"Nästa" i Google Play?

Hej! När jag lyssnar på nyhetsspellistor vore det bra att kunna hoppa mellan olika nyheter genom att säga "Nästa" eller "Föregående". Är det något ni jobbar med?

Kommentarer

  • Hej James!

    Listan som inte är en lista:
    Trots att spellistan Toppnyheter består av ett antal nyhetsklipp, är dessa klipp rent tekniskt inte självständiga klipp utan hela listan är en egen fil i Googles nyhetstjänst, en fil som byts ut i takt med nyhetsläget.

    Därmed finns det inte någon möjlighet att navigera mellan de olika inslagen - Google känner helt enkelt inte av att det är olika inslag! Trots denna brist tycker vi själva att den typen av "nyhetslistor som tekniskt sett inte är spellistor" är ett format som på många vis är bättre på digitala plattformar än exempelvis en vanlig Eko-sändning anpassad för FM-sändning.

    I våra mobilappar fungerar Topplistorna annorlunda. De är "äkta listor" som består av enskilda inslag och det går att hoppa över nyhetsinslag eller backa i listan.

    Spekulation om framtida utveckling:
    En möjlig utveckling är att stödet för spellistor blir bättre i Googles plattformar, och om/när det sker, ser vill vi gärna införa samma typ av listor i Google som vi har i mobilapparna. Speciallösningar för att komma runt tekniska begränsningar är vi förstås inte så förtjusa i. De är krångliga att underhålla och det är otydligt för våra lyssnare att Topplistan på ena plattformen inte fungerar som Topplistan på den andra.

    En annan utveckling jag anar i kristallkulan, är att allt fler ljudtjänster kommer att få stöd för "ankarpunkter", så att det går att länka till olika delar inom en och samma ljudfil. När den tekniken väl finns på plats, vilket nog dröjer tyvärr, utgår jag från att de ljudfiler som skapats genom att vi "limmat ihop" olika inslag, är bland de första vi testar funktionen på, eftersom det borde vara enklare att skapa länkar till skarvarna än vad det är att generera en länk till rätt tidpunkt i exempelvis P1-morgons långa block (ett av många program där den funktionen också vore välkommen).

    Jag stämmer av med de kolleger som bygger våra röststyrda tjänster hur de ser på utvecklingen framöver, samt om de har några andra tips eller reflektioner kring detta.

    Hoppas att det var en begriplig förklaring på varför det inte fungerar som du föreslog!
    Annika Webbmaster