Får 128 Kbit trots att jag valt låg ljudkvalitet

Ljudkvalitet-reglaget, i er "spelare", fungerar inte. Den är inställd på medel. Saknas då låg och hög kvalitet. Den kvalitet ni levererar i medel är 128Kbit, i formatet mp3. Det är alltså samma som som vid funktionen "Ladda ned", och inte den högre bitrate som ska gälla, och i formatet AAC.

Kommentarer

  • Ett förtydligande: det går inte att ändra kvalitén genom att ändra reglaget.
  • Hej Göran!

    Det är lite rörigt med våra kvaliteter. För vissa program finns endast MP3-filerna och dessa är alltid, som du noterat, 128 kbps. Med dessa program spelar det alltså ingen roll vad du väljer för kvalitet. Vi har endast en att ge dig.

    För andra programserier finns ingen MP3-fil, utan endast de tre AAC-varianterna 32, 96 respektive 192 kbps. Och på en del program finns både 128 kbps MP3 och de tre AAC-versionerna.

    För att ytterligare komplicera tillvaron är det andra format och kvaliteter som är aktuella när du lyssnar direkt på en kanal ...

    Och för att försöka reda ut det hela har vi skrivit  om formaten och kvaliteterna här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Om du berättar vilket program det var som fick dig att reagera (och om det finns andra program du är nyfiken på) så berättar jag om det går att lyssna på AAC-filer på just det programmet!

    Bra gjort natt lägga märke till detta förhållande. Det är verkligen inte så tydligt hur det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Det verka variera över tid vilka Program som är drabbade. Nu senast fungerade inte Musikrevyn. 2 dagar innan var det som vanligt 3 nivåer. När ska ni reparera detta? Jag skicka senare en komplett lista.
  • Tack, där hjälpte du oss att göra sajten lite bättre!

    Musikrevyn har fortfarande tillgång till både MP3 och AAC. AAC-versionen av ljudet, den som alltså finns i tre varianter, startar du just nu med den lilla ljudknapp som jag har markerat med en grön pil på bilden.

    Men eftersom AAC är bra både för dig som vill spara data och för lyssnare som vill ha högsta möjliga kvalitet, är detta ett program där AAC-knappen borde vara den stora och MP3 ska vara det mer undanskymda alternativet.

    Jag har nu ändrat den inställning som reglerar vilken knapp Musikrevyn får, men det dröjer lite innan den förändringen slår igenom på webben. Under eftermiddagen kommer det dock att bli AAC på den stora ljudknappen och MP3 på den mindre.

    Jag har även bett P2:s webbmaster att se till att de P2-program som finns i både AAC och MP3 har AAC som förstahandsval (om det inte finns goda skäl som talar emot detta), men du får gärna hjälpa oss genom att rapportera in de program du har märkt att det blivit fel på.

    Tack för att du uppmärksammade oss på detta problem!

    Annika Webbmaster
  • Och där har förändringen hos Musikrevyn slagit igenom. Stora knappen ger nu AAC (och därmed möjlighet att byta kvalitet), och den lilla knappen ger MP3.

    Annika Webbmaster
  • Musikrevyn är ett bra exempel. Som det fungerat senaste tiden fås mp3-podden när något av senaste månadens avsnitt spelas, men kvalitetsindikatorn har fortfarande stått på hög, vilket borde vara fel.

    När det gäller kvalitetsvalet har nog aldrig någon under de senaste åren klagat på att det lät på samma sätt oberoende av om låg eller hög kvalitet valdes vid strömning av poddarna. Denna tråd tyder på att detta problem kanske är på väg att lösas genom att faktisk kvalitet visas.