Kö-funktion av program i SR-appen

Hej! Jag efterfragar en kö-funktion av program i SR-appen och pa webben, dvs att man ska kunna lägga in flera program i en väntelista sa att nästa automatiskt börjar da man lyssnat slut pa ett annat.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!
    Det gör jag också! Köfunktion, tack. Hade varit strålande.
  • Jag håller med!!
  • Jag har också efterfrågat det.
    Det finns en diskussion länkad här sedan tidigare
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/spelkon-igen/

    En kort sammanfattning är väl att en köfunktion anses för komplicerad för att lyssnarna ska kunna hantera den och för avancerad att bygga med den budget man har lagt. Dessutom verkar man inte veta riktigt hur man ska avgränsa funktionen eller vad den ska lösa för problem. Jag gissar att man på något sätt är orolig över eventuella komplikationer som jag är lite oklar över, eller så är ledningen helt enkelt intresserad eller upptagen av andra saker än lyssningsfunktionen.
  • Hej alla och förlåt att svaret har dröjt!

    Johannes, tack för länk till den långa tråden om spelkön och för din summering av innehållet i denna. En så lång tråd behöver sammanfattas!

    Min sammanfattning, som webbmaster, ser lite annorlunda ut:
    • Att vi har prioriterat annat än spelkön och tyvärr gjort så under en längre tid är korrekt. Det senaste året är det främst att kunna backa i direktsändning samt en större omgörning av det system som våra kolleger använder för att publicera innehåll som vi har lagt resurser på
    • Det finns svårigheter att avgränsa funktionen, men det är inte dessa svårigheter som gör att kön har dröjt. Däremot kommer de skilda behov och önskemål som lyssnare har att innebära att när vi väl bygger en spelkö, så kommer många att bli besvikna, eftersom den kö vi bygger inte motsvarar det just de behöver
    Med detta sagt så kan jag berätta att vi arbetar just nu med en prototyp för en spelkö på webben (återkommer till appen snart). Den ser väldigt fin och lättanvänd ut. I de skisser jag har sett är det avsnitt, inte ljudklipp, som kan läggas i en spellista.

    Tidplan för när lyssnare kan ta del av det är inte satt. Min gissning är att något kommer att märkas "innan sommaren". (Men kanske begränsat till vissa program eller enstaka webbläsare?) Fråga gärna framöver, eller kika i den långa tråden om spelkön, där vi kommer att ge information om hur detta utvecklas.

    Beroende på hur vi ser att funktionen används, får vi sedan bedöma hur vi går vidare (till exempel om vi även ska erbjuda möjlighet att lägga ljudklipp i kö).

    I appen pågår ett parallellt arbete med att avsnitt ska kunna spelas upp efter varandra med någon form av automatik. Där tror jag att detta till att börja med kommer att gälla listor som redan genereras, som "alla avsnitt av en viss programserie" (exempelvis alla Språket eller alla Tankar för dagen). Även det kan senare utvecklas till mer flexibla listor där vi själva kan påverka innehållet, men i ett första skede kommer de listor som appen får inte att vara spelköer i egentlig mening.

    Men vad det än är vi levererar i ett första skede, så är det förstås utvecklingsbart och den återkoppling (och användarstatistik, tester etc) vi får kommer att påverka hur vi utvecklar tjänsten vidare.

    Tack för att ni är tydliga med att detta är något ni vill ha!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret