Ljudvolym i Radioföljetongen

Hej, jag lyssnar mycket och med glädje på Radioföljetongen. Jag lyssnar alltid i lurar. I de allra flesta fall går det bra, men ibland blir det svårt att höra. Just nu läses ”Moll” på ett mycket bra sätt av Anna Maria Käll. Men hon läser för lågt! Hon dramatiserar bra, men för oss som lyssnar i lurar (där ju ljudvolymen inte kan höjas hur mycket som helst) blir det problem när hon sänker rösten så mycket i slutet av meningar och ibland rentav i slutet av ett ord.
Skulle inte produktionsteamet kunna ta hänsyn till detta och distribuera ljudfilerna med en förstärkt ljudvolym? Eller finns det något annat sätt att lösa problemet?
Mvh/Göran Persson

Kommentarer

  • Hej!

    Jag skickar vidare denna återkoppling till redaktionen:
    radiofoljetongen@sverigesradio.se

    När vi sänder ut P1 i FM har vi processer som ska jämna till de värsta topparna och dalarna i program med ojämna nivåer (men göra det försiktigt, för som du säger är ju variation i tonfallet samtidigt önskvärt på den här typen av innehåll)! På webben och i appar tror jag att dessa processer ser annorlunda ut, och det är kanske där vi behöver se om vi kan förbättra något?

    Ett sätt att lösa problemet själv skulle kunna vara att installera en equalizer-app (EQ) så att du kan påverka ljudbilden själv, till exempel förstärka de svagaste ljuden.

    Ett annat är att ladda hem Radioföljetongen i en annan app än vår Play-app, till exempel appen Overcast, som har en funktion som kallas Voice Boost:
    It uses a technique of dynamic compression equalization that compensates quiet and overly loud audio to a more enjoyable, consistent volume.
    Our favorite Podcast app for iPhone & iPad: Overcast — The Sweet Setup

    Som sagt framför jag din viktiga återkoppling till radioföljetongen, och tar även upp det med ett par kolleger som arbetar med frågor som rör hörbarhet på webben ...

    Tack för att du berättade om problemet!
    Annika Webbmaster
  • Tack för supersnabbt och bra svar Annika. Jag skall testa dina tips och ser fram emot att höra vad du och dina kollegor kommer fram till.