Möjlighet att köa upp flera avsnitt efter varandra

Jag saknar en köfunktion likt den Spotify har - att om jag vill lyssna på Vetenskapsnyheterna, lokalnyheterna och Ekot när jag går och lägger mig så kan jag köa upp alla tre direkt och behöver inte plocka upp telefonen för att välja bästa avsnitt (vilket ju för tar lite poängen av att ha det som insomningslyssning)

Jag uppskattar era program med korta avsnitt mest, mellan 5 och 20 minuter är perfekt, och att då kunna ta typ 15 min kvart i fem Ekot och 5 min Vetenskapsradion skulle bli en perfekt insomningslängd. Nu blir det att jag istället bara lyssnar på antingen det ena eller det andra.

En ”Lägg till i uppspelningskö”-knapp på varje avsnittssida samt en sida för kön i sig där man kan dra runt och plocka bort avsnitt hade varit tipp topp

Inte spellistor jag vill ha alltså, utan enbart en uppspelningskö.

Kommentarer

  • Kan poängteras att jag menar i mobilappen.
  • Instämmer!
    Har väntat länge på den funktionen.
    Det måste väl ändå vara det första man gör i en mediaspelare som detta ändå är...
    Varför dröjer det?
  • Hej Pelle och Olof!

    Varför vi ännu saknar en spelkö är en väldigt befogad fråga. Spellistor är ett önskemål vi har fått in från många lyssnare under en lång tid. Så vad händer?

    Webben
    På sajten sverigesradio.se (som fungerar även i mobilen) har vi infört möjlighet att spela upp avsnitt kontinuerligt, men än så länge inte i en flexibel spellista så att du kan skapa din egen tablå, utan det rör sig om redaktionella listor där vi grupperar innehåll, till exempel alla avsnitt av en viss Radioföljetong:
    Birgitta Ulfsson läser Kalevala: Spela alla avsnitt

    Eller en samling dokumentärer från en programskapare:
    Musikdokumentärer av Mats Nileskär

    Här är det kontinuerlig lyssning, men inte flexibelt.

    En annan funktion vi har infört är att kunna märka upp avsnitt själv i en egen lista för framtida lyssning:
    Utvecklingsbloggen: Spara avsnitt till Min lista

    Här är det mer flexibelt, men inte kontinuerlig lyssning.

    Min förhoppning är att vi kan införa den automatiska uppspelningen vi använder för grupper av avsnitt och se till att samma funktion finns på Min lista. (Det finns fler förbättringsområden för denna lista, till exempel möjlighet att sortera och möjlighet att lägga till även ljudklipp.)

    Detta är dock inte min sak att besluta om, men de kolleger som styr över vilka funktioner vi ska utveckla vet att detta är ett väldigt efterfrågat förbättringsområde.

    I appen Sveriges Radio Play
    Även i appen är olika typer av automatisk uppspelning något vi arbetar med, men även där är det långt kvar till en flexibel lista.

    Det vi än så länge har testat i ytterst blygsam skala, är automatisk uppspelning av dokumentär-samlingar - och detta än så länge endast i Ios-versionen av appen, men funktionen bör komma även till Android framöver:
    Om redaktionella samlingar

    Exempel på dokumentärsamlingar är Spionhistorier, Korta feel good-dokumentärer och Musiklegender, och de dyker upp på appens hemskärm. Mer om det här:
    Dokumentärsamlingar i Sveriges Radio Play

    Vi utforskar även olika andra varianter av kontinuerlig uppspelning kring våra nyheter, så saker är på gång!

    Andra appar, som Acast, Pocketcast med flera
    Andra appar, som skapats för att hantera just podcasts, har i allmänhet bra spelköer. Eftersom vi själva inte har denna tjänst klar ännu (men närmar oss) så kan det alltså vara bra att lyssna på oss i en renodlad podcast-app.

    Här har jag svarat på frågan vad som sker hos oss. En tråd som mer försöker gå in på varför det tar så in i bomben lång tid att skapa en spelkö på Sveriges Radios egna plattformar hittar du här:
    Spelkön - igen ...

    Det är en väldigt lång tråd. Om ni är mer intresserade av "när" än "varför", så tillför den inget nytt. Om du Olle, som frågade just varför, föredrar en kort-version av bakgrunden istället för en lång och delvis trasslig forum-tråd, så hör av dig. Självfallet kan jag destillera ut essensen ur den långa tråden.

    Tack för att ni vill att vi blir bättre - vi jobbar på det!
    Annika Webbmaster
  • Jag missade att berätta att vi faktiskt har Sveriges Radio-appar med fungerande spelkö - men inte i Sveriges Radio Play för Iphone eller Android.

    Dels går det att skapa en spelkö i vår nya Sonos-app:
    Strömmande radio i ditt Sonos-system

    Dels finns det spelkö i vår app för olika Windows-plattformar:
    Sveriges Radio på Xbox, Windows 10 och Windows-mobiler

    Jag vet inte om det är något som någon av er kan ha nytta av?
    Annika Webbmaster
  • Jag önskar att det gick att spela upp nästa avsnitt automatiskt främst av anledningen att korta avsnitt är svårhanterliga för små barn.
    mvh
  • Tack för den utförliga informationen Annika!
    Jag själv missade att informera att jag önskade funktionen för just Android appen.
    Mvh
    Olof
  • Hej igen!

    Vad har hänt sedan senast? Jo sverigesradio.se har nu kombinerat de två funktionerna med min lista och att spela upp i följd, vilket ger en spellista!

    Ännu inte sorteringsbar och inte heller med ljudklipp, men Jonasdu kan lägga in barnprogram i listan och spela upp dem i följd!

    Tyvärr fungerar det inte i Safari på Ios, men i de flesta andra webbläsare fungerar det.

    Olof och Pelle, i appen finns detta alltså fortfarande inte, men att kontinuitet och viss flexibilitet (att sortera de avsnitt man lagt till går inte) tillkommit på sajten hoppas jag att ni ändå kan ha viss nytta av.

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • På rätt väg då!
    Ser fram emot att spellistan i Android appen blir klar, och skulle man kunna lägga in senaste nyheterna (ekot) i spellistan automatiskt, så vore det perfekt!
    God fortsättning!
  • God fortsättning själv!

    Min kristallkula för 2018 är i och för sig lite dimmig, men jag ser saker ske både med nyheter och Android-appen när det handlar om spelkön...

    En kombinerad spelkö, som du själv skapar, men där en av posterna är "senaste avsnittet" av ett program (vilket ju de senaste nyheterna i praktiken är), har jag inte sett i kulan. Det önskemålet framför jag till utvecklare både för app och webb.

    Fortsättning följer!
    Annika Webbmaster
  • Och här, nästan ett halvår senare, följer fortsättningen ...

    Hej igen!

    Snart finns det möjlighet att betatesta en första version av Min lista i Sveriges Radio Play. Det innebär att lyssnare kan markera avsnitt och sedan spela upp dessa i en följd!

    Ni som vill vara med och beta-testa får anmäla ert intresse i denna tråd:
    Beta-testa Min lista (sparade avsnitt och spelkö) i Sveriges Radio Play!

    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster