klipp i direktströmmen genom att klicka på tidslinjen och dra markören mot slutet av tidslinjen så långt det går.

    Det blir då en form av "mouse gesture" att klicka och dra åt höger på slutet av tidslinjen för att bläddra framåt.

    Mycket går att lösa om man trixar lite, men jag tror inte ni kan räkna med att de flesta på eget initiativ hittar en sådan operation som alternativ till den framåt-knapp som finns tillgänglig i andra versioner av spelaren.