Lokal nedladdning över VPN fungerar inte.

Jag använder senaste versionen av Sveriges radio play samt privatevpn.com och deras Android app. Vid aktiv vpnanslutning så fungerar streaming 100%, men vid nedladdning så händer ingenting,  tills dess att jag kopplar ner VPN,  då påbörjas den lokala nedladdningen.

Kommentarer

  • Hej
    Fungerar det om du gör detsamma på webbsidan?

    mvh
  • Hej.
    Ja, det fungerar alldeles utmärkt från websidan, även över VPN.
    Det jag däremot har märkt efter att jag skrev inlägget är att även uppdatering över Google Play, också hänger ibland över VPN, dock inte Varje gång, bara ibland. Vad gäller Sveriges Radio Play så fungerar det dock aldrig, för mig.

    Jag har provat olika servrar osv men med samma resultat.
    Jag använder en Samsung S9, fullt uppdaterad till Android 9, med senaste patchnivå.

    Eftersom även Google Play hänger, Ibland, på samma sätt så är det ju svårt att endast fundera på er app, men det är endast dessa två som jag har märkt problem med, för övrigt fungerar alla appar vad jag har kunnat märka och se.

    Jag har heller inte provat någon annan VPN-app så kan inte säga något om det heller, men möjligen kan ni testa och fundera utifrån detta. Det är inget stort problem, det fungerar ju att stänga av VPN i två sekunder om det skulle vara aktivt, men ville ändå påtala det. 😀

    Mvh,
    /Dennis
  • Eller rättare sagt, websidan via Telefon har jag inte provat, endast webaccess via dator, över VPN. Jag skall testa Websidan via Telefon och aktiv VPN, jag återkommer ...

    /Dennis
  • Hej, och nej.
    Jag får det inte att fungera via mobil webläsare heller.
    Stänger jag av VPN så kommer dialogruta upp om att spara.

    Skumt. Ta det för vad det är, det är hanterbart, men nu vet ni i varje fall, och är det mer jag kan testa så återkom.

    Mvh,
    /Dennis
  • Verkar siten att funka ok i övrigt?

    Skillnaden mellan lyssning och nedladdning är att lyssningen ligger på CDN.

    mvh
  • Jadå, det lilla jag har undersökt via mobil webläsare, vilket är väldigt lite i sammanhanget. Allt övrigt med appen verkar också fungera, att ladda den, få notiser, att ladda content i app, uppdatera programinnehåll med nya avsnitt osv, endast lokal nedladdning som jag har märkt strul med.
    Från Websida på dator så fungerar allt hur bra som helst, vare sig jag kör VPN eller inte.
    /Dennis
  • Hej
    Fungerar det om du får en länk direkt till en fil?

    https://static-cdn.sr.se/LaddaHem/Podradio/MP/sommar_i_p1/2019/05/sommar_i_p1_20190504_1045_5cbef137.mp3

    När du klickar ladda hem så görs en redirect, det skulle kunna vara där det strular för dig.

    mvh

  • Hoppla, nu blev det spännande ....
    Testade länken via mobil webläsare, och jovisst, den funkar hur bra som helst, även över VPN ... Fick ingen ... "Vill du ladda ner ..." Utan filen kom bara farandes och laddades ner.

    /Dennis
  • Hej igen,
    nu vet jag mer. Det slumpade sig så att jag var tvungen att sluta använda min Samsung S9 som hade android 9. Istället backade jag till en Samsung J3 (2017) som hade android 8.0 på sig. När jag backade till Android 8 så fungerade nedladdning i er app, oavsett om VPN var aktiv eller inte. När så android 9 kom till J3 för 2 dagar sedan så slutade det att fungera igen. Dvs, något hände antingen i Android 8.1 eller Android 9. Däremot så har jag fått det att fungera ändå. Det som verkar hända är att nu på Android 9, när VPN-appen är aktiv så lägger den sig emellan Sveriges Radios app, och den internetanslutning telefonen har i övrigt, oavsett om det är wifi, eller Mobildata, vilket ju inte är ologiskt. Resultatet verkar vara att Sveriges Radios app inte kan detektera att det ens finns en wifi-anslutning, eftersom det faktiskt ÄR en vpnanslutning och något annat skall den nog då inte se. Dvs, lösningen på hela problemet, i varje fall på Android 9 är att kryssa bort "Hämta endast via Wi-Fi", då fungerar det alldeles utmärkt även när vpntunneln är aktiv.
  • Aha!
    Bra att du hittade lösningen på det - och tack för att du delade med dig av den.

    mvh