Många klick innan Play för att starta Ekot

Hej!

Tack för en bra app. Jag använder appen överlägset mest för att lyssna på Ekot.

Ofta i bilen och därför angeläget med logiska sökvägar och få klick.

Som det ser ut nu måste jag igenom klicka minst hela fem (5) skärmar för att spela upp ett avsnitt av ekot. (Jag har den upplagd i Min sida som program jag följer. )
Så här:
  1. klicka igång appen
  2. gå till Utvalt för dig/Visa Alla
  3. Kommer till Program du följer. Där ligger endast SENASTE avsnitt av ekot dvs kanske 3 min isf Lunchekot. Klicka på fliken Program
  4. Väl i Program kommer...Program upp igen (?) dvs lista med Ekot.
  5. ja, det var Ekot jag försökte få igång. Klicka på Ekot.
  6. Nu! kommer en lista med dagens Ekosändningar
  7. Rulla ned till rätt utsändning och klicka på den
  8. Den startar inte, måste klicka på Play.
Gör jag något fel här? Det är inte optimal UX.
Det måste finnas ett enklare sätt, bokmärke, genväg eller dylikt.

Tusen tack!

Kommentarer

  • Ok, här kommer en kortare väg:
    1. klicka igång appen
    2. skrolla förbi Utvalt för dig och gå istället ned till Senaste nyhetssändningarna där du kan starta sändningen om det är ett långt Eko (två steg till ljud), välj annars Visa alla
    3. du kommer då till en lista med nyhetsprogram, välj Ekot
    4. skrolla till en lång Eko-sändning och klicka på bilden med play-symbol för att starta ljudet (fyra steg till ljud)
    Jag får intrycket att du inte har sett att valet Senaste nyhetssändningarna finns på hemskärmen. Har du inte sett det innehåll som finns längre ned på hemskärmen än Utvalt för dig, eller har du letat där, men ändå missat den länken? Det är ju viktigt för oss att förstå vad vi måste förtydliga!

    Har du tips på hur vi mer ska göra för att hjälpa lyssnare att snabbt hitta det innehåll de vill nå?

    Din punkt 7, rulla ned till rätt utsändning och klicka på den, ska starta ett ljud om du klickar på bilden med playknapp. Du klickade förmodligen på texten till höger i listan med tillgängliga Ekosändningar, och därför kommer du till en "kortbeskrivning" av avsnittet. För Ekots del är det inte en speciellt intressant vy, alla beskrivningar av en Eko-sändning liknar varandra, men när det handlar om avsnitt i en följetong eller program som Släktband, P1 Dokumentär eller Söndagsintervjun så kan det vara bra att läsa mer om vad detta avsnitt egentligen handlar om innan man drar igång ljudet.

    Hör av dig om något av stegen inte fungerar som jag beskriver!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika,
    för ett fantastiskt snabbt, vänligt och utförligt svar! Vad glad jag blir.

    Jo det var ett enklare sätt som du beskriver, jag förutsatte att jag borde gå via ”Min sida”, och letade nog lite dåligt.

    Det går att hitta mycket bra om en letar runt lite. Lyssningshistoriken är ju jättebra.

    Möjligen skulle det vara bra om jag kunde sortera startsidans block, Utvalt för dig, Fortsätt lyssna, Upptäck Sveriges Radio osv i min egen ordning.

    Då kunde jag också komma snabbare till Ekot, Populära avsnitt eller vad jag nu vill lägga överst.

    Bästa hälsningar!

  • Hej igen!

    Trevligt att du, genom att du tog dig tid att berätta om problemet nu har hittat fler bra funktioner som finns i appen.

    Du är verkligen inte ensam om att missa "en bra ingång" i appen. Vi har ännu inte funnit rätt balans mellan snabba vägar till det lyssnare vill nå och att hålla gränssnittet enkelt, så att man verkligen ser vad som finns där. Och det i sin tur beror ju på att vad som är viktigt varierar stort: du vill lyssna på ett aktuellt Eko i efterhand, andra vill lyssna på direktsänd sport, en musik-kanal eller en lång dokumentär som sändes för tre år sedan ...

    Tack för förslaget om flexibel ordning på blocken, som jag ber att app-teamet kikar på!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Men nu finns inte ekot under senaste nyhetssändningar alls! Bara ekonomiekot sportnyheter och finska och nått mer.
  • Det låter som om du drabbats av en Android-bugg som vi felsöker! Av anledningar vi inte känner till ännu har listan över befintliga program hos några besökare ersatts av en väldigt gammal version (troligen från en uppbackad version av appen - men varför denna information har backats upp i vissa telefoner är också märkligt, för det är information som uttryckligen inte ska sparas mer än ett dygn).

    Felet löser sig om du helt avinstallerar appen och därefter startar om telefonen och laddar hem den på nytt från Google Play:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android&hl=sv

    Vi beklagar denna olägenhet!
    Annika Webbmaster
  • Skulle man inte kunna göra det möjligt att prenumerera på ekots långa sändningar, dvs koda dem som ett ”eget” program? Tror många skulle vilja ha det så.
  • Hej Erik!

    Förslaget är framfört till Ekot.

    Jag vill passa på att tipsa om att det i appen finns en bra funktion som heter Toppnyheter, som gör att man alltid enkelt kan ta del av de (enligt oss) viktigaste nyheterna just nu, och spela upp dem i en följd. Den funktionen gör att det är enkelt att alltid nå ett rikt innehåll (och dessutom möjligt att hoppa över de nyheter du hört tidigare under dagen).

    Läs mer här:
    Toppnyheter hela dygnet - nya spellistor i Sveriges Radio Play

    God jul!
    Annika Webbmaster