Lyssa på långa program

Det måste bli lättare att lyssna på långa program!
Svårt att hitta inslag i tex P1-morgon.
Det tar för lång tid att leta genom att lyssna och spola fram 15 sek :(.

https://radio.nrk.no/serie/filmpolitiet/MYNN01002017/19-05-2017#t=53m46s

NRK har gjort jättebra, där går det att välja avsnitt i programmet.
Liknade funktion finns på TV program hos NRK.

Kommentarer

  • Hej
    Tack för tipset om NRKs lösning, som jag personligen inte sett förr. Jag tar det vidare till ansvariga.
    Just P1-morgon klipper ofta ut olika inslag från morgonen, och lägger på sin startsida. Fungerar inte det för dina behov?
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1650
    Ett sätt att nå övriga delar i det långa programmet kanske kan vara via P1-tablån?
    http://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132
    Men det blir ju en hel del klickande.
    Mvh
  • När jag testar NRKs lösning  tycker jag nog den är lite oprecis - åtminstone via länken i frågan. Man kommer i flera fall in mitt i ett resonemang, och måste söka sig tillbaka till starten, dock utan 15 sekunders hopp-möjlighet. Och jag anar att det är lite av utmaningen med detta. Att manuellt eller automatiskt hitta korrekta starttider. Överskådligt är det dock otvetydigt.
    mvh
  • Hej,
    Just P1-morgon klipper ofta ut olika inslag från morgonen, och lägger på sin startsida. Fungerar inte det för dina behov?
    >Nej, hittar sällan rätt klipp den vägen.

    Ett sätt att nå övriga delar i det långa programmet kanske kan vara via P1-tablån?
    >också provat det och "textarkiv".
    Saknar detaljerad meny med alla inslag/ ämnen.
    Samma problem på svt/ play.

    Men det blir ju en hel del klickande.
    >sant.
    Mvh
    Bertil
  • Hej igen
    Vore intressant med något exempel på innehåll du inte hittat nämnda vägar.
    Mvh
  • När jag testar NRKs lösning  tycker jag nog den är lite oprecis - åtminstone via länken i frågan. Man kommer i flera fall in mitt i ett resonemang, och måste söka sig tillbaka till starten, dock utan 15 sekunders hopp-möjlighet. Och jag anar att det är lite av utmaningen med detta. Att manuellt eller automatiskt hitta korrekta starttider. Överskådligt är det dock otvetydigt.
    >tack, har inte provat men kom ihåg att Norsk TV hade något liknande.

    https://tv.nrk.no/serie/arkitektens-hjem/MKTF74000117/sesong-3/episode-1#t=5m17s

    Här finns också några vita markeringar som säger något.
    Mvh
    Bertil

  • Vore intressant med något exempel på innehåll du inte hittat nämnda vägar.

    > om jag går in på :
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1650
    P1-morgon den 22 maj.
    Adderar alla tider som finns på sidan för den 22 maj

    10 min för denna.
    får jag ca 53 minuter.

    Hela programmet är 211 minuter.

    Om jag går till textarkivet ser jag inte vilket datum det gäller.

    Väljer jag datum den 22 maj får jag också med andra datum längre ned på aktull sida.

    Mvh Bertil

  • Hej igen
    P1 morgon är ju speciellt så till vida att många andra programpunkter ingår under morgonen. Ekot, Ekonomieko, Vetenskapsnyheter, Kulturnyheter, Tankar för dagen, Väder och även Utrikeskrönikan
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/905404?programid=4773
    Det innehållet går också att hitta via respektive hemsida, nåbara t.ex. från tablån.
    Räknar man ihop dina 53 minuter med dessa 123 minuter får man 176.
    Så det fattas ändå 35 minuter.
    Jag blev nyfiken och kollade morgonens sändning lite närmare. En del av tiden används till information om kommande innehåll, dels under P1-morgon, dels senare på dagen. Därtill kommer att flera av morgonens inslag sänds två gånger.
    Idag speglar därmed startsidan innehållet i P1-morgonredaktionens del mycket väl.
    Men om man söker en annan redaktions inslag kan det bli lite svårare att hitta, om man är osäker på programpunkt.
    Mvh

  • Väldigt rörigt.
    Ofta saknas info om vilken dag inslaget sändes. Ibland finns det med.

    Här finns daginfo inte med.

    Väljer jag en dag kommer andra dagar med som jag visade tidigare.

    Lyssnade en dag och försökte sedan hitta inslaget på Er hemsida.
    Kändes helt hopplöst att hitta.

    NRK modellen är inte så dum.

    Mvh

  • Hej igen
    Just P1-morgons startsida är sorterad dagvis, så Sametinget ligger under
    P1-MORGON FREDAG 19 MAJ
    Men det är intressant att få veta att det kan vara otydligt.
    Textarkiven visar valt datum, med tidigare datum under, överallt på sajten. Är man osäker på dag slipper man då välja nya datum ideligen. Kan alltså underlätta i vissa lägen.
    Jag för din rapport vidare så får vi se om det går att göra letandet lättare.
    Tack för rapport.

  • >Detta är från idag. pgm börjar 5.59

    >Går till lyssna direkt.

    >Det går inte att back i tiden, lyssna på dagens program tidigare genom att klicka på tidsskalan.
    SVT har i liknade läge ingen tidsskala. När det finns tidsskala går det att backa i pgm.
    Tror att jag måste vänta till nästa dag för att kunna backa i tiden.
    Mvh
  • Vi har teknik för att backa i direktsändning men alla webbläsare har inte stöd för denna. Prova med Chrome t.ex.
    Mvh
  • Jo Chrome fungerar bättre men...

    >När jag startar P1-Morgon 05.59 -9.30 får jag

    >P1 morgon 8.15 - 9.30 inte från 5.59 ?
    Mvh

  • Ja programpunkterna, enligt tablån, delas upp.
    Ställer man markören i början och backar med 15s-knappen några gånger kommer man till programmet före.

  • Ser att spelaren har olika funktioner beroende på läsare.

    Här chrome

    Här Edge

    Här IE o Firefox
    Hur kommer det sig att det är så olika?
    Mvh

  • Hej Bertil!

    Bra fråga (som jag är förvånad över att ingen ställt innan)!

    När det gäller direktlyssning, så använder vi oss idag av två olika typer av ljudströmmar. För alla webbläsare som klarar av det, använder vi en teknik som kallas HLS och det är den tekniken som det går att backa i. Den tekniken använder vi även i våra appar (men där ser det annorlunda ut av andra skäl). Chrome och Edge är webbläsare som använder den tekniken.

    I övriga webbläsare använder vi vanliga MP3-strömmar, och då blir det inte någon symbol för att backa 15 sekunder. Firefox är en webbläsare som använder den tekniken, liksom Internet Explorer på vissa versioner av Windows, medan Internet Explorer 11 på Windows 8 och nyare använder samma teknik som i Edge och Chrome.

    Detta förklarar alltså varför dina IE och Ff-spelare skiljer sig från de andra.

    Detta är på inget vis hemligt, men är lite svårt att förklara på ett tydligt vis 😀

    Läs mer om vilka webbläsare som använder sig av vilka ljudströmmar här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Skillnaden mellan Chrome och Edge i ditt exempel, beror troligen på att du lyssnat på olika innehåll, där Chrome-bilden visar ett avsnitt eller ljudklipp medan Edge-bilden visar direktlyssning på P1.

    Hade det varit direktlyssning på P2 hade det varit en orange play-knapp.

    Hoppas att det var svar på din fråga!
    Annika Webbmaster