Marvinter

Hej
Vi skulle vilja lyssna på marvinter i år igen hur gör jag då?

Kommentarer

  • Hej Carina!

    Så här står det på Marvinters sida:
    Den här serien går tyvärr inte att lyssna på längre. Avsnitten fanns att lyssna på och ladda ner till och med januari 2019.

    Däremot går det fortfarande att spela Marvinter-spelet och att lyssna på kortare ljudklipp på sidan. Jag vet att det är en klen tröst, men ändå:
    Spela Marvinters spel!

    Jag hör med mina kolleger på Barnwebben om de har tips på andra serier som kan passa er som saknar Marvinter. (Själv rekommenderar jag Bröderna Lejonhjärta!)
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Med tanke på att Marvinter handlar om olika legender och figurer så passar den att använda till LGR 11
    Så det var till den planeringen den var tänkt
    Så om den skulle vara möjligt så önskar jag och säkert många med mig att det fanns möjlighet att ladda ner eller köpa. Jag undrar också vart de tar vägen efter att de inte finns att lyssna på mer?

    mvh
  • Ok, då förstår jag att du saknar programmet extra mycket!

    Legender och figurer
    UR har en serie om olika väsen, som kanske kan fungera för dina elever?
    UR: Tro och väsen

    Möjlighet att ladda ner eller köpa
    Eftersom det inte är vi själva som äger rättigheterna till Marvinter, kan vi inte ge bort eller sälja den.

    Vart tar de vägen efter att de inte finns att lyssna på mer?
    Intressant fråga, som jag inte riktigt vet vad jag ska svara på, för den är lite filosofisk. Vart tar till exempel ett mejl eller en bild på Facebook vägen sedan de raderats?

    Programmen finns dock kvar bland annat i Svensk mediedatabas, SMDB. Databasen är öppen för alla och du kan till exempel se när ett visst program sändes, men det är endast forskare och en del andra yrkeskategorier som kan få ett konto så att de kan lyssna på programmen där:
    SMDB: Sökträffar för Marvinter
    Annika Webbmaster
  • Hej Carina, här kommer ett sent svar i tråden, ser att du redan fått bra svar och tips av Annica, jag kan bara tillägga att vi på Barnradion vet att många saknar Marvinter, som var en väldigt uppskattad julkalender.

    Vi undersöker möjligheten att erbjuda lyssning på äldre julkalendrar, men det är tyvärr inget som kommer att komma ut snart, utan sånt tar tid. Alla program vi sänt finns kvar i Sveriges Radios arkiv, för ev repriser etc.

    Det tips kag kan ge är att passa på att ladda ner avsnitten till de serier vi har medan de finns ute, till exempel årets julkalender Biggest Bang, för då har du dem tillgängliga själv även efter att de inte finns ute hos oss längre.

    Jag kan även tipsa om en annan serie, Turid - en vikingasaga, den är jättebra:
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3171&grupp=28584
    passar för 9-13 år ungefär
  • Ännu en lärare som önskar tillgång till Marvinter. Den var helt fantastisk och mina elever älskade att arbeta kring den!
    Så synd att den är borttagen :-(
  • Jag blir lite nyfiken på upphovsrättsfrågorna, vem är det som äger rättigheterna till Marvinter? Vem har bekostat produktionen?

    Hur kommer det sig att den inte ens går att köpa för pengar, är det någon som avvaktar lämpliga tillfällen att återutge produktioner?

    > Eftersom det inte är vi själva som äger rättigheterna till Marvinter, kan vi inte ge bort eller sälja den.
  • Hej!
    Om det är så att det är en lärare som frågar som tänkt använda en serie i klassrummet som inte finns ute för tillfället, så kan vi på Drama för unga ibland hjälpa till med detta!
    Hör av er till oss med er fråga: dramaforunga@sverigesradio.se

    Vänliga hälsningar,
    Frida Derwinger, konstnärligt utvecklingsansvarig Drama för unga och Julkalendern

  • Ang. rättigheterna så äger Sveriges Radio rättigheterna till själva ljudproduktionen, men vi måste betala upphovspersonerna (regissör, författare, manusförfattare, skådespelare, musiker) om vi vill reprisera serien i FM eller som podd. Därför måste vi prioritera vad som ryms inom vår budget.
    Men vi tar till oss era önskemål om Marvinter och ska se över vilka möjligheter det finns att kunna släppa serien som podd igen.
  • Jaa!! Vi är många som älskar Marvinter! Helt fantastisk julkalender!!!
  • Ok tack, det är intressant att veta hur det fungerar.
    Vad kostar det att reprisera en serie som Marvatten?
    Vad baseras ersättningen på, då Sveriges Radio väl knappast gör någon vinst på sina repriseringar?

  • Hej!

    Jag har trevliga nyheter. Igår svarade minn kollega Victor på Barnradion en annan lyssnare:

    Ni är många som önskat att Marvinter ska komma tillbaka, och nu kan vi meddela att den återigen finns att lyssna på!

    Alla avsnitt finns här:
    Marvinter (julkalendern 2017)

    Det går även att ladda ner avsnitten så länge ljuden finns ute (och de gör det i minst ett år framåt). Så passa på att ladda ned alla nu så har du dem för all framtid.

    Sedan hoppas vi såklart att du även är nyfiken på årets julkalender Knäckarbanketten, som är ett riktigt sagoäventyr i barocken. Knäckarbanketten går att provlyssna på här: sverigesradio.se/julkalendern

    Med vänlig hälsning
    Victor Holm Lagerqvist
    Digital redaktör Barnradion
    Johannes:
    Priset regleras av våra avtal med de upphovsrättsliga organisationerna. Det handlar alltså inte om vilken vinst Sveriges Radio gör. Det väsentliga är vilken ersättning upphovsmännen ska få.

    I den här typen av produktioner ingår skådespelare, musiker, författare, kompositörer, regissörer med flera. Vilken ersättning ska de ha för att deras verk åter blir tillgängligt?

    Vilket strängt taget är en fråga helt bortanför både trådens ursprungsfråga och detta forums syfte.
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag vet inte var du fick det ifrån att det skulle handla om vinst för Sveriges Radios del. Såvitt jag förstår är det Sveriges Radio som bekostat produktionen och de "upphovsrättsliga organisationerna" som tjänar på det. Det jag reagerade på var påståendet tidigare i tråden:

    > Eftersom det inte är vi själva som äger rättigheterna till Marvinter, kan vi inte ge bort eller sälja den.

    > Vilken ersättning ska de ha för att deras verk åter blir tillgängligt?

    Ja, det är just den frågan jag undrar över.
    Hur stor andel av produktionen är bekostad av Sveriges Radio med offentliga medel, och vilka rättigheter har man i gengäld att nyttja materialet som här refereras som någon annans verk?

    Finns det möjligheter eller utsikter att få veta lite mer om detta så får ni gärna hänvisa vidare.
  • Jag skulle tro att hela produktionen är bekostad av oss, men att de avtal vi skrivit inte innebär att vi äger den, utan att vi har rätt att sända den si och så många gånger i FM och ha den tillgänglig si eller så länge där det även framgår om den får ligga ute för nedladdning eller inte.

    Jag hör med våra bolagsjurister om de kan förtydliga detta. Även om det kanske inte är en fråga för detta forum, så är det självfallet en fråga vi får i samband med att program försvinner och då vill vi kunna besvara den på ett tydligt och begripligt sätt.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Sveriges Radio har avtal med många olika organisationer som företräder rättighetshavare som dramatiker, skådespelare, regissörer, musiker etc. De avtalen ger SR rätt att publicera produktionerna på olika sätt genom radio, poddar osv mot ersättning till respektive rättighetshavare. Avtalen och ersättningsnivåerna skiljer sig åt och det går därför inte att generellt säga vad det skulle kosta att återpublicera/reprisera produktioner.
  • Tack för svar.
    Det vore intressant att veta mellan tumme och pekfinger hur mycket det kan variera i kostnad för återutsändning och vilka faktorer som gör att det skiljer sig åt.
    Är det julkalendrarna som är de mest kostsamma programmen att återutsända?

    Om nu inte allmänheten har att göra med avtalens utformning och kostnader, vem är det egentligen som har insyn i dem? Förekommer det någon extern granskning eller revision, eller offentlig redovisning i någon form?

  • Hej Johannes,

    Ledsen att mitt svar dröjt. En kvalificerad gissning är att julkalendrar är bland de mest kostsamma programmen att återutsända eftersom det är många avsnitt och oftast många medverkande.

    Avtalen som ligger till grund för produktionerna är antingen kollektivavtal eller kollektivt framförhandlade mellan Sveriges Radio och respektive rättighetshavarförbund med den insyn det innebär för förbundens medlemmar och övriga berörda. Sveriges Radios verksamhet granskas av revisorer, och verksamheten redovisas också varje år i den s.k. Public service-redovisningen.
  • Tack för svaret. Jag tror jag tittat lite i Public service-redovisningen vid något tillfälle men tyckte inte den var strukturerad på ett särskilt meningsfullt sätt.

    Kategoriseringarna verkade snarast påhittade, kanske beroende på att den inte vänder sig till någon finansiell intressent. Det var dock en ytlig betraktelse, jag har inte fördjupat mig särskilt i innehållet och kan ju göra ett nytt försök nästa gång den kommer ut.

    Kan redovisningen möjligen besvara t.ex. hur resurserna är fördelade på barnprogramproduktioner, nyheter, samhälle och fakta, och på utveckling respektive drift av digitala tjänster som webbplats, mobilappar, och teknik för digitalisering och publicering av ljuddata?