Möjlighet att se hela nyhets pushen

Hej,
gillar er app och speciellt nyhets pusharna, bra jobbat.

Det enda irriterande, för mig, är när jag får en push och inte kan lyssna direkt, så kan jag bara läsa halva texten i notifikations ytan. Trycker jag på notifikationen försvinner den och innehållet med den.

Vore väldigt trevligt om man istället för att komma direkt till streamen kunna mellan landa på en sida där hela texten visas och en stor knapp med "lyssna".

Kommentarer

  • Jag håller med! Är också nyfiken på vad som pushats men kan inte läsa met än första raden..
  • Hej och förlåt det sena svaret!

    Vilka telefoner eller surfplattor gäller detta? Det finns lite olika sätt att visa en push-notis i sin helhet utan att spela upp ljudet.

    På Ios kan sveper du till vänster och väljer Visa. Om du har en Iphone 6s eller senare trycker du istället hårt på notisen.
    Apple: Använda notiser på iPhone, iPad och iPod touch

    På Android ser det lite olika ut på olika versioner. På Android 8 finns en nedåtpil. Om du trycker på den, så ser du hela notisen:
    Google: Hantera aviseringar (svara, arkivera, utöka, söka med mera)

    I andra versioner kan man med två fingrar "dra isär" (alltså motsatsen mot att nypa ihop) för att visa hela notisen och i någon är det att dra nedåt med fingret som gör samma sak.

    Om du inte hittar hur det fungerar i just din telefon eller surfplatta, så berätta vilken modell (och version av Ios eller Android) det gäller, så försöker vi hjälpa dig med hur det fungerar i just din modell. Det är ju något ni har nytta av även för andra appar än Sveriges Radios!

    Bra allmän information om notis-inställningar finns här, men just hur man visar hela notisen utan att öppna appen, tror jag inte att de går in på:
    surfa.se: Ta kontroll över notiserna i din smartphone
    Annika Webbmaster
  • Okej, visst inte att man kunde skala notiser.
    Ska prova på min Android 7 lur nästa gång, annars så vet jag att det kommer att fungera när den uppgraderar till version 8.

    Tack för svaret!
  • Det ska fungera nu också - men jag är osäker på hur. Jag tror att det är dra isär som gäller.
    Annika Webbmaster
  • Kollega med Android 7 bekräftar att du ska kunna dra isär / nypa utåt / vad vi nu kallar det för att få den större notisen!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tack för info - jag har tydligen en Android 7. Ibland lyckas jag fälla ut hela notisen men inte alltid. Det är kanske så att jag ibland lyckas göra "nypa utåt" utan att veta det.... Jag har liksom försökt "klicka och hålla ner" men det räcker alltså inte. Jag hoppas på bättre lycka framöver efter att ha fått dina tips Annika!

    PS: Man borde höra med "Språket" för en diskussion om att "nypa utåt"  :-)
  • Berätta gärna hur det går med "utnypandet"!

    Man borde höra med "Språket" för en diskussion om att "nypa utåt"

    Gör gärna det!
    E-postadress: spraket@sr.se
    Eller skriv till programmet via facebook och twitter

    Postadress:
    Språket
    Sveriges Radio
    405 13 Göteborg

    Själv ber jag språkvårdarna på Sveriges Radio berätta ifall de har någon idé om hur vi enklast beskriver "motsatsen till att nypa ihop".
    Annika Webbmaster
  • Hej Erik, Karin och Annika!
    Ja, pekskärmarna har onekligen skapat behov av många ord och även gett oss några nya: svajpa (eller svepa), nypa och skrolla, t ex!

    Nypa är ju väldigt tydligt en rörelse som indikerar att man "drar inåt". "Nypa ut" kan ju därför kännas aningen motsägelsefullt. Därför skulle man kunna tänka sig alternativen "dra ihop" och "dra isär" för de båda rörelserna om man vill använda ett verb som fungerar åt båda håll. Men det är ju inte riktigt "drar" man gör, eller hur? Nypa är en så bra beskrivning för "fingrarnas utzoomningsrörelse"!

    Datatermgruppen har diskuterat frågan och tycker att nypa är ett bra ord för båda. De skriver i sin ordlista:
    "(to pinch) – förminska bilden på en pekskärm genom att ”nypa” med två fingrar på skärmen. Man vidrör bildskärmen med två fingrar samtidigt och rör dem sedan mot varandra. Vill man i stället förstora bilden drar man i stället fingrarna från varandra. Båda greppen kallas gemensamt för att nypa. Tekniken infördes av Apple med Iphone, men finns även på andra handhållna datorer och mobiltelefoner."

    Kikar man däremot på Apples sajt så hittar man bl a "nyp ihop och dra isär medan du spelar in för att zooma". Och i en pekskärmsmanual från HP används uttrycket "dra ut".

    Vi tycker gott att man kan lyssna på Datatermgruppens råd (eventuellt med varianten nypa ut/nypa utåt när man förstorar), men många synonymer förekommer som sagt, både hos privatpersoner och i branschen. Jag misstänker att det dröjer ett tag till innan vi vet säkert vad som fastnar och blir vanligast i bruket!

    Bästa hälsningar,
    Lotta Ederth

    Språkvårdare SR, SVT och UR
  • Tack för snabbt och bra svar, Lotta!

    Jag kompletterar med en länk till Svenska datatermgruppen:
    Datatermgruppen, frågor och svar: Rörelser med fingrarna på mobiltelefoner (fråga 179)

    Annika Webbmaster
  • Fast ... Min vid min länk är datatermgruppens rekommendation dra isär, inte nypa. Listan jag länkade till reviderades i december 2016.

    Är den rekommendationen nyare eller äldre än ditt citat, Lotta?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr finns ingen datumangivelse på artikeln om nypa, så jag törs inte säga vilken som är nyast.
    /Lotta
  • Hej igen!
    För mig funkar  inte 'nypa ut'. Däremot funkar det att 'klicka och hålla kvar' och sen dra nedåt innan man släpper igen. Jag har som sagt Android 7. Dock har jag valt teckenstorlek 'extra stor' och det kanske påverkar notiserna. Nu kan jag i alla fall läsa dem :-) Jag inte 'iddats' mejla till Språket..
    Mvh Karin
  • Så bra att du kan läsa hela nu och tack för att du berättade att nypa ut inte fungerar hos dig!

    Att du inte iddats (bra ord!) mejla Språket, gör inget. Dels har vi ju fått ett initierat svar ändå ...

    Dessutom såg jag att Lotta Ederth på språkvården skickade en kopia på frågan till Språket! Det är ju en intressant fråga utan något givet rätt svar och redaktionen har nyligen efterlyst just frågor relaterade till teknik och datorer:
    Språket i P1 på Facebook: om språk i teknikens tecken

    Så, om du får höra om ämnet i Språket framöver, så kan du känna dig lite stolt över att ämnet kommit som ett tips från dig! (Nu vet jag att programmet får massor av frågor och endast hinner ta upp en bråkdel i sändning.)
    Annika Webbmaster