Komprimerat ljud i Google-högtalare

När jag ber min Google-högtalare spela  "Nyheter från Sveriges Radio" så är ljudet hårt komprimerat (särskilt tydligt i diskanten (s-ljud)) det är tråkigt eftersom jag använder funktionen flera gånger om dagen. Vad levererar ni för kvalitet till TuneIn?

Kommentarer

  • Hej!

    När du lyssnar på nyheter via Googles nyhetstjänst, är inte Tunein inblandat. Nyheterna kommer från oss. Det bör vara vår tjänst Toppnyheter du får, men jag vet inte hur den skapas.

    Dels kan det ha med bitrate och ljudformat att göra, men det kan även bero på att de filerna skapas på ett annat vis än vanliga poddar och att några av de kvalitetsprocesser för att få bra nivåer etc i ljudet inte finns med i den kedjan. Jag ska höra med mina kolleger som utvecklat tjänsten.

    Jämför gärna med "Vetenskapsnyheter från Sveriges Radio", där det borde bli vår vanliga podd (128 kbps i mp3, men med korrekta processer). Är det samma problem med ljudet?
    Annika Webbmaster
  • Här har du hjälpt oss att hitta ett problem!

    Poddar i 128 kbps, mp3
    De flesta av våra nyheter i Google News är "våra vanliga poddar", 128 kbps och i mp3 (med bra ljudprocesser, så det låter förhoppningsvis så bra det går givet format och bitrate).

    Toppnyheterna är ljudklipp i aac
    Just toppnyheterna skapas dock på ett annat vis. Det är ljudklipp som sätts ihop.

    Ljudklippen har vi i tre kvaliteter i formatet aac (som låter mycket bättre än mp3 vid låg bitrate): 32 kbps, 96 kbps och 192 kbps:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Mellankvaliteten 96 kbps aac låter minst lika bra som 128 mp3, och länge var det denna vi använde för Toppnyheterna. Tanken var helt enkelt att använda de ljud vi redan har för webben och inte koda om något.

    Låg bitrate höjdes
    Vi fick dock klagomål över den låga bitraten, och vi beslöt att Toppnyheterna istället skulle bygga på 192 kbps aac.

    Bra tänkt, men tyvärr uppstod ett annat problem. Våra filer blev dubbelt så tunga och fungerade inte på alla plattformar (tror jag), så numera komprimeras dessa 192 kbps (som visserligen är hög kvalitet, men är komprimerade en gång) i ett steg till och blir 128 kbps (aac - tror jag).

    Vi komprimerar ett komprimerat ljud
    Och att komprimera ett redan komprimerat ljud ger förstärkta fel. Även om bitraten 128 kbps är högre än 96 kbps som vi först hade, är det ett sämre ljud.

    Dynamiken blir sämre, och olika fel förstärks. Och det har du ju hört!

    Vad sker nu?
    Jag har föreslagit att vi återgår till att använda vår mellankvalitet, men kan inte utlova att det blir så och i så fall när.

    Det skulle nämligen kräva en del förändringar i koden. De utvecklare som arbetar med våra röststyrda tjänster är vi många som drar i, så det är upp till det teamet att prioritera vad de lägger ned tid på (och i vilken ordning).

    Tack för att du fick oss att förstå detta problem. Det är ju det viktigaste steget för att lösa det!
    Annika Webbmaster
  • Hej, kul att kunna bidra och tack för en bra förklaring. Inte minst tack för en bra tjänst! Jag är utvecklare själv så lägg det på mig så gör jag det i helgen. 😉

  • Är du rekryteringsbar? 😉

    Om du vill höra om hur det är att arbeta med utveckling hos oss, så kolla kontakterna här (oavsett om just denna tjänst låter intressant eller inte):
    Systemutvecklare med kompetens inom ljud till Sveriges Radio

    Vi söker alltid utvecklare, och extra välkomna är utvecklare som är genuint intresserade av att våra tjänster ska fungera bra. Att ta sig tid att skriva till vårt supportforum, är därmed meriterande! Tycker jag. (Men det är inte jag som bestämmer här heller, märkligt nog.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för jobbtipset, ska kika! 😀 Jag har läst ljud- och musikproduktion och systemvetenskap, jobbar som utvecklare på Trafikverket. Verkar fantastiskt att jobba på SR men jag gissar att det är svårt att jobba från Dalarna. Synd att inte du bestämmer, du verkar vettig. 😀
  • Under pandemin arbetar ju varenda kotte på distans, så jag tycker att det borde funka att jobba från Dalarna. Kanske med "formell placering" i Sthlm men kolleger på P4 Dalarnas redaktion i Falun.

    Men vad jag tycker är inte alls förankrat i den bistra verkligheten, så hör med Sofia Lybeck på Produkt- och tjänsteutveckling:
    sofia.lybeck@sr.se
    Annika Webbmaster