Mer variation på låtarna i P3 Star

Hej!

Ni behöver variera låtarna mer i P3 Star tycker jag, jag lyssnar nästan dagligen på eran kanal men jag kan höra samma låt säkert 4-5 gånger under en dag och det är väldigt tjatigt med tanke på hur mycket musik det finns. Spela gärna musik från mindre kända artister också.

Kommentarer

  • Hej Sofie!

    Tack för att du lyssnar på P3 Star. Det är en svår balans hur ofta en kanal ska spela populära låtar ... P3 Star ska ju spela de mest populära låtarna, men för dig som lyssnar mycket, innebär det ju att det ibland blir lite upprepning.

    "Vanliga P3" har ett annat uppdrag. Där är det mycket mer musik från mindre kända artister. I programmet "Osignat" är alla artister helt oetablerade (och ofta väldigt bra!), så om du får skavsår i öronen efter flera timmars P3 Star, kan du provlyssna på det.

    Det är egentligen två olika program, dels ett längre, som sänds på lördagar:
    Musikguiden i P3: Osignat

    Sedan finns det ett som är lite kortare, med själva topplistan:
    P3 Osignat - Topp 10

    En sak som är väldigt kul med just Osignat, är att vi faktiskt kan erbjuda det programmet för nedladdning, så att man har musik att lyssna på även om mobilsurfen tar slut eller uppkopplingen saknas.

    Om P3 Star spelar det mest populära och Osignat det helt okända, så har vi täckt in två extremvarianter. Det finns förstås bra program där det går att lyssna på både de låtar man känner igen och gillar, och på lite nya, oväntade ... Men inte som en ren musikkanal.

    Så här skriver P3 själva om musiken:
    Eftersom vi vill variera musiken så mycket som möjligt upprepar vi inte hits lika ofta som många kommersiella radiostationer gör (våra oftast spelade låtar hörs 2-3 gånger om dagen, att jämföra med att många kommersiella stationer roterar sina hits 8-10 gånger om dagen). På så sätt lämnar vi mer plats för ny musik som inte är lika etablerad. Men naturligtvis spelar vi även de populäraste hitsen, eftersom vår målgrupp vill höra dem. Att vi blandar de nya låtarna med välkända hits gör det dessutom lättare att introducera ny musik. Det är antagligen också en av anledningarna till att ny musik som introduceras i P3 ofta blir hitlåtar.

    Varje fredag presenterar Musikguiden i P3 de senaste låtarna på P3:s spellista.

    Här kan du lyssna på dessa presentationer:
    Musiken i P3 (fredagar 12.03-13.00)

    Jag skickar vidare ditt förslag om större variation i P3 Star till de kolleger som lägger musiken.

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra en bra kanal bättre - och trevlig helg!

    Annika Webbmaster