Liftarens guide till galaxen

Hej,
En inspelning av Douglas Adams ”liftarens guide till galaxen” gjordes 1987 och sändes o radio. Hur kan hag lyssna på den??

Kommentarer

  • Har för mig Sven Wollter var med i en tidigare version. Nu finns visst en uppläsning med Johan Rabaeus också.
    Youtube, biblioteket, bokhandeln. Frågan är om den första versionen går att hitta? Det är väl en baksida av upphovsrätten att man förhindrar tillgång till publikationer när man inte tycker det är tillräckligt ekonomiskt lönsamt. Vore intressant att veta vem som är ägare till den första utgåvan.
  • Hej Madeleine och Johannes!

    Inte tillgänglig för allmänheten
    Tyvärr går denna serie inte att lyssna på idag, om du inte är forskare eller liknande och kan få ett konto hos Svensk mediedatabas, där serien finns att lyssna på:
    https://smdb.kb.se/

    Du kan skapa ett sådant konto om du
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)

    Lite om serien
    Vad jag kan förstå sände vi först sex delar sommaren 1987. Berättare var Sven Wolter och många kända skådespelare medverkade, till exempel Helge Skoog som Prostetnic Vogon Jeltz. (Bara detta gör ju att jag vill lyssna!)

    Nåväl, denna serie sändes i repris sommaren 1988, ihop med sex nygjorda delar där Ernst-Hugo Järegård var berättare. Serien har därefter sänts i repris åtminstone 1994.

    Vem äger upphovsrätten?
    Här kommer jag att gissa lite. Jag är webbmaster, inte jurist. Detta svar är inte förankrat hos någon expert.

    Upphovsrätten för äldre dramaproduktioner är komplicerad eftersom det oftast finns många upphovsmän. Författaren Douglas Adams, översättaren Thomas Tidholm, skådespelarna, regissören Bertil Goldberg, producenten Ingemar Sjödin, troligen även minst en kompositör och de musiker som framförde dennes verk, för att nämna de rättighetsinnehavare jag kommer på. Om vi skulle återutsända serien eller göra den tillgänglig på webben är det alltså många som ska få ersättning för de delar just de äger upphovsrätten för.

    Producenten Ingemar Sjödin var troligen anställd på Sveriges Radio, och i så fall äger vi nog producentens rättigheter. Fast inte helt. Sveriges Radio äger de ekonomiska rättigheterna, men den ideella upphovsrätten äger vi inte.

    För de delar som inte ägs av Sveriges Radio behöver vi dock inte förhandla med varje enskild upphovsman. De medverkande ska få rätt ersättning genom Copyswede som ägs av Sveriges Författarförbund, Teaterförbundet, Svenska Musikerförbundet med flera, och som i sin tur ska fördela ersättningen rättvist. Vad det sedan skulle kosta att köpa loss en dramaserie i tolv delar har jag inte en susning om ...

    BBC:s originalversion finns tillgänglig
    Den engelska originalserien (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy var alltså från början skapad för radio - böckerna kom senare) finns att lyssna på här:
    The Hitchhikers Guide To The Galaxy

    (Utan Helge Skoog som vogon, men säkert bra ändå ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för det utförliga svaret. Roligt att höra en inspelning på originalspråket också.

    Den ideella rättigheten handlar om attributering om jag förstått rätt, och har väl i så fall inte inverkan på tillgängligheten.

    I övrigt låter det ju som en ganska trasslig byråkratisk härva, som kanske kunde vara hämtad från Douglas Adams bok, där de offentliga handlingarna låg inlåsta i en nedsläckt källare utan trappa, i ett arkivskåp bakom en dörr med texten varning för leoparden.

    Det är ju tråkigt att produktioner finansierade med allmänna medel inte kan göras tillgängliga för allmänheten kan man tycka. Då det refereras till äldre dramaproduktioner i exemplet, har avtalen för nyare produktioner rationaliserats eller förenklats så att de lättare kan tillgängliggöras för köparen, d.v.s. den offentliga sektorn och allmänheten?
  • Förlåt det sena svaret!

    Det är nog säkrast att vända dig direkt till P1 Drama för att få ett mer initierat svar:
    drama@sverigesradio.se

    En del av våra nyproducerade dramaserier har vi uppenbarligen så pass moderna avtal för att de ligger ute för nedladdning, se här:
    https://sverigesradio.se/drama

    Den äldsta av dessa nedladdningsbara serier är Cheferna, som har tre år på nacken, så det verkar ha pågått ett tag.
    Annika Webbmaster