Katowice ligger betoningen på andra stavelsen från slutet liksom i Warszawa.

Katowice ligger betoningen på andra stavelsen från slutet liksom i Warszawa och andra flerstaviga polska ord. För en polack låter ert uttal konstigt.
Janusz Polski
Lund

Kommentarer

  • Tack Janusz!

    Jag skickar detta till våra språkvårdare, och hoppas att de kan sprida detta tips till så många kolleger som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Hej Janusz!
    Jag vill bara bekräfta att det är just det uttal som du nämner, med betoningen på i:et i den näst sista stavelsen – /katåvitse/ – som vi har i vår databas där medarbetare kan söka efter uttal på namn, platser och annat.

    Bästa hälsningar,