mediaspelare online

hej,

undrar om ni kan lägga till funktionen att man kan lyssna i snabbare takt i er mediaspelare? tex  1,5 ggr hastigheten osv. Detta gäller såklart material som inte sänds live. Man kan göra detta i alla moderna spelare och det skulle vara bra om man kunde göra det i public service också.

Kommentarer

  • Hej Karl!

    Alla moderna spelare?
    Funktionen är väldigt vanlig i podcast-appar där spelaren ska kunna spela lite blandat innehåll. Däremot är funktionen ännu ovanlig i ljudtjänster hos oss som skapar de ljud som ska spelas upp. Jag gjorde för en månad sedan stickprov hos andra radiobolag:
    • NRK radio - fann inte funktionen
    • UR Play - fann inte funktionen
    • Yle - fann inte funktionen
    • BBC Sounds - fann inte funktionen
    • RadioPlay - fann inte funktionen (enda icke Public Service-exemplet jag testade)
    Vi som gör poddar vs dem som gör podcast-appar
    Företag som bygger spelare utan att skapa innehåll är oftast snabbare med bra funktioner. Exempelvis saknade vi för ett år sedan en spelkö i vår Play-app, en funktion som sedan länge var standard i podcast-appar. (Vår kö-funktion är dessutom fortfarande mindre flexibel än spelkön i de flesta podcast-appar.) Ett företag som lägger allt krut på en flexibel app, har helt enkelt bättre förutsättningar att lägga in de funktioner de ser att användarna frågar efter än vad ett radiobolag som även skapar en app kan ha.

    En faktor som kanske bidrar till att få radiobolag ger möjlighet att ändra tempot, är att en dokumentär, ett humorprogram eller en drama-produktion har en inbyggd dramaturgi. Det finns en tanke bakom pausering och tempo. Att BBC, NRK, UR och Sveriges Radio ska hjälpa våra lyssnare att "köra över" detta är inte helt självklart. Det kan bidra till att vi som skapar innehåll inte prioriterat funktionen.

    Vi förstår behovet
    Vi vet att vår roll inte är att bestämma hur Sveriges Radios lyssnare (alltså hela svenska folket enligt vårt uppdrag) ska ta del av de program som vi (även jag är lyssnare!) betalar för. En lyssnare som behöver långsamt tempo för att ta del av sina lokala nyheter, bör kunna få detta enkelt och en lyssnare som vill "skum-lyssna" snabbare på en dokumentär och sedan byta till normal hastighet vid de tio minuter som han eller hon egentligen var ute efter bör kunna göra detta.

    Och lyssnare som alltid vill lyssna snabbare för att dygnet endast har 24 timmar och världen är full av saker man vill göra och höra ska kunna göra så! Det går ju redan idag. Du kan ta del av en stor del av vårt innehåll i appar med flexibel hastighet.

    Jag hör med app-teamet hur det ser ut i kristallkulan kring önskemålet att kunna ändra uppspelningshastigheten!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Om du använder vår Iphone-app, så har vi nu infört flexibel hastighet där du kan välja hastighet från 0,5 x den normala upp till 2 x den normala. Funktionen hittar du i nedre vänstra hörnet när du har startat ett avsnitt.

    Hör av dig om du behöver en tydligare beskrivning.

    Jag tror att vi kommer att införa något liknande även för Android-appen och kanske även för webbspelaren, men vet inte när.
    Annika Webbmaster