Mitt talspråks förändring sen jag flyttade från Sverige

Hej där!
Jag är en svensk, som flyttade till Åland 1975. Efter 43 år här, har jag kunnat konstatera att mitt språk i Sverige har genomgått en avsevärd förändring. Är det för att jag inte har (som man säger, talspråket ändrar sig ju hela tiden) hängt med i språkutvecklingen? Är jag för gammal?
Jag har nu hängt upp mig bland mycket annat på följande, i mitt tycke, märkliga förändringar:
"Typ", förekommer i var och varannan mening, när någon yttrar sig.
"Liksom", förstår inte att det måste komma efter varje andetag någon yttrar sig.
"Egenkligen", (egentligen) hörs ofta bland "hög som låg". Är det ett förslösande av ett tungspets(t)?.
Jag är en sen många år trogen lyssnare till Sveriges Radio P1. Går det inte att få våra fantastiska reportrar och journalister att tala lite långsammare? Har väntat länge på att språkprogrammen skulle prata om sådana förändringar.

Kommentarer

  • Hej Erland!

    Detta är ett forum för support av våra webbtjänster, så vi webbmastrar som svarar här är mer till för att hjälpa er att kunna lyssna ... Själva innehållet är alltså inte vad vi kan svara på frågor kring. Fast det gör jag ändå, eftersom det är viktigt och intressant hur vi låter!

    Du skrev att du har väntat länge på att språkprogrammen skulle prata om sådana förändringar. Då kan du sluta vänta, för här finns program som tar upp dina frågor!

    I detta avsnitt av Språket i P1 tar de upp både (miss?)bruket av ordet liksom och uttalet av egentligen som ejenkligen:
    Språket: Jag säger liksom oftast ejenkligen

    Och här är ämnet för Språket i P1 ordet typ:
    "Typ" - ett användbart ord!

    Även frågan om hur snabbt vi talar i radio idag jämfört med tidigare har de behandlat:
    Kan du prata långsammare?

    Våra språkvårdare får del av detta. Även om du nog har rätt i att de ord reagerat på är en del av språkets naturliga förändring, är det olyckligt när vi som lyssnar "hakar upp oss" och spänt väntar på när nästa "liksom" ska dyka upp, istället för att ta del av vad det är de medverkande vill ha sagt. Om språket ställer sig i vägen för innehållet, har vi ett område vi behöver förbättra!

    Tack för att du bryr dig om hur vi låter – och trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster